• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Vijlbrief deelt conclusie van Rekenkamer over autobelastingen niet

28 september 2020 door Anne-Marie Noordenbos

nieuwe subsidieregeling elektrische auto

Eind juni verscheen een rapport van de Algemene Rekenkamer over de fiscale stimulering van elektrische auto’s. Staatssecretaris Vijlbrief is het niet eens met de conclusie dat het fiscaal stimuleren van emissievrije auto’s ondoelmatig en duur is. Dit antwoordt de bewindsman op Kamervragen.

In het Klimaatakkoord is voor de periode 2020-2025 een nieuw stimuleringspakket voor emissievrije auto’s afgesproken, waarmee de transitie naar emissievrij rijden wordt versneld. Deze transitie leidt primair tot een lagere CO₂-uitstoot, maar bijvoorbeeld ook tot gezondere lucht, minder geluidsoverlast en verminderde afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Tegelijkertijd wordt de stimulering van emissievrije personenauto’s richting 2025 afgebouwd. Door de stimulering van dure emissievrije auto’s te beperken – dit is al ingezet in 2019 en 2020 – en de stimulering af te bouwen in lijn met de dalende kosten van emissievrij rijden wordt overstimulering tegengegaan.

Voordelen op termijn

Deze transitie heeft op termijn grote voordelen voor het klimaat en de Rekenkamer heeft in haar analyse geen rekening gehouden met deze toekomstige voordelen. Ten tweede concludeert de Algemene Rekenkamer zelf al dat door de reeds in 2020 doorgevoerde versoberingen van de fiscale stimuleringsmaatregelen (verhoging van het bijtellingspercentage voor emissievrije auto’s van 4% naar 8% en de verlaging van de bovengrens (‘cap’) van € 50.000 naar € 45.000) tot een verdere daling leiden van de belastingderving per auto ten opzichte van 2018.

Hand aan de kraan

In het Klimaatakkoord is voor het stimuleringspakket van emissievrije auto’s een ‘hand aan de kraan’ systematiek opgenomen. Deze systematiek houdt in dat jaarlijks de ontwikkeling van de markt voor emissievrije auto’s nauwgezet wordt. Overstimulering wordt hierdoor voorkomen en de budgettaire derving van het stimuleringsbeleid wordt begrensd tot het afgesproken niveau in het Klimaatakkoord. Dat niveau is in de ogen van het kabinet nodig en tegelijkertijd proportioneel om zicht te houden op de doelstelling van 100% nieuwverkopen EV in 2030. De eerste ‘hand aan de kraan’ analyse is afgerond. Het kabinet zal de uitkomsten op korte termijn de Kamer doen toekomen.

Meer informatie: Ministerie van Financien, 25 september 2020

Zie ook: Algemene Rekenkamer vindt fiscale stimulering elektrische auto duur instrument

Filed Under: Autobelastingen, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Voormalige firmant aansprakelijk voor onbetaalde btw
Volgende artikel
Besluit betaalpauze eigenwoningschuld verlengd

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

rittenregistratie

Bijtelling privégebruik auto terecht toegepast ondanks gereconstrueerde rittenregistratie

Een werknemer kan de bijtelling voor privégebruik auto niet vermijden met een achteraf opgestelde rittenregistratie. Ook een verbod op privégebruik door de werkgever doet daar niets aan.

autobelastingen

Wijzigingen autobelastingen

Het kabinet neemt een drietal fiscale maatregelen om de transitie naar elektrische auto’s op korte termijn te versnellen.

MRB auto

Internetconsultatie wijziging regels koerslijsten en taxatierapporten bij aangifte bpm

Het ministerie van Financiën is een internetconsultatie gestart over een wijziging van de regelgeving inzake koerslijsten en taxtatierapporten bij de aangifte van bpm.

Tankstation

ANWB vraagt kabinet accijnskorting te behouden

De ANWB roept het kabinet op om de accijnskorting te behouden die in 2022 werd ingevoerd om stijgende brandstofprijzen te compenseren. De korting loopt eind dit jaar af, maar volgens de organisatie staat de betaalbaarheid van autorijden nog steeds onder druk.

vrachtwagen snelweg

Wijziging tarieven eurovignet

Vanaf 25 maart 2025 gelden nieuwe tarieven voor het eurovignet (bzm). De tarieven zijn dan ingedeeld basis van CO₂ -emissieklassen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×