• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Na 881 kilometer telt een auto niet meer als nieuw

11 december 2018 door Remco Latour Leave a Comment

Ook al heeft een auto maar kort in een buitenlands kentekenregister gestaan, dan nog kan sprake zijn van een gebruikte auto voor de berekening van de bpm.

In een zaak voor Hof Arnhem-Leeuwarden had een B.V. op 24 mei 2013 onder meer een Jaguar F-type gekocht in Duitsland. Deze had 31 mei 2013 als van eerste toelating in Duitsland. Op diezelfde dag vond ook de uitschrijving van de auto uit het Duitse kentekenregister plaats. In juni 2013 schreef de B.V. de auto in het Nederlandse kentekenregister in. De B.V. stelt dat zij bij de berekening van de bpm rekening mag houden met een afschrijving op de koerslijstwaarde omdat de auto al is gebruikt. Het hof volgt dit standpunt. De kilometerstand van de auto op het moment van inschrijving in Nederland is 881 kilometer. De auto is daardoor niet nieuw. Bovendien kan de B.V. verklaren waarom de auto ondanks gebruikt te zijn maar kort in het Duitse kentekenregister stond ingeschreven. De reden is dat de verkoper de auto heeft gebruikt op een circuit om klanten hiermee kennis te laten maken. In Duitsland is voor zulk gebruik geen registratie nodig. Verder stelt het hof vast dat de auto een jong en exclusief voertuig is, maar dat het mogelijk is dat op de binnenlandse markt zo’n auto als margeauto wordt verhandeld. De B.V. heeft gebruikt gemaakt van een koerslijst van een onafhankelijke derde om de handelswaarde vast te stellen. Het hof gaat daarmee akkoord, evenals met de afschrijving van 5% vanwege het gebruik.

 

Wet: art. 10, tweede, zesde en negende lid Wet BPM 1992

Regeling: art. 8, vierde lid UR BPM 1992

 

Meer weten?

De Toolkit Auto van de zaak  is zojuist verschenen. Deze uitgave biedt u verschillende hulpmiddelen waarmee u uw cliënt kan bijstaan bij fiscale vraagstukken rondom een auto van de zaak. De tools kunt u gebruiken om de vele fiscale valkuilen rond de zakelijke auto te omzeilen. U kunt direct aan de slag en de aandacht richten op uw cliënt. De investering van € 295 zult u snel terugverdienen.

 

Meer informatie: Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 27 november 2018 (gepubliceerd 7 december 2018), ECLI:NL:GHARL:2018:10300

Vorige artikel
Aftrekbaar boekverlies bij omwisseling woning
Volgende artikel
Vooraankondiging arresten Hoge Raad 14 december 2018

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

CO2-uitstoot in CVO bepaalt de BPM

Voor de berekening van de verschuldigde BPM moet men werken met de CO2-uitstoot zoals die staat aangegeven op het Certificaat van Overeenstemming.

Nieuwe handreiking bijtelling auto

Er is een nieuwe handreiking ‘Geen zakelijke kilometers en bijtelling auto’ gepubliceerd.

Inhoudingsplicht over bestelauto van verbonden inlener

Normaal gesproken betaalt de inlener van personeel de loonheffing over de bijtelling wegens privégebruik van een auto die de lener ter beschikking stelt aan uitzendkrachten.

CO2-meting volgens Scandinavische methode is ook geldig

Rechtbank Den Haag oordeelt dat het hanteren van de Scandinavische methode om de CO2-uitstoot van een auto te bepalen is toegestaan.

Grenzen aan beroep op Unierecht bij naheffingsaanslag MRB

Stel een Nederlander maakt in Nederland een rit met een auto van een persoon uit een andere lidstaat.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

Doorgaand bedrijf mag crediteur eerder betalen dan fiscus

Van ex overgenomen hypotheek moet aan nieuwe eisen voldoen

Rente over schuldaandeel echtelijke woninglening aftrekbaar

In 2018 € 1,3 miljard aan erfbelasting betaald

Derde NL leert door-regeling

Overleden oud-bestuursvoorzitter Pels Rijcken verduisterde miljoenen

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×