• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Verdeling autobelastingen over huishoudens

18 maart 2025 door Anne-Marie Noordenbos

autobelastingen

Het gemiddelde percentage dat huishoudens uitgeven aan autobelastingen verschilt weinig tussen inkomensgroepen. Huishoudens met een laag inkomen geven gemiddeld 3% van hun inkomen uit aan autobelastingen. Bij huishoudens met een hoog inkomen is dit 4%. Binnen inkomensgroepen zitten echter wel grote verschillen. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) naar de verdeling van uitgaven aan autobelastingen over huishoudens.

Autobelastingen vormen een flink deel van de totale kosten van een auto: ongeveer 40%. Rijke en arme huishoudens betalen naar verhouding van inkomen ongeveer evenveel aan autobelastingen (4 en 3%). Dit komt vooral doordat veel arme huishoudens helemaal geen auto hebben. Kijk je alleen naar autobezitters, dan wordt het verschil groter: lage inkomens besteden gemiddeld 6% van hun inkomen aan autobelastingen, terwijl dat bij hoge inkomens 4% blijft (zij hebben vrijwel allemaal een auto). 

De grootste verschillen in autobelastingen zijn niet tussen inkomensgroepen, maar binnen die groepen zelf. Verschillen in het aantal gereden kilometers en autobezit spelen daarbij een belangrijke rol. Ook waar je woont speelt een rol: in de stad geeft men gemiddeld 3% van het inkomen uit aan autobelastingen, tegenover 5% op het platteland. De verschillen tussen alleen huishoudens mét auto zijn kleiner: 4,4% in de stad versus 5,2% op het platteland.

De resultaten laten zien dat een vermindering van de huidige autobelastingen geen grotere voordelen opleveren voor de groep Nederlanders met een laag inkomen als geheel, dan voor de groep met een hoog inkomen. Uiteraard levert het wel voordelen op voor lage inkomens die zijn aangewezen op een auto. De effecten van belastingkortingen voor elektrische auto’s verschilden wel duidelijk tussen rijk en arm. Hogere inkomens schaffen vaker een elektrische auto aan dan lagere inkomens, waardoor belastingkortingen voor elektrische auto’s vooral naar huishoudens met hoge inkomens gaan. Dit stimuleringseffect gaat de komende jaren worden afgebouwd.

Bron: CPB, 18 maart 2025

Filed Under: Auto, Autobelastingen, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
A-G: intrekking fiscaal vertegenwoordiger niet goed geregeld
Volgende artikel
Wet versterken toepassing profijtbeginsel watersysteemheffing gepubliceerd

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

laadkosten auto van de zaak

Schending eigendomsrecht bij verhoging bijtelling elektrische auto

Rechtbank Noord-Nederland oordeelt dat verdubbeling bijtelling elektrische auto's voor 2020 het eigendomsrecht schendt van mensen die in 2019 al onomkeerbare verplichtingen waren aangegaan.

woon werkverkeer

De auto rijdt door: contourenbrief hervorming autobelastingen

Het kabinet schetst de contouren van een toekomstbestendig stelsel van autobelastingen, met oog voor betaalbaarheid, klimaatdoelen, bereikbaarheid en stabiele overheidsfinanciën. De brief biedt beleidsopties en overwegingen voor een nieuw kabinet, zonder nieuw beleid aan te kondigen.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Internationale aspecten van Nederlandse belastingwetgeving

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Verdiepingscursus Tweetrapsmakingen opzetten en afwikkelen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Erven en schenken

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Webinar Belastingplan 2026

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben je een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat je op deze link hebt geklikt is jouw inschrijving bevestigd. Indien je binnen 15 minuten geen e-mail in jouw inbox aantreft, controleer dan alstublieft jouw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×