• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Intrekking ANBI-status niet te redden door getuigenverklaringen

28 juli 2017 door Marieke Jansen Leave a Comment

Voor behoud van de ANBI-status moet de administratie op zichzelf voldoende inzicht geven in de aard en omvang van de uitgaven. Gebreken in de administratie kan men niet herstellen doordat getuigen verklaren hoe de gelden zijn besteed, aldus de Hoge Raad.

Deze zaak werd aangespannen door een stichting die op haar verzoek in 2008 was aangemerkt als algemeen nut beogende instelling (ANBI). Bij beschikking van 13 mei 2013 merkte de inspecteur de stichting met terugwerkende kracht tot 1 januari 2008 echter niet meer aan als ANBI, omdat zij niet aan de wettelijke vereisten voldeed. Het Gerechtshof Amsterdam oordeelde dat de ANBI-status terecht was ingetrokken, omdat de administratie van de stichting geen inzicht gaf in de aard en omvang van de gestelde bestedingen in Brazilië. De inspecteur kon zo niet controleren of de middelen in de vereiste mate het algemeen belang hadden gediend. Het hof ging voorbij aan het aanbod om een van de oprichters van de stichting en de penningmeester alsnog nader te laten verklaren hoe de gelden waren besteed. Terecht aldus A-G IJzerman, want aan de administratieplicht kan alleen worden voldaan als de administratie bestaande uit schriftelijke stukken en andere gegevensdragers, zelf adequaat is. De Hoge Raad komt tot de slotconclusie dat het hof terecht had geoordeeld dat de administratie niet aan de wettelijke vereisten voldeed, omdat deze geen inzicht gaf in de gegevens die hiermee aangetoond zouden moeten worden. Dit gebrek in de administratie kan de stichting niet helen door middel van een (getuigen)verklaring. De Hoge Raad verklaart het beroep in cassatie van de stichting daarom ongegrond.

 

Wet: artikel 5b AWR, artikel 41a, lid 1, letter i UR IB 2001 (oud, huidig: artikel 1a, lid 1, letter i UR AWR)

Meer informatie: Hoge Raad 7 juli 2017, ECLI:NL:HR:2017:1237

Vorige artikel
Afschaffing fiscale aftrek van scholingsuitgaven en monumentenpanden uitgesteld tot 2019
Volgende artikel
DGA had wetenschap van deelname aan btw-fraude

Filed Under: Financiële planning, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

NOB-reactie internetconsultatie Wet toekomst pensioenen

De Nederlandse Orde van Belastingadviseurs heeft een reactie uitgebracht op de internetconsultatie van de Wet toekomst pensioenen.

Lijfrente

Antwoorden Kamervragen saldolijfrenten

Staatssecretaris Vijlbrief heeft de Kamervragen over het aflopen van het overgangsrecht voor saldolijfrenten beantwoord.

Verklaring en bankafschrift bewijzen gepinde gift wel

Voor donateurs die per pinbetaling een gift doen is het raadzaam om naast een verklaring van de algemeen nut bogende instelling een bankafschrift te hebben.

Deelnemers levensloopregeling voelen zich bekocht

Deelnemers aan de levensloopregeling voelen zich bekocht en verkeerd voorgelicht door de overheid.

Pensioen; verlofsparen

Belastingdienst verbetert communicatie over samenloop loon- en inkomstenbelasting bij meerdere pensioenen

Staatssecretaris Vijlbrief reageert op vragen van de vaste commissie voor Financiën over de samenloop tussen loon- en inkomstenbelasting bij meerdere pensioenen.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

AGENDA

Masterclass zes pijlers oudedagsvoorziening ondernemer

Masterclass actualiteiten vermogensstructurering

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Masterclass Vermogen in box 1, 2, 3

Online cursus fiscaal agrarische actualiteiten

Recent nieuws

Opbrengst paard geen ROW

Aanpassing verschoningsrecht raakt ook belastingadviseurs

Korting verlaagt grondslag overdrachtsbelasting niet

Coronasteun en nu fors terugbetalen

Ozb en afvalstoffenheffing flink gestegen

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×