• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Overgangsregeling sectorindeling discriminerend

11 maart 2019 door Michel Halters

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden oordeelde onlangs dat de overgangsregeling bij de nieuwe Regeling Wet financiering sociale verzekeringen per 25 mei 2017 discriminerend is. De staatssecretaris heeft nu bekendgemaakt het cassatieberoep tegen dit oordeel in te trekken.

Een uitzendbureau was aanvankelijk ingedeeld in sector 44 (zakelijke dienstverlening). In mei 2017 vond er een juridische splitsing plaats van de vennootschap en ontstonden twee nieuwe vennootschappen. Een van de nieuwe vennootschappen (B.V. A) nam het bestaande personeelsbestand over en wikkelde oude contracten af. De bedoeling was dat deze B.V. uiteindelijk zou worden ontbonden. De andere B.V. (B.V. B) is door de Belastingdienst ingedeeld in sector 52 en maakte bezwaar tegen deze indeling. Vast staat volgens Hof Arnhem-Leeuwarden dat B.V. B vanaf 25 mei 2017 ingedeeld zou moeten worden in sector 52 (uitzendbureaus) en bij indeling voor 25 mei 2017 in sector 44.

 

Rechtvaardigingsgrond

In geschil bij het hof is of toepassing van het overgangsrecht sprake is van gelijke gevallen die ongelijk worden behandeld. Bij ongelijke behandeling is vervolgens de vraag of hiervoor een rechtvaardigingsgrond bestaat. Volgens het hof zou het voor de hand hebben gelegen dat voor bestaande uitzendbureaus uiteindelijk ook sectorindeling 52 zou gaan gelden en het oneigenlijke gebruik van de andere sectoren beëindigd zou gaan worden. Dat is niet gebeurd en is er in feite sprake van een onbeperkt overgangsrecht. Onduidelijk is wanneer ook oudere uitzendbureaus in sector 52 worden ingedeeld. Er is geen rechtvaardiging voor het in wezen onbeperkte overgangsrecht. Het hof oordeelt dat de nieuwe Regeling Wet financiering sociale verzekeringen buiten toepassing gelaten moet worden en voor B.V. B ook indeling in sector 44 moet gelden.

 

Intrekking cassatieberoep

De staatssecretaris stelde aanvankelijk cassatieberoep in, maar heeft onlangs bekendgemaakt dit beroep in te trekken. Het Hof concludeert volgens de staatssecretaris terecht dat gelijke gevallen in beginsel ongelijk behandeld mogen worden. In het kader van een overgangssituatie kan een dergelijke ongelijke behandeling echter wel gerechtvaardigd zijn. Daarvoor moeten wel goede redenen worden gegeven. Deze zijn niet gegeven. Daar komt bij dat het gaat om lagere regelgeving, waar de Hoge Raad nog strenger is voor de beoordeling of een ongelijke behandeling gerechtvaardigd is. Door de onbekende einddatum van het overgangsrecht verwacht de staatssecretaris geen succes van een cassatieberoep.

 

Wet: art. 95 en 96 Wfsv

 

Toelichting bij afzien cassatieberoep: Niet instellen beroep in cassatie: sectorindeling uitzendbedrijven

Meer informatie: Gerechtshof 18 december 2018 (gepubliceerd op 4 januari 2019), ECLI:NL:GHARL:2018:10971

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nieuwe kleineondernemersregeling vanaf 2020
Volgende artikel
Combi-voordeel voor zonnepanelen die elektrische auto opladen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Optas-affaire: langdurige strijd om havenpensioenen en toezicht DNB

De juridische strijd rond het havenpensioenfonds Optas en de rol van Aegon sleept al bijna twintig jaar voort. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geeft inzicht in de geschiedenis, de rol van toezichthouder DNB en de geleerde lessen.

btw

Kabinet onderzoekt uitzendverbod en verplicht percentage vaste dienst in risicosectoren

Het kabinet verkent aanvullende maatregelen om misstanden met uitzendkrachten in sectoren als de vlees-, schoonmaak-, transport- en teeltsector effectiever aan te pakken. De aanleiding voor deze verkenning zijn aanhoudende signalen van misstanden en overtredingen van arbeidswetten, vooral in sectoren waar veel met uitzendkrachten wordt gewerkt. Uit analyse blijkt dat het risico op overtredingen van arbeidsvoorwaarden... lees verder

Boete voor ABN AMRO wegens overtreden bonusverbod

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft een boete van € 15 miljoen opgelegd aan ABN AMRO) wegens het overtreden van het bonusverbod.

BIV oud militairen

Afgekeurde oud-militairen willen belastingvrije schadevergoeding

Afgekeurde oud-militairen die tijdens hun dienst blijvend invalide zijn geraakt, moeten inkomstenbelasting betalen over de smartengeldvergoeding die zij van Defensie ontvangen. Dit tot grote frustratie van de betrokkenen, omdat vergelijkbare uitkeringen voor politiemensen en brandweerlieden wél belastingvrij zijn.

Fiets van de zaak

Antwoorden op Kamervragen over Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025

Staatssecretaris Van Oostenbruggen geeft antwoord op vragen van de vaste commissie voor Financiën over de Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025. 

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus Werken in de grensstreek

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×