• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Uitgelicht: Belastingplan 2021

Fiscus te kort door de bocht bij een U-bochtconstructie?

5 september 2017 door Michel Halters Leave a Comment

Voor de BPM is een nieuwe auto, een auto die na vervaardiging ervan niet of nauwelijks in gebruik is geweest. Het tarief voor nieuwe auto’s is ook van toepassing op gebruikte auto’s bij een zogeheten U-bochtconstructie met belastingbesparing als doorslaggevende reden.

Een B.V. kocht op 11 januari 2012 een Porsche voor ruim € 123.000. De kilometerstand bedroeg toen tien kilometer. De bestuurder van de B.V. liet op 12 januari 2012 op zijn eigen naam de auto voor het eerst registreren in het Duitse kentekenregister op een adres in Zwitserland. Daarbij kreeg de auto een zogeheten Duits exportkenteken. Op 8 februari 2012 liet de bestuurder namens de B.V. de auto registreren per 1 februari 2012. De auto had toen 3.092 kilometer gereden. Voor de aangifte Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) was in geschil of sprake was van een nieuwe auto of een gebruikte auto. De Belastingdienst had een naheffingsaanslag BPM opgelegd.

 

Is er sprake van een gebruikte auto?

Hof Den Bosch verwijst naar de arresten van de Hoge Raad van 27 januari 2017 (ECLI:NL:HR:2017:78 en 79 voor uitleg van het begrip gebruikte auto. Als een auto voor de overbrenging naar Nederland in Duitsland op kenteken is gezet, wil dat nog niet zeggen dat sprake is van een gebruikte auto. Volgens het hof kon een auto die op het moment van aangifte BPM en registratie 3.092 kilometer had gereden, niet kwalificeren als nieuwe auto. Het tarief BPM voor nieuwe auto’s kon toch van toepassing zijn bij een zogeheten U-bochtconstructie, waarbij het oogmerk tot belastingbesparing de doorslaggevende reden was geweest. De inspecteur stelde dat de B.V. de gekochte auto bewust in het buitenland kilometers had laten maken om deze na korte tijd in Nederland te registreren, zodat sprake zou zijn van een gebruikte auto. Het hof achtte de inspecteur niet geslaagd in zijn bewijs dat sprake zou zijn van een gekunstelde (U-bocht)constructie met als enig oogmerk belastingbesparing. Het hof vernietigde daarom de naheffingsaanslag BPM.

 

Wet: artikelen 9 en 10 Wet BPM (tekst 2012)

Meer informatie: Gerechtshof Den Bosch 27 augustus 2017 (gepubliceerd op 31 augustus 2017), ECLI:NL:GHSHE:2017:3644

Vorige artikel
Begrip woning ruim uitgelegd bij verhuurderheffing
Volgende artikel
NOB: 'laat 30%-regeling intact'

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

Bij gering zakelijk gebruik auto geldt grens van 10%

Bij een privéverbruik van minder dan 500 kilometer is een auto voor een ondernemer verplicht ondernemingsvermogen voor de inkomstenbelasting.

Privegebruik auto van de zaak

‘Te weinig budget voor subsidieregeling vervanging bestelauto’s’

VNO-NCW is blij met een subsidieregeling voor de vervanging van bestelauto’s van ondernemers door emissieloze voertuigen, maar het voorgestelde budget daarvoor is onvoldoende.

Nieuwe rekenhulp voor btw en auto

De Belastingdienstdienst heeft een nieuwe rekenhulp gepubliceerd voor btw en auto.

Cameraplan 2021; motorrijtuigenbelasting

Cameraplan 2021 vastgesteld voor controle motorrijtuigenbelasting

Het cameraplan voor 2021 is vastgesteld voor het gebruik van Elektronische Camerabeelden (ECB)-camera’s boven de Nederlandse wegen en camera’s op, aan of in flitspalen langs de Nederlandse wegen.

BPM; auto

Belastingrechter accepteert imperfecte rittenregistratie

Als een ondernemer met een auto van de zaak een goede rittenregistratie bijhoudt, mag hij de toepassing van het autokostenforfait achterwege laten.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

Handboek loonheffingen 2020

Nieuwe versie kennisdocument Wet tegemoetkomingen loondomein

Hogere belasting voor miljonairs?

steunpakket ondernemers

‘Geen gevolgen voor getroffen ouders, heel nieuw toeslagensysteem’

Opeenstapeling van zelfde wrakingsverzoeken is misbruik

Bij gering zakelijk gebruik auto geldt grens van 10%

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×