• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Middelingsregeling mogelijk afgeschaft

14 december 2018 door Anne-Marie Noordenbos

Van de middelingsregeling wordt slechts beperkt gebruik gemaakt. Het is dan ook een optie voor het kabinet om de regeling af te schaffen.

Staatssecretaris Snel heeft de Tweede Kamer het rapport ‘Evaluatie middelingsregeling’ gestuurd. Deze evaluatie onderzoekt of de middelingsregeling doeltreffend is.  

 

Gebruik

Ten eerste is gekeken naar het huidige gebruik van de regeling. Het blijkt dat jaarlijks circa 50.000 belastingplichtigen gebruik maken van de middelingsregeling.

Gemiddeld maken elk jaar iets meer niet-ondernemers (circa 28.000) gebruik van de regeling dan ondernemers (circa 21.000). Verder zijn opvallend veel gebruikers van de regeling tussen de 25 en 30 jaar; dit zijn waarschijnlijk starters op de arbeidsmarkt). De middelingsteruggave is gemiddeld echter een stuk hoger bij oudere gebruikers van de regeling. Bij een uitsplitsing naar inkomen valt op dat , de meeste gebruikers van de regeling een gemiddeld inkomen hebben rond de schijfgrenzen waar tariefverschillen optreden. 

 

Het gebruik van de middelingsregeling is laag: 85% van de belastingplichtigen die recht hebben op een middelingsteruggave maakt er geen gebruik van.

Het indienen en verwerken van middelingsverzoeken is voor de Belastingdienst administratief relatief bewerkelijk. De Belastingdienst verwerkt en controleert deze verzoeken namelijk handmatig

Verder is het ook voor burgers complex om de middelingsregeling toe te passen. Zij moeten zelf het initiatief nemen om de regeling toe te passen en zelf een herberekening te maken op basis van de juiste gegevens.

 

Belastingplan 2019

In het Belastingplan 2019 is opgenomen dat vanaf 2021 een tweeschijvenstelsel geldt, waarbij het tariefverschil tussen de huidige eerste en tweede schijf verdwijnt en het tariefverschil tussen de huidige derde en vierde schijf juist oploopt. Hierdoor zullen alleen nog mensen met een inkomen dat incidenteel in het toptarief valt (momenteel meer dan € 68.507) en sommige AOW-gerechtigden gebruik kunnen maken van de middelingsregeling. Dit betekent dat het aantal potentiële gebruikers met ongeveer 60% zal dalen. De gemiddelde hoogte van een middelingsteruggave zal echter sterk toenemen, mede door het grotere verschil tussen het basis- en toptarief.

Daarnaast introduceert de Belastingdienst begin 2019 een applicatie die naar verwachting de toepassing en de uitvoering van de regeling zal vereenvoudigen voor zowel de burger als de Belastingdienst.

 

Afschaffen

Door de lage benutting, de relatief hoge uitvoeringskosten en het niet meenemen van de inkomensafhankelijkheid van heffingskortingen is de doeltreffendheid van de middelingsregeling beperkt. Gezien deze bezwaren is het ook een optie om de middelingsregeling af te schaffen. Dit zou leiden tot een vereenvoudiging van het belastingstelsel. Het nadeel van deze optie is dat de regeling wegvalt voor iedereen, ongeacht de achtergrond van het progressienadeel. Door invoering van het tweeschijvenstelsel zou het progressienadeel door tarieven echter toch nog maar een kleine groep hogere inkomens treffen.

Meer informatie: Kabinetsreactie evaluatie middelingsregeling, 12 december 2018

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nieuwe bezwaartermijn voor dakloze
Volgende artikel
Bedrijfsopvolging: lang leve de variatie!

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

speciaal vignet voor grensarbeiders; coronacrisis

Extra financiering voor grensinfopunten

Minister Van Hijum stelt vanaf 2025 extra financiering beschikbaar voor grensinfopunten.

tuinbouw

Doordacht beleid arbeidsmigratie nodig voor toekomstbestendig Nederland

Een toekomstbestendig Nederland vraagt om een gerichte en weloverwogen sturing op arbeidsmigratie. Dat stellen diverse overheidsinstanties en kennispartners in het Interdepartementale Beleidsonderzoek (IBO) Arbeidsmigratie, getiteld Wat werkt voor de toekomst.

RVU-uitkeringen terecht als inkomen uit vroegere dienstbetrekking aangemerkt; geen arbeidskorting mogelijk

Voormalig politiewerknemer krijgt geen arbeidskorting over RVU-uitkeringen omdat deze gelden als inkomen uit vroegere dienstbetrekking, niet uit tegenwoordige arbeid.

faillissement

Werknemersbescherming bij doorstart na faillissement versterkt

Met het wetsvoorstel overgang van onderneming in faillissement (Wovof) wil het kabinet de positie van werknemers bij een doorstart na faillissement verbeteren. Het voorstel, dat nu voor advies aan de Raad van State is voorgelegd, moet ook misbruik van faillissement om ontslagbescherming te omzeilen tegengaan.

reiskostenvergoeding

Kabinetsreactie advies Stichting van de Arbeid over reiskostenvergoeding

Het kabinet reageert op het advies van de Stichting van de Arbeid over de toekomst van de reiskostenvergoeding. De Stichting pleit voor maatwerk en fiscale verbeteringen, maar ziet geen rol voor een wettelijke minimumvergoeding.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

AGENDA

Online cursus Internationale aspecten van Nederlandse belastingwetgeving

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Webinar Belastingplan 2026

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben je een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat je op deze link hebt geklikt is jouw inschrijving bevestigd. Indien je binnen 15 minuten geen e-mail in jouw inbox aantreft, controleer dan alstublieft jouw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×