• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Marktsituatie handelaar beïnvloedt BPM-grondslag

18 november 2019 door Remco Latour

Sommige koerslijsten die zijn toegestaan voor de berekening van de waarde van gebruikte auto’s voor de BPM houden rekening met de marktsituatie van de koper van de auto’s. De Hoge Raad oordeelt dat dit is toegestaan en dat de fiscus een waardecorrectie vanwege de marktsituatie niet mag negeren.

Sommige koerslijsten, zoals die van Eurotaxglass’s, bieden de mogelijkheid om bij het bepalen van de inkoopwaarde van een in Nederland geregistreerde en gebruikte auto rekening te houden met de marktsituatie van de handelaar. In het geval van de koerslist van Eurotaxglass’s bedraagt de vermindering vanwege de marktsituatie van de handelaar maximaal 5%. De Belastingdienst weigert deze waardevermindering te accepteren.

 

Strijd met Unierecht

Maar de Hoge Raad oordeelt dat deze waardevermindering wel degelijk meetelt. De desbetreffende koerslijst behoort namelijk tot de koerslijsten die in de handel in het algemeen worden toegepast bij de inkoop van gebruikte motorvoertuigen door wederverkopers in Nederland. De Hoge Raad gaat daarbij ervan uit dat alle factoren die zijn gespecificeerd in deze koerslijst, invloed kunnen hebben op de prijs die een wederverkoper is bereid te betalen aan een particulier voor een gebruikte auto. Het negeren van deze factoren zou ertoe kunnen leiden dat een koper van een gebruikte auto uit het buitenland meer BPM moet betalen dan bij aankoop van een Nederlandse gebruikte auto. Zo’n verschil in behandeling is in strijd met het Unierecht. Daarom moet de fiscus de waardevermindering als gevolg van de marktsituatie van de handelaar accepteren.

 

Wet: art. 10, tweede lid Wet BPM 1992

Verdrag: art. 110 VWEU

Meer informatie: Hoge Raad 15 november 2019, ECLI:NL:HR:2019:1783

Filed Under: Auto, Nieuws, Uitgelicht homepage

Reageer
Vorige artikel
Optimaliseren gebruik werkkostenregeling
Volgende artikel
Compensatie voor gedupeerde ouders bij toeslagenaffaire

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

woon werkverkeer

De auto rijdt door: contourenbrief hervorming autobelastingen

Het kabinet schetst de contouren van een toekomstbestendig stelsel van autobelastingen, met oog voor betaalbaarheid, klimaatdoelen, bereikbaarheid en stabiele overheidsfinanciën. De brief biedt beleidsopties en overwegingen voor een nieuw kabinet, zonder nieuw beleid aan te kondigen.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×