• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

Geen cassatieberoep inperking verklaring geen privégebruik

11 januari 2019 door Michel Halters

De staatssecretaris heeft een toelichting gegeven op de intrekking van zijn beroep in cassatie tegen de uitspraak van Gerechtshof Amsterdam van 14 augustus 2018, ECLI:NL:GHAMS:2018:3089.

Voor een samenvatting van de uitspraak van Hof Amsterdam van 14 augustus 2018, zie ‘Hof perkt reikwijdte verklaring geen privégebruik in’.  

De staatssecretaris geeft aan dat hij akkoord kan gaan met de overweging van het hof dat het aanbrengen van een correctie voor privégebruik van een bestelauto van € 9.201 onevenredig is in verhouding tot het doel van de controle op gebruikers van een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik. Hij trekt daarom zijn beroepschrift in cassatie in.  

 

Geen 'moeten'

Wel geeft de staatssecretaris aan zich niet te kunnen vinden in het oordeel van het hof dat de inspecteur de correctie voor privégebruik van de bestelauto in de loonheffing had moeten betrekken in plaats van in de inkomstenbelasting. Volgens de staatssecretaris miskent het hof dat de wettelijke bepaling niet een dergelijke werken in de actualiteit voorschrijft. In de wetsgeschiedenis staat 'slechts' dat er een voorkeur bestaat om zoveel mogelijk in de actualiteit te werken. Van ‘moeten’ is dan ook geen sprake. Het hof vindt het niet wenselijk als pas na lange tijd een belastingplichtige met een dubieuze rit zou worden geconfronteerd, omdat deze dan in bewijsproblemen zou kunnen komen. Maar in deze kwestie speelt dit niet. De rit is gemaakt in het kader van een procedure over de aanslag inkomstenbelasting van de werknemer en dat is zonder twijfel een rit met een privékarakter, aldus de staatssecretaris.

 

Wet: art. 13bis Wet LB 1964 en art. 3.81 Wet IB 2001

Meer informatie: Intrekking beroep in cassatie ‘Wet IB: Privé gebruik auto. Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik’

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Garantieregeling voor jonge boeren
Volgende artikel
Getaxeerde waarde winkelpand niet maatgevend

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Kabinet voert betalen per kilometer in vanaf 2030

Het kabinet heeft een eerste uitwerking vastgesteld die moet uitmonden in betalen voor het gebruik van een auto in 2030. Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik.

woon-werkverkeer en btw

‘Rekeningrijden voor elke kilometer’

Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, ongeacht waar ze rijden en op welk tijdstip. Dat is het plan voor rekeningrijden van het kabinet, meldt De Telegraaf.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

‘Vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s’

Het kabinet wil vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s meldt De Telegraaf.

parkeerterrein

Privé parkeerterrein kan openbare weg zijn voor MRB

Als een privé parkeerterrein feitelijk door anderen is te gebruiken, telt het als onderdeel van de openbare weg. Een auto met een geschorst kenteken mag daar dus niet staan.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

Parkeerkorting voor elektrische auto’s

Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen, schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×