• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Risico’s met fiscale truc om goedkoper elektrisch te rijden

19 december 2018 door Michel Halters Leave a Comment

Een fiscale truc waarbij een werknemer met private lease van een elektrische auto een paar honderd euro per maand goedkoper uit is dan met een auto van de zaak. Het FD berichtte hierover op 13 december 2018. Bent u van plan dit aan uw cliënt te adviseren? Let dan goed op!

De fiscale ‘truc’ is als volgt. Een werknemer van een afvalverwerkingsbedrijf sluit zelf een private leaseovereenkomst voor een elektrische wagen. Met het contract van de leasemaatschappij gaat de werknemer naar zijn werkgever. Die neemt de kosten over in ruil voor een gelijk deel van het brutoloon. De werkgever past de 4%-bijtelling voor privégebruik van de auto toe bij de werknemer. Stel een werknemer heeft een brutoloon van € 3.500 en leaset voor € 466 per maand een auto. De werkgever kan die € 466 onbelast vergoeden. De kosten van de werknemer voor de auto zijn dan € 256. Het fiscale voordeel van € 210 hangt samen met de omzetting van bruto- naar nettoloon. 

Er is een risico dat de Belastingdienst bij uitruil van brutoloon voor een onbelaste vergoeding van de private lease van een elektrische auto de volgende standpunten inneemt:

  • Als een werkgever alle kosten van een privéauto betaalt, is toch sprake van een auto van de werkgever. In die zin Hoge Raad 19 oktober 1983, ECLI:NL:HR:1983:AW8780 en recenter Rechtbank Leeuwarden 3 oktober 2011, ECLI:NL:RBLEE:2011:BU5343. 
  • De bijtellingsregeling is niet van toepassing omdat in de wet staat ‘ook voor privégebruik’ en dus niet ‘alleen voor privégebruik’. Het feit dat de werknemer alle kosten privé betaalt is een reden om te stellen dat de auto volgens de werkgever niet echt noodzakelijk is.
  • Als er al sprake is van een bijtelling, dat dan mogelijk sprake is van excessief privégebruik, anders gezegd: de bijtelling is dan niet beperkt tot 4%, maar maximaal 82% (100% verminderd met het verschil tussen de gewone bijtelling van 22% en de verlaagde bijtelling van 4%). 

Gezien bovenstaande risico’s op het niet toekennen van het fiscale voordeel van het onbelast vergoeden van de kosten voor private lease van een elektrische auto privé, is het zinvol eerst één en ander met de Belastingdienst af te stemmen.

 

Toolkit

Om u tijd te besparen bij advisering over de auto van de zaak, heeft de vakredactie van Sdu Licent Academy in samenwerking met specialisten de Toolkit auto van de zaak samengesteld. De toolkit bevat de modelovereenkomsten, modelbrieven en overige documentatie om uw cliënt praktijkgericht te kunnen adviseren. U kunt direct aan de slag.

 

 

Wet: art. 13bis Wet LB 1964

 

Bron: FD 13 december 2018, ‘Werknemer rijdt goedkoop elektrisch via fiscaal handigheidje’ en binnenkort op Fiscaal en meer Excellent ‘Goedkoop elektrisch rijden met fiscale truc, klinkt leuk, maar is risicovol!’

Vorige artikel
Tijdstip intreden betalingsonmacht bij betalingsonwil
Volgende artikel
Ook monumentensubsidie voor aandeelhouder transparante NSW-B.V.

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

CO2-uitstoot in CVO bepaalt de BPM

Voor de berekening van de verschuldigde BPM moet men werken met de CO2-uitstoot zoals die staat aangegeven op het Certificaat van Overeenstemming.

Nieuwe handreiking bijtelling auto

Er is een nieuwe handreiking ‘Geen zakelijke kilometers en bijtelling auto’ gepubliceerd.

Inhoudingsplicht over bestelauto van verbonden inlener

Normaal gesproken betaalt de inlener van personeel de loonheffing over de bijtelling wegens privégebruik van een auto die de lener ter beschikking stelt aan uitzendkrachten.

CO2-meting volgens Scandinavische methode is ook geldig

Rechtbank Den Haag oordeelt dat het hanteren van de Scandinavische methode om de CO2-uitstoot van een auto te bepalen is toegestaan.

Grenzen aan beroep op Unierecht bij naheffingsaanslag MRB

Stel een Nederlander maakt in Nederland een rit met een auto van een persoon uit een andere lidstaat.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

Aanpassing verschoningsrecht raakt ook belastingadviseurs

Korting verlaagt grondslag overdrachtsbelasting niet

Coronasteun en nu fors terugbetalen

Ozb en afvalstoffenheffing flink gestegen

consumentenkrediet

Wetsvoorstel Wet implementatie richtlijnen elektronische handel aangenomen door Tweede Kamer

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×