• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Mogelijke maatregelen belastingherziening

23 juni 2015 door Giniraynha Poulina Leave a Comment

Op 17 juni jl. is met een groot aantal fracties overleg gevoerd over de mogelijke uitwerking van de belastingherziening. De staatssecretaris van Financiën informeert de Tweede Kamer nu in een brief over de maatregelen die in dit verband mogelijk zijn.

Het kabinet wil het uitzicht op lastenverlichting in ieder geval benutten door de lasten op arbeid fors te verlagen. Volgens staatssecretaris Wiebes van Financiën is hierdoor op hoofdlijnen een combinatie van de volgende maatregelen mogelijk:

  • een impuls in de inkomensafhankelijke combinatiekorting en een verhoging van de kinderopvangtoeslag;
  • een gericht loonkostenvoordeel om het voor werkgevers aantrekkelijker te maken mensen met lage inkomens aan te nemen;
  • een forse intensivering van de arbeidskorting voor inkomens tot ongeveer € 50.000;
  • een verlaging van de tarieven in de tweede en derde belastingschijf van de inkomstenbelasting met circa 2%-punt;
  • een verhoging van het aangrijpingspunt van het toptarief, waardoor belastingplichtigen vanaf een hoger inkomen het tarief van 52% gaan betalen;
  • medefinanciering van deze maatregelen door een volledige afbouw van de algemene heffingskorting.

 

Volgens de staatssecretaris geeft dit pakket van maatregelen op langere termijn circa 35.000 extra banen, in belangrijke mate ook aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Verder gaan werkende huishoudens er gemiddeld 1,5% tot 3% in koopkracht op vooruit, terwijl de koopkracht van niet-werkenden stabiel blijft.

 

Hervorming rendementsheffing

In de brief aan de Tweede kamer noemt de staatssecretaris ook andere maatregelen die als doel hebben het stelsel te vereenvoudigen, de belastingwetgeving begrijpelijker te

maken voor burgers en bedrijven en beter uitvoerbaar zijn door de Belastingdienst. Zo wil het kabinet de vermogensrendementsheffing hervormen. Het kabinet heeft dan ook een alternatief uitgewerkt waarin het rendement per vermogenstitel (spaarsaldo, aandelenportefeuille, onroerend goed) periodiek wordt herijkt op basis van in de markt gerealiseerde rendementen. De vermogensmix van de belastingplichtige wordt langs forfaitaire maatstaven gedifferentieerd, zodat die gemiddeld beter aansluit bij de genoten rendementen. Het tarief van 30% blijft ongewijzigd. Het kabinet beziet de mogelijkheden van een uitvoerbare tegenbewijsregeling.

 

Andere mogelijke maatregelen

Ook geeft de staatssecretaris aan dat er politiek draagvlak lijkt te zijn voor onder meer uniformering van de btw met uitzondering van voedingsmiddelen, een meer gelijke behandeling van eigen en vreemd vermogen, verdere vergroening en verruiming van het gemeentelijk belastinggebied.

Meer informatie: ministerie van Financiën, 19 juni 2015, Belastingherziening, AFP2015/512

Vorige artikel
Geen lagere waarde bij gedwongen verkoop woning
Volgende artikel
Hoofdlijnen Autobrief II

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

Btw-fraude in de e-commercesector, betalingsdienstaanbieders de oplossing?

Steeds meer consumenten schaffen goederen en diensten online aan. Consumenten kunnen kiezen uit diverse leveranciers, producten en merken en kunnen betalen in een betrouwbare omgeving zonder dat zij van hun computer of smartphone op hoeven te kijken. Bedrijven hebben hun bedrijfsmodellen zodanig ingericht dat zij verkopen aan consumenten zonder dat zij fysiek in een land... lees verder

vennoten restaurant; mkb; winst

MKB-winstvrijstelling voor commanditaire vennoot

De MKB-winstvrijstelling wordt berekend over de winst die de belastingplichtige als ondernemer uit een onderneming geniet. Volgens Rechtbank Zeeland-West-Brabant kan een commanditaire vennoot onder bijzondere omstandigheden deze faciliteit toch gebruiken. De desbetreffende zaak was aangespannen door een man die met zijn partner via een vof een horecagelegenheid exploiteerde. In 2009 richtte de vof met twee... lees verder

Kabinet gaat praten over kwalificatie zzp’er

Voor welke opdracht mag een bedrijf een zzp’er inhuren en wanneer is iemand eigenlijk een werknemer? Over deze vraag loopt een lange discussie. Het kabinet gaat daarom de komende maanden in gesprek met werkgevers, werknemers, zzp’ers en betrokken organisaties. Dit brede gesprek moet het onderscheid helder maken. Ook moet hieruit duidelijk worden wat de maatschappelijke... lees verder

Dankzij gebruik oude fundering blijft woningkarakter bestaan

Stel dat een brand een woning verwoest zodat alleen de fundering overblijft.

eenmanszaak of bv

De Beconregeling in 2021

Als intermediair kunt u bij de Belastingdienst een beconnummer aanvragen.

ECLI:NL:RBDHA:2020:7481 Rechtbank Den Haag, 05-08-2020, AWB – 20 _ 1166

Een echtpaar is samen met een ander echtpaar eigenaar van een woning (respectievelijk voor 35% en 65%). Verweerder heeft het aandeel van 35% in de woning terecht in aanmerking genomen als inkomen uit sparen en beleggen (box 3). Doordat het echtpaar voor minder dan 50% eigenaar is van de woning, kan (het aandeel in) de... lees verder

Administratie ook zonder informatiebeschikking te verwerpen

Advocaat-generaal IJzerman meent dat de Belastingdienst niet per se een informatiebeschikking hoeft op te stellen om de administratie te verwerpen.

salaris-wkh

Geen verlaging maximum sv-loon NOW-maatregel

Minister Koolmees is niet bereid het maximale SV-loon van de NOW-maatregel te verlagen.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

Dankzij gebruik oude fundering blijft woningkarakter bestaan

eenmanszaak of bv

De Beconregeling in 2021

Administratie ook zonder informatiebeschikking te verwerpen

salaris-wkh

Geen verlaging maximum sv-loon NOW-maatregel

Belastingontwijking

Vijlbrief wil strengere criteria EU-lijst van niet-coöperatieve jurisdicties

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×