• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Klachten door herseninfarct geen bewijs privégebruik auto

10 mei 2017 door Marieke Jansen

Het niet meer kunnen besturen van een auto door lichamelijke klachten als gevolg van een herseninfarct is onvoldoende bewijs voor het privégebruik van een ter beschikking gestelde auto. Ziekte sluit niet uit dat de auto door anderen is gebruikt.

In deze zaak kreeg een dga van zijn B.V. een auto ter beschikking gesteld, waarvoor geen bijtelling wegens privégebruik plaatsvond. Naar aanleiding van een boekenonderzoek legde de inspecteur daarom navorderingsaanslagen IB/PVV op voor de jaren 2008 – 2012. Voor het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden voerde de dga aan dat hij sinds april 2007 lichamelijke klachten heeft als gevolg van een herseninfarct, waardoor hij geen auto meer bestuurt. In de betreffende jaren zou alleen in de auto zijn gereden (door zijn echtgenote), voor de periodieke APK-keuring en een enkele zakelijke afspraak. Het hof merkt op dat de ziekte niet uitsluit dat anderen de ter beschikking gestelde auto hebben gebruikt voor privédoeleinden. Tevens was opmerkelijk dat de dga in november 2008 een nieuwe, aanmerkelijk duurdere auto tot zijn beschikking kreeg. Volgens het hof heeft de dga niet overtuigend aangetoond dat de auto voor niet meer dan 500 kilometer voor privé was gebruikt. Er was geen inzicht verschaft in de kilometerstanden en ook kon hij geen APK-facturen overleggen waarmee hij zijn stelling kon onderbouwen. Het beschikken over twee privéauto’s waarmee hij alle privéritten zou maken bewees ook onvoldoende dat de auto van de zaak niet privé was gebruikt. Het hof verklaart het hoger beroep van de dga daarom ongegrond.

Wet: artikel 13bis Wet LB 1964

Meer informatie: Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 25 april 2017 (gepubliceerd op 5 mei 2017), ECLI:NL:GHARL:2017:3478

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Rekenmodule BOR 2016 gepubliceerd
Volgende artikel
(On)duidelijkheden over het aankomende UBO-register

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×