• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

‘Te weinig budget voor subsidieregeling vervanging bestelauto’s’

13 januari 2021 door Anne-Marie Noordenbos Leave a Comment

Privegebruik auto van de zaak

VNO-NCW is blij met een subsidieregeling voor de vervanging van bestelauto’s van ondernemers door emissieloze voertuigen, maar het voorgestelde budget daarvoor is onvoldoende. Dat levert problemen op als gemeenten in 2025 overgaan tot emissieloze zones. Dit zeggen VNO-NCW en MKB-Nederland in een internetconsultatie voor de subsidieregeling.

De subsidieregeling is goed voor 44.000 nieuwe, emissieloze bedrijfsvoertuigen. Het totale wagenpark telt echter zo’n 950.000 bestelauto’s. Ongeveer de helft heeft Euroklasse 4 of lager. ‘Deze ondernemers worden met een overmachtssituatie geconfronteerd als gemeenten vanaf 2025 nul-emissiezones invoeren voor stadslogistiek.’

One-stop-shop

Naast een groter budget zouden er volgens de ondernemingsorganisaties ontheffingsmogelijkheden moeten komen voor ondernemers die in een nul-emissiezone zijn gevestigd of afhankelijk zijn van bedrijfsactiviteiten in zo’n zone. Gemeenten kunnen ook zelf een financiële tegemoetkoming aanbieden. Met een one-stop-shop kunnen ondernemers worden ontzorgd. De overheid laat dan zien dan op welke regelingen ondernemers recht hebben en zorgt ervoor dat zij die regelingen zo makkelijk mogelijk kunnen aanvragen.

Verdeelsleutel

Aangezien er verschillende soorten ondernemers zijn met bestelauto’s, moet er volgens VNO-NCW en MKB-Nederland een verdeelsleutel komen als er (veel) te veel subsidieaanvragen binnenkomen. Zo zijn er middenstanders met een enkele bestelauto, vervoersbedrijven met grote wagenparken, en leasemaatschappijen die leaseoplossingen bieden voor ondernemers. De regeling scheert deze ondernemers allemaal over één kam. ‘Uitgangspunt moet zijn dat ondernemers met maar één aanvraag niet automatisch worden afgewezen. Ook de ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’-systematiek moet uit de regeling, aangezien kleinere bedrijven meer tijd nodig hebben voor een aanvraag.

Meer informatie: VNO-NCW, 12 januari 2021

Vorige artikel
NOB heeft nog veel onbeantwoorde vragen over wetsvoorstel excessief lenen
Volgende artikel
Eerste Kamer stemt in met Nationaal Groeifonds

Filed Under: Auto, Autobelastingen, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

nieuwe subsidieregeling elektrische auto

Staatssecretaris vindt subsidiebedrag per elektrische auto niet te ruim

De subsidieregeling voor elektrische personenauto's is populair. Staatssecretaris Van Veldhoven antwoordt op Kamervragen dat bij deze regeling geldt: 'Wie het eerst komt, het eerst maalt'. Alleen op de dag dat het subsidieplafond is bereikt, wordt geloot.

maatstaf van heffing btw

Formulier Verzoek teruggaaf bpm wegens export aangepast

Wie een een gebruikt motorrijtuig dat in Nederland is geregistreerd exporteert kan met het vernieuwde formulier 'Teruggaaf bpm wegens export van een in Nederland geregistreerd motorrijtuig ’ de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) terugvragen. In het vernieuwde formulier kan men aangeven naar welk land en op welke datum het motorrijtuig is overgebracht.

subsidie elektrische auto

Keuzewijzer Autobelastingen

Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën biedt de Keuzewijzer Autobelastingen aan. Deze Keuzewijzer is een ambtelijk traject zonder politieke sturing om voor de formatie de beleidsopgaven en mogelijke beleidsopties op het terrein van de Autobelastingen te schetsen.

Bijtelling bij meer dan één auto van zaak

De Belastingdienst heeft een bericht over bijtelling voor privégebruik in situaties waarin een werknemer meer dan één auto van de zaak heeft op de website geplaatst. Het betreft een verandering van geldend beleid op dit punt.

A-G: transportschade telt niet als gebruik voor BPM

BPM over waarde WOK-auto na herstel ernstige schade

Als een vanuit het buitenland overgebrachte auto nog wacht op keuring vanwege essentiële gebreken, dient men de BPM te berekenen nadat deze gebreken zijn hersteld.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

voorlopige aanslag 2021

Belastingdienst verlengt aangiftetermijn IB voor mensen met machtigingscode

Adviseur schade verhalen

Met uitval maat loopt btw-ondernemerschap bv ten einde

Vermogensongelijkheid groter dan gedacht

Verdrag staat progressief box 3-rendement toe

Evaluatie energiebelasting: zorg voor duidelijkheid tariefontwikkeling

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×