• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Ook voordelen uit voorwaardelijke aandelenopties uitgezonderd van pseudo-eindheffing

5 januari 2017 door Marieke Jansen

De uitzondering van artikel 32bb lid 7 Wet LB 1964 maakt volgens de Hoge Raad geen onderscheid tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke aandelenoptierechten. Het moment van ‘toekenning’ is het moment van totstandkoming van de overeenkomst waarin het (on)voorwaardelijke recht is toegekend.

In de jaren 2007 tot en met 2010 kende een werkgever aan enkele werknemers voorwaardelijke aandelenoptierechten toe. In 2011 werden deze onvoorwaardelijk en oefenden de werknemers ze uit. In dat jaar en het daaropvolgende jaar zijn de dienstbetrekkingen van de werknemers beëindigd. De inspecteur legde vervolgens naheffingsaanslagen op waarbij hij de in 2011 behaalde voordelen van de uitgeoefende optierechten tot de vertrekvergoeding rekende. Volgens de inspecteur konden de voordelen niet buiten beschouwing blijven op grond van artikel 32bb lid 7 Wet LB 1964 (oud, huidig lid 6), omdat dat lid alleen zou zien op aandelenoptierechten die al vóór het jaar voorafgaande aan het vertrekjaar onvoorwaardelijk waren geworden.

Hoge Raad: wat is ‘toegekend’?

De Hoge Raad oordeelde dat voor toepassing van de uitzondering van artikel 32bb lid 7 twee elementen van belang zijn, die afzonderlijk van elkaar moeten worden beoordeeld:

1. het moet gaan om een aandelenoptierecht als bedoeld in artikel 10a Wet LB 1964, en

2. het aandelenoptierecht moet zijn toegekend in een eerder jaar dan het kalenderjaar voorafgaande aan het kalenderjaar waarin de dienstbetrekking van de werknemer werd beëindigd.

De Hoge Raad merkte vervolgens op dat voor het antwoord op de vraag of sprake is van een aandelenoptierecht in de zin van artikel 10a Wet LB 1964, niet van belang is of in de desbetreffende overeenkomst voorwaarden zijn verbonden aan de uitoefening van het aandelenoptierecht. Verder blijkt uit de parlementaire geschiedenis dat de wetgever met het begrip ‘toegekend’ doelde op de totstandkoming van de overeenkomst waarin het (al dan niet voorwaardelijke) recht is neergelegd om de aandelen te verwerven. Dit is in overeenstemming met de tekst van artikel 32bb lid 7 Wet LB 1964. De Hoge Raad verklaarde het cassatieberoep van de staatssecretaris van Financiën daarom ongegrond.

Reactie dr. Frank Werger

Taxence vroeg dr. Frank Werger (loonheffingenspecialist bij Global Employer Services, Deloitte) om een reactie op deze uitspraak. “Op zich is het aardig dat de Belastingdienst stelt dat voorwaardelijke rechten de loonpoort van artikel 10 Wet LB nog niet door zijn en dus niet meegenomen moeten worden bij de toepassing van de uitsluitingsbepaling van artikel 32bb lid 7 Wet LB. Echter, de tekst van de wet is glashelder en ook de parlementaire toelichting sluit aan bij de letterlijke lezing van de wettekst. Het gaat om het moment van toekennen van de rechten; en daarbij speelt het al dan niet voorwaardelijk zijn van een recht geen rol. De uitkomst van dit arrest komt voor mij dan ook niet als een verrassing.

Wat ik wel stuitend vind is dat bij een dergelijk onsympathieke heffing als die van artikel 32bb Wet LB spijkers op laag water zijn gezocht en erger nog dat tot aan de Hoge Raad moest worden doorgeprocedeerd om gelijk te krijgen.”

Wet: artikel 10a lid 1 en lid 6 en artikel 32bb lid 7 Wet LB 1964 oud (huidig artikel 32bb lid 6)

Meer informatie: Hoge Raad 23 december 2016, ECLI:NL:HR:2016:2897

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Fiscus kan teruggegeven btw niet navorderen na Van der Steen-arrest
Volgende artikel
Fiscale charmes van cumulatief preferente aandelen bij bedrijfsopvolging

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

schijnzelfstandigheid; opheffen handhaningsmoratorium

Voortgangsbrief werken met en als zelfstandige(n)

Minister Paul informeert de Tweede Kamer over de laatste stand van zaken van het beleid met betrekking tot zelfstandigen.

zorgverzekeringswet

Standpunt (semi-)collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering

De Kennisgroep loonheffing algemeen heeft een standpunt ingenomen over een (semi-)collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering.

bedrag ineens pensioen

V&A voorlopige bedragen AOW-franchises, AOW-bedragen artikel 10aa UBLB en maximum pensioengevend loon per 1 januari 2026

Het Centraal Aanspreekpunt Pensioenen heeft V&A 25-008 gepubliceerd.  In dit V&A 25-008 zijn de voorlopige bedragen opgenomen van de voor 2026 geldende AOW-franchises, AOW-bedragen van artikel 10aa UBLB en het maximum pensioengevend loon. Voor alle bedragen geldt het voorbehoud van de definitieve vaststelling van de bedragen in of op basis van wet- en regelgeving. Het ministerie... lees verder

Wet DBA zzp

Extra aandacht voor overheidsorganisaties in 2026 van Belastingdienst

De Belastingdienst gaat in 2026 extra aandacht geven aan overheidsorganisaties: goed voorbeeld doet goed volgen. Dit is ook opgenomen in het handhavingsplan arbeidsrelaties 2026 dat binnenkort wordt gepubliceerd op de website van de Belastingdienst.

IVA-uitkering

Wetsvoorstel beperken compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag door langdurige arbeidsongeschiktheid naar Tweede Kamer

Een wetsvoorstel om de compensatieregeling voor de transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid te beperken tot kleine werkgevers is naar de Tweede Kamer gestuurd. De ministerraad heeft hiermee ingestemd op voorstel van minister Paul van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.​ Volgens het voorstel komen voortaan alleen kleine werkgevers, onder bepaalde voorwaarden, in aanmerking voor compensatie van... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus introductie participatieregelingen en lucratieve belangen

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus Gebruikelijk loon 2026

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

AGENDA

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×