• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

10 juni 2025 door Sharog Susani

inschrijven buitenlandse auto

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto’s te rechtvaardigen.

X bv importeert in 2019 twee gebruikte BMW’s uit Duitsland en registreert deze in het Nederlandse kentekenregister. Voor de BPM-berekening gebruikt de bv de CO2-uitstootwaarden op de Duitse kentekenbewijzen: 183 gr/km voor de eerste auto en 143 gr/km voor de tweede auto. Deze waarden zijn vastgesteld met de WLTP/NEDC-methode. De bv maakt bezwaar omdat gelijksoortige referentieauto’s in Nederland zijn geregistreerd met lagere CO2-waarden (158 gr/km en 136 gr/km) die zijn gemeten met de oude NEDC-methode vanwege de restantvoorraadregeling. Hierdoor betaalt de bv meer BPM dan voor vergelijkbare auto’s in Nederland wordt geheven, wat volgens haar in strijd is met artikel 110 VWEU.

Rechtbank geeft bv gelijk, Hof verwerpt

Rechtbank Gelderland oordeelt dat de bv gelijk heeft en dat voor de BPM-heffing moet worden uitgegaan van de lagere uitstootwaarden van de referentieauto’s. Hof Arnhem-Leeuwarden verwerpt echter het standpunt van de bv. Het hof stelt dat de hogere BPM-heffing niet het gevolg is van bescherming van Nederlandse producten, maar van toepassing van de restantvoorraadregeling. Omdat dit een EU-regeling betreft, is het verschil in heffing volgens het hof niet verboden onder artikel 110 VWEU.

Hoge Raad verwerpt redenering hof

De Hoge Raad oordeelt dat het hof een onjuiste rechtsopvatting hanteert. De omstandigheid dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is, doet niet af aan het feit dat discriminerende gevolgen kunnen optreden. De restantvoorraadregeling ziet immers op technische voorwaarden voor toelating van auto’s, niet op belastingheffing. De BPM-heffing is uitsluitend gebaseerd op een keuze van de Nederlandse wetgever. De Hoge Raad vernietigt de hofuitspraak en verwijst naar Hof Den Bosch. Het verwijzingshof moet beoordelen of de bv aannemelijk heeft gemaakt dat artikel 110 VWEU is geschonden door de overgangsregeling in de BPM-wet.

Wet: art. 9 Wet BPM

Bron: Hoge Raad, 06-06-2025, ECLI:NL:HR:2025:860, 23/00966 | NDFR

Filed Under: Auto, Autobelastingen, Belastingheffing auto’s (MRB en BPM), Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Wetsvoorstel beperken compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag door langdurige arbeidsongeschiktheid naar RvS
Volgende artikel
Foutenleer van toepassing op fout bij bepaling van aan vaste inrichting toerekenbare winst

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

btw verkoop auto

Koerslijst van vergelijkbaar model geaccepteerd ondanks CO₂-verschil

Ondanks CO₂-verschil is koerslijst geschikt; geen extra schadeaftrek – naheffingsaanslag wel verminderd

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×