• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Subsidie voor aanschaf elektrische auto

5 maart 2020 door Anne-Marie Noordenbos Leave a Comment

Automobilisten kunnen vanaf komende zomer € 4.000 euro subsidie krijgen voor een nieuwe elektrische auto. Voor een tweedehands model kunnen mensen €  2.000 subsidie aanvragen. Dat heeft minister Stientje van Veldhoven (Milieu) bekendgemaakt.

Het gaat om auto’s uit de middenklasse, zowel nieuw als gebruikt. Met deze subsidie wordt een afspraak uit het klimaatakkoord ingevuld. Naast subsidie komt er voor gebruikte auto’s een check op de batterij, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn.

De regeling is bedoeld om elektrisch rijden voor particulieren in een middenklassenauto dichterbij te brengen. Wel zijn er strenge voorwaarden. Daarom komen alleen emissieloze personenauto’s, zowel gebruikt als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro en minimale actieradius van 120 kilometer in aanmerking. Ook moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie, die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.
Om misbruik te voorkomen kan de subsidie alleen worden verkregen bij aankoop of lease via een erkend bedrijf en kan een particulier slechts één keer subsidie aanvragen. Omdat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs hebben, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s. Voor gebruikte auto’s blijft het 2000 euro. Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte elektrische auto’s invoert.

Batterij

Naast de aanschafprijs is onzekerheid over de duur van de batterij voor veel mensen een drempel. Fabrikanten geven momenteel bij nieuwe auto’s al ruime garantie op de batterij. Voor gebruikte auto’s valt de batterij onder de normale BOVAG garantie. Kopers kunnen garantie vaak uitbreiden als ze dat willen. Om mensen meer zekerheid over hun batterij bij aanschaf is nu afgesproken dat de BOVAG werkt aaneen uniforme batterijcheck.

De regeling is vanaf 4 maart 2020 open voor consultatie. De regeling wordt naar verwachting in mei of begin juni definitief wordt vastgesteld en gepubliceerd. Elektrische auto’s die vanaf dat moment gekocht of privé geleaset worden komen in aanmerking voor de subsidie, die vanaf 1 juli aangevraagd kan worden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Meer informatie: Ministerie van infrastructuur en waterstaat, 4 maart 2020

Vorige artikel
Schuldigerkenningen en de nieuwe box 3
Volgende artikel
Rechtbanken beslissen verschillend bij rechtszaken fiscus

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

Grenzen aan beroep op Unierecht bij naheffingsaanslag MRB

Stel een Nederlander maakt in Nederland een rit met een auto van een persoon uit een andere lidstaat.

Bij gering zakelijk gebruik auto geldt grens van 10%

Bij een privéverbruik van minder dan 500 kilometer is een auto voor een ondernemer verplicht ondernemingsvermogen voor de inkomstenbelasting.

Privegebruik auto van de zaak

‘Te weinig budget voor subsidieregeling vervanging bestelauto’s’

VNO-NCW is blij met een subsidieregeling voor de vervanging van bestelauto’s van ondernemers door emissieloze voertuigen, maar het voorgestelde budget daarvoor is onvoldoende.

Nieuwe rekenhulp voor btw en auto

De Belastingdienstdienst heeft een nieuwe rekenhulp gepubliceerd voor btw en auto.

Cameraplan 2021; motorrijtuigenbelasting

Cameraplan 2021 vastgesteld voor controle motorrijtuigenbelasting

Het cameraplan voor 2021 is vastgesteld voor het gebruik van Elektronische Camerabeelden (ECB)-camera’s boven de Nederlandse wegen en camera’s op, aan of in flitspalen langs de Nederlandse wegen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

Giftenaftrek vervalt door kwitantiefraude

Hoe stimuleer je thuiswerken?

Geld lenen aan eigen uitvinders-bv is al snel onzakelijk

Tweede Kamer wil steun voor meer startende ondernemers

Belastingverdrag Rusland

Nog geen formele opzegging belastingverdrag door Rusland

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×