• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Marktsituatie handelaar beïnvloedt BPM-grondslag

18 november 2019 door Remco Latour Leave a Comment

Sommige koerslijsten die zijn toegestaan voor de berekening van de waarde van gebruikte auto’s voor de BPM houden rekening met de marktsituatie van de koper van de auto’s. De Hoge Raad oordeelt dat dit is toegestaan en dat de fiscus een waardecorrectie vanwege de marktsituatie niet mag negeren.

Sommige koerslijsten, zoals die van Eurotaxglass’s, bieden de mogelijkheid om bij het bepalen van de inkoopwaarde van een in Nederland geregistreerde en gebruikte auto rekening te houden met de marktsituatie van de handelaar. In het geval van de koerslist van Eurotaxglass’s bedraagt de vermindering vanwege de marktsituatie van de handelaar maximaal 5%. De Belastingdienst weigert deze waardevermindering te accepteren.

 

Strijd met Unierecht

Maar de Hoge Raad oordeelt dat deze waardevermindering wel degelijk meetelt. De desbetreffende koerslijst behoort namelijk tot de koerslijsten die in de handel in het algemeen worden toegepast bij de inkoop van gebruikte motorvoertuigen door wederverkopers in Nederland. De Hoge Raad gaat daarbij ervan uit dat alle factoren die zijn gespecificeerd in deze koerslijst, invloed kunnen hebben op de prijs die een wederverkoper is bereid te betalen aan een particulier voor een gebruikte auto. Het negeren van deze factoren zou ertoe kunnen leiden dat een koper van een gebruikte auto uit het buitenland meer BPM moet betalen dan bij aankoop van een Nederlandse gebruikte auto. Zo’n verschil in behandeling is in strijd met het Unierecht. Daarom moet de fiscus de waardevermindering als gevolg van de marktsituatie van de handelaar accepteren.

 

Wet: art. 10, tweede lid Wet BPM 1992

Verdrag: art. 110 VWEU

Meer informatie: Hoge Raad 15 november 2019, ECLI:NL:HR:2019:1783

Vorige artikel
Optimaliseren gebruik werkkostenregeling
Volgende artikel
Compensatie voor gedupeerde ouders bij toeslagenaffaire

Filed Under: Auto, Nieuws, Uitgelicht homepage

Reader Interactions

Recente berichten

nieuwe subsidieregeling elektrische auto

Staatssecretaris vindt subsidiebedrag per elektrische auto niet te ruim

De subsidieregeling voor elektrische personenauto's is populair. Staatssecretaris Van Veldhoven antwoordt op Kamervragen dat bij deze regeling geldt: 'Wie het eerst komt, het eerst maalt'. Alleen op de dag dat het subsidieplafond is bereikt, wordt geloot.

maatstaf van heffing btw

Formulier Verzoek teruggaaf bpm wegens export aangepast

Wie een een gebruikt motorrijtuig dat in Nederland is geregistreerd exporteert kan met het vernieuwde formulier 'Teruggaaf bpm wegens export van een in Nederland geregistreerd motorrijtuig ’ de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) terugvragen. In het vernieuwde formulier kan men aangeven naar welk land en op welke datum het motorrijtuig is overgebracht.

Bijtelling bij meer dan één auto van zaak

De Belastingdienst heeft een bericht over bijtelling voor privégebruik in situaties waarin een werknemer meer dan één auto van de zaak heeft op de website geplaatst. Het betreft een verandering van geldend beleid op dit punt.

A-G: transportschade telt niet als gebruik voor BPM

BPM over waarde WOK-auto na herstel ernstige schade

Als een vanuit het buitenland overgebrachte auto nog wacht op keuring vanwege essentiële gebreken, dient men de BPM te berekenen nadat deze gebreken zijn hersteld.

Vul geen standaardkilometers in rittenregistratie in

Een rittenregistratie moet inzicht geven in de werkelijk gereden kilometers.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

Rechter mag niet te snel van dienstbaarheid uitgaan

Harde schijf met data 30.000 mensen ontvreemd uit belastingkantoor

Vergrijpboete adviseur

Fout door vertrouwen op praktische werkwijze fiscus: avas

Initiatieven om digitale bedrijven te belasten

Geen aanpassing compensatieregeling transitievergoeding kleine werkgevers

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×