• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Negatief advies RvS wetsvoorstel huurbevriezing

2 juni 2025 door Anne-Marie Noordenbos

Wet betaalbare huur

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft geadviseerd het wetsvoorstel Huurbevriezing woningcorporaties 2025 en 2026 niet in te dienen bij de Tweede Kamer. Het advies is op 2 juni 2025 gepubliceerd.

Het wetsvoorstel wil de huurprijzen van sociale huurwoningen van woningcorporaties tot 1 juli 2027 bevriezen, waardoor deze niet mogen worden verhoogd gedurende deze periode. De maatregel geldt voor alle zelfstandige en onzelfstandige woningen, woonwagens en standplaatsen die woningcorporaties binnen het sociale segment verhuren. Voor sociale huurwoningen van andere verhuurders geldt de bevriezing niet, wat ongeveer een half miljoen huishoudens betreft.

Onzorgvuldige voorbereiding en probleemanalyse

De Raad van State benadrukt dat het wetsvoorstel onder grote tijdsdruk tot stand is gekomen, waardoor essentiële stappen in het wetgevingsproces zijn overgeslagen. In het voorstel ontbreekt een duidelijke probleemanalyse: het is onduidelijk wat precies het probleem is, wie erdoor geraakt worden en welke informatie de noodzaak tot overheidsingrijpen onderbouwt. Hierdoor schiet de motivering van de voorgestelde huurbevriezing tekort.

Ongelijke behandeling van huurders

Het wetsvoorstel zorgt voor een onderscheid tussen huurders van woningcorporaties en die van andere sociale verhuurders. Waar de eerste groep profiteert van de huurbevriezing, kunnen de huren voor de tweede groep wél worden verhoogd. De toelichting op het wetsvoorstel verwijst naar juridische en uitvoeringstechnische redenen voor dit onderscheid, maar volgens de Raad van State rechtvaardigen deze niet de ongelijke behandeling. Dit is in strijd met het gelijkheidsbeginsel.

Financiële gevolgen voor woningcorporaties

De huurbevriezing betekent voor woningcorporaties een structureel verlies aan huurinkomsten, oplopend tot circa € 1,5 miljard per jaar. Deze inkomstenderving wordt slechts gedeeltelijk gecompenseerd, waardoor veel corporaties op korte termijn in financiële problemen dreigen te komen. Dit heeft directe gevolgen voor hun investeringscapaciteit in nieuwbouw, onderhoud en verduurzaming van woningen. Naar schatting kunnen hierdoor 85.000 woningen minder worden gebouwd en 365.000 woningen minder worden verduurzaamd. Ook kan onderhoud worden uitgesteld en kan verkoop van vastgoed noodzakelijk worden om aan financiële eisen te voldoen.

Spanning met volkshuisvestingsdoelen

De bevriezing staat op gespannen voet met de grondwettelijke zorgplicht van de overheid om voldoende betaalbare woonruimte te bieden. Door de financiële druk op woningcorporaties komen de doelen voor nieuwbouw en verduurzaming in gevaar. Het voorstel draagt zo het risico in zich dat de wooncrisis verder wordt verergerd in plaats van opgelost.

Conclusie

De Raad van State adviseert het wetsvoorstel niet in te dienen vanwege de onzorgvuldige voorbereiding, onvoldoende probleemanalyse, ongelijke behandeling van huurders en de negatieve impact op de financiële positie van woningcorporaties en daarmee op de volkshuisvesting als geheel.

Bron: Raad van State, 2 juni 2025

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws, Overige

Reageer
Vorige artikel
KGS toepassing liquidatieverliesregeling bij liquidatie tussenhoudster via turboliquidatie
Volgende artikel
Geen koppeling hypotheekrenteaftrek aan eerste schijf inkomstenbelasting

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

fiscale arresten Hoge Raad 26 januari 2024

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 20 juni 2025

Onder voorbehoud zal de Hoge Raad op vrijdag 20 juni 2025 de volgende arresten in genoemde zaken wijzen. De met toepassing van artikel 80a RO en 81 RO te wijzen arresten zijn ook in dit overzicht opgenomen.

fiscale arresten Hoge Raad 26 januari 2024

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 13 juni 2025

Onder voorbehoud zal de Hoge Raad op vrijdag 13 juni 2025 de volgende arresten in genoemde zaken wijzen. De met toepassing van artikel 80a RO en 81 RO te wijzen arresten zijn ook in dit overzicht opgenomen.

salderingsregeling zonnepanelen

Afschaffing salderingsregeling nadelig voor huurders met zonnepanelen

Het kabinet verwacht dat de afschaffing van de salderingsregeling per 2027 leidt tot hogere energielasten voor huurders met zonnepanelen. Minister Keijzer licht in een Kamerbrief toe welke gevolgen dit heeft en welke oplossingsrichtingen zijn onderzocht om huurders te beschermen tegen extra kosten.

rechtspraak

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 6 juni 2025

Onder voorbehoud zal de Hoge Raad op vrijdag 6 juni 2025 de volgende arresten in genoemde zaken wijzen. De met toepassing van artikel 80a RO en 81 RO te wijzen arresten zijn ook in dit overzicht opgenomen.

fiscaal partnerschap

KGS fiscaal partnerschap meerdere bewoners op één adres en minderjarig kind en zakelijke huur

De Kennisgroep inkomstenbelasting niet-winst heeft een standpunt ingenomen over wie de fiscaal partner is als er drie volwassenen en een minderjarig kind op hetzelfde adres staan ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP), waarbij voor één de wettelijke uitzondering van (onder)huur opgaat maar voor de andere niet. A staat met haar minderjarige kind en een andere... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×