• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Snel werkt aan verbeteren kwaliteit BelastingTelefoon

5 juni 2018 door Anne-Marie Noordenbos

Staatssecretaris Snel werkt aan het verbeteren van de kwaliteit van de beantwoording van vragen door de BelastingTelefoon. Het gaat met name om de ‘moeilijke’ vragen. Dit meldt hij als antwoord op Kamervragen over het bericht dat de BelastingTelefoon voor het zesde jaar op rij onder de maat presteert.

Volgens Snel beantwoordt de Belastingdienst per jaar tussen de 10 en 13 miljoen telefoontjes. Ongeveer 90% van de vragen die aan de BelastingTelefoon worden gesteld zijn zogenaamde proces- en statusvragen. De norm voor de kwaliteit van dit soort antwoorden is dat bij minimaal 90% juiste en volledige antwoorden worden gegeven. De realisatie in 2017 was 92%.

De overige circa 10% van de vragen betreft wet- en regelgevingvragen. De norm was 80%. In 2016 was de realisatie 86%. De beantwoording van de meest complexe en minder vaak gestelde vragen (3% van alle vragen) voldoet niet aan de genoemde norm van 80%. Daarom heeft hij in een brief van 28 februari 2018 aangekondigd maatregelen voor te bereiden om de moeilijke inhoudelijke vragen beter te laten beantwoorden.

Verbeteringen worden ingevoerd na een zorgvuldig traject. Proeftuinen waarin mogelijke oplossingen eerst op kleine schaal worden getest maken daar onderdeel van uit. De BelastingTelefoon heeft inmiddels ervaring opgedaan met een proeftuin op het thema Nabestaanden en Schenken. Er is besloten het betreffende Serviceteam structureel in te bedden in de BelastingTelefoon, omdat onder meer de antwoorden op minder vaak voorkomende wet- en regelgeving vragen kwalitatief substantieel beter waren dan het gemiddelde van de BelastingTelefoon. In  de afgelopen aangiftecampagne is er proef gedraaid met enkele thema’s zoals eigen woning en zorgkosten. De eerste resultaten daarvan zijn ook bemoedigend ten aanzien van de kwaliteit van antwoorden op wet- en regelgevingvragen.

Meer informatie: Antwoorden op vragen over de BelastingTelefoon 31 mei 2018

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Besluit uitsluiting en beperking kostenaftrek geactualiseerd
Volgende artikel
Fiscus moet oppassen met informatie in aangifte erfbelasting

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Mededeling toepassing aftrek wegens fictieve loonkosten

Het ministerie van Financiën heeft een mededeling gepubliceerd aftrek over de toepassing van de hardheidsclausule wegens fictieve loonkosten door stichting die namens sportverenigingen kantine exploiteert.

jongeren; studenten

Collegegeld vóór emigratie toch aftrekbaar door dwaling over betalingstermijn

Het hof oordeelt dat een Indiase studente dwalend te vroeg collegegeld betaalde. Daardoor geldt de betaling pas vanaf 1 september 2019, toen zij binnenlands belastingplichtig werd. De scholingsuitgaven zijn daarom aftrekbaar. Een studente met de Indiase nationaliteit verhuist in augustus 2019 naar Nederland voor een master Biology. Zij ontvangt in juli 2019 een factuur van... lees verder

Vwo-studiekosten staan te ver van inkomensverwerving voor aftrek IB

De rechtbank beslist dat de kosten van een vwo-opleiding niet aftrekbaar zijn als scholingsuitgaven, omdat de opleiding te algemeen is en geen direct verband heeft met het verwerven van inkomen. Daardoor bestaat ook geen recht op een restant persoonsgebonden aftrek.

Opinie | Wanneer geniet je het genot: de verkoop van huurtermijnen

Lekt de Wet tegenbewijsregeling box 3 doordat vooruit ontvangen reguliere voordelen onbelast kunnen blijven? Mr. R.J.C. Segers geeft in deze NTFR Opinie een analyse van de wetgeving aan de hand van vooruit ontvangen huurtermijnen. Lees de hele NTFR/NDFR Opinie gratis via NDFR

algoritme Belastingdienst

Belastingdienst blijft systemen met privacyrisico’s nog even gebruiken

Het gaat om de systemen Informatiesjabloon en de Klantbeeld Toezicht Applicatie. De Belastingdienst heeft op 16 oktober 2025 plannen van aanpak voor deze uitfasering bij de AP ingediend.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×