• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

VAVDZ: geen van de bestaande rittenregistratiesystemen voldoet aan normen Belastingdienst

6 maart 2012 door Giniraynha Poulina

Alleen geautomatiseerde rittenregistratiesystemen die aan de normen voldoen mogen worden gebruikt voor de registratie van de ritten die met de bedrijfsauto worden gemaakt. Hiermee kan de bijtelling voor het privégebruik en binnenkort ook voor de gestaffelde bijtelling van de bestelauto van de zaak worden voorkomen. Update: Volgens De Vereniging Auto Van De Zaak voldoet geen enkele van de huidige systemen aan de normen die door de Belastingdienst worden gesteld.

De Belastingdienst heeft het normenkader voor geautomatiseerde rittenregistratiesystemen vastgesteld en dit is nu te raadplegen via http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/dl/nieuwsbrief/normenkader_rrs_2011_1_2_2.pdf. Hieruit blijkt onder meer dat een geautomatiseerd rittenregistratiesysteem ervoor moet zorgen dat alle ritten volledig, juist en tijdig worden geregistreerd. Er moet bovendien sprake zijn van een blijvende integriteit van de geregistreerde informatie. Ook geldt het vereiste dat de registratie gedurende de wettelijke bewaartermijn van zeven jaar moet worden bewaard. Verder moeten de rapportages betrouwbaar zijn en een duidelijk beeld geven van de geregistreerde gegevens.

 

Plannen voor 2013

Het kabinet wil het gebruik van het geautomatiseerd rittenregistratiesysteem graag uitbreiden. Nu wordt dit alleen nog gebruikt om aan te tonen dat met de auto van de zaak niet meer dan 500 privékilometers wordt gereden. Het kabinet wil dat ook bestelautorijders die niet regelmatig met hun auto privé rijden al in 2013 hiernaar overstappen. Hier wordt op dit moment nog onderzoek naar gedaan. Het is ook de bedoeling dat deze geautomatiseerde rittenregistratiesystemen een grote rol gaan spelen als straks een overgang wordt gemaakt naar de gestaffelde bijtelling. De bijtelling wordt dan afhankelijk gemaakt van het aantal gereden privékilometers. Ook deze regeling zit momenteel in de onderzoeksfase. Zie in dit kader ook het bericht 'Meetkastje in bestelauto wordt werkelijkheid'.

 

Wet: artikel 3.20 Wet IB 2001, artikel 13bis Wet LB 1964

 

UPDATE: Wie aangeeft de auto van de zaak niet voor privédoeleinden te gebruiken is verplicht een ritregistratie bij te houden. Deze kilometeradministratie wordt streng gecontroleerd. Het is in het belang van zowel de werknemer als de ondernemer om een rittenregistratiesysteem te gebruiken die aan de normen van de Belastingdienst voldoet. In dat geval voert de Belastingdienst een verlichte controle uit. Volgens de Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) voldoet op dit moment echter geen enkele systeem nog aan deze normen. VAVDZ heeft aangekondigd de komende tijd bij te houden welke aanbieders van ritregistratiesystemen voldoen of gaan voldoen aan het normenkader. Momenteel vindt er overleg plaats met branchepartijen en de Belastingdienst over de toegankelijkheid en de manier van certificeren die de Belastingdienst gaat toepassen of accepteren.

Meer informatie: Belastingdienst, 2 maart 2012, persbericht

Filed Under: Arbeid & loon, Auto, BV & DGA, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Ook recht op proceskostenvergoeding bij ongegrond incidenteel hoger beroep tegenpartij
Volgende artikel
De terugwerkende kracht van de fiscale eenheid voor de omzetbelasting

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

IVA-uitkering

Wetsvoorstel beperken compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag door langdurige arbeidsongeschiktheid naar RvS

Het wetsvoorstel ‘Beperken van de compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid tot kleine werkgevers’ is door het kabinet naar de Raad van State gestuurd. Het wetsvoorstel zorgt ervoor dat alleen kleine werkgevers, onder voorwaarden, gecompenseerd worden voor de betaalde transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid. Het beperken van de compensatiemogelijkheid tot kleine werkgevers wordt als... lees verder

vastgoed

Huurprijs boven markthuur leidt tot uitdeling via optierecht

Een bestuurder ontvangt een onzakelijke huur en optie, wat de rechtbank ziet als een uitdeling.

speciaal vignet voor grensarbeiders; coronacrisis

Ontwikkelingen grensoverschrijdend telewerken

Staatssecretaris Van Oostenbruggen geeft een overzicht van actuele ontwikkelingen rondom grensoverschrijdend telewerken. Het Benelux Parlement heeft een aanbeveling aangenomen om grensoverschrijdend telewerk verder te faciliteren. De aanbeveling bevat vijftien verzoeken, gericht op het bevorderen van een barrièrevrije interne arbeidsmarkt binnen de Benelux. De verzoeken liggen zowel op het gebied van de sociale zekerheid als de... lees verder

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Werken in de grensstreek

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Opleidingen

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass (excessief) lenen van en aan de BV

Verdiepingscursus DGA-advisering

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Online cursus Familiestichting en family governance

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Verdiepingscursus Internationale estate planning

Online cursus Technisch aanmerkelijk belang

Online cursus Btw en de verleggingsregeling

Stoomcursus Tax accounting

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×