• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Uitgelicht: Belastingplan 2021

Vijlbrief deelt conclusie van Rekenkamer over autobelastingen niet

28 september 2020 door Anne-Marie Noordenbos Leave a Comment

nieuwe subsidieregeling elektrische auto

Eind juni verscheen een rapport van de Algemene Rekenkamer over de fiscale stimulering van elektrische auto’s. Staatssecretaris Vijlbrief is het niet eens met de conclusie dat het fiscaal stimuleren van emissievrije auto’s ondoelmatig en duur is. Dit antwoordt de bewindsman op Kamervragen.

In het Klimaatakkoord is voor de periode 2020-2025 een nieuw stimuleringspakket voor emissievrije auto’s afgesproken, waarmee de transitie naar emissievrij rijden wordt versneld. Deze transitie leidt primair tot een lagere CO₂-uitstoot, maar bijvoorbeeld ook tot gezondere lucht, minder geluidsoverlast en verminderde afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Tegelijkertijd wordt de stimulering van emissievrije personenauto’s richting 2025 afgebouwd. Door de stimulering van dure emissievrije auto’s te beperken – dit is al ingezet in 2019 en 2020 – en de stimulering af te bouwen in lijn met de dalende kosten van emissievrij rijden wordt overstimulering tegengegaan.

Voordelen op termijn

Deze transitie heeft op termijn grote voordelen voor het klimaat en de Rekenkamer heeft in haar analyse geen rekening gehouden met deze toekomstige voordelen. Ten tweede concludeert de Algemene Rekenkamer zelf al dat door de reeds in 2020 doorgevoerde versoberingen van de fiscale stimuleringsmaatregelen (verhoging van het bijtellingspercentage voor emissievrije auto’s van 4% naar 8% en de verlaging van de bovengrens (‘cap’) van € 50.000 naar € 45.000) tot een verdere daling leiden van de belastingderving per auto ten opzichte van 2018.

Hand aan de kraan

In het Klimaatakkoord is voor het stimuleringspakket van emissievrije auto’s een ‘hand aan de kraan’ systematiek opgenomen. Deze systematiek houdt in dat jaarlijks de ontwikkeling van de markt voor emissievrije auto’s nauwgezet wordt. Overstimulering wordt hierdoor voorkomen en de budgettaire derving van het stimuleringsbeleid wordt begrensd tot het afgesproken niveau in het Klimaatakkoord. Dat niveau is in de ogen van het kabinet nodig en tegelijkertijd proportioneel om zicht te houden op de doelstelling van 100% nieuwverkopen EV in 2030. De eerste ‘hand aan de kraan’ analyse is afgerond. Het kabinet zal de uitkomsten op korte termijn de Kamer doen toekomen.

Meer informatie: Ministerie van Financien, 25 september 2020

Zie ook: Algemene Rekenkamer vindt fiscale stimulering elektrische auto duur instrument

Vorige artikel
Voormalige firmant aansprakelijk voor onbetaalde btw
Volgende artikel
Besluit betaalpauze eigenwoningschuld verlengd

Filed Under: Autobelastingen, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

Privegebruik auto van de zaak

‘Te weinig budget voor subsidieregeling vervanging bestelauto’s’

VNO-NCW is blij met een subsidieregeling voor de vervanging van bestelauto’s van ondernemers door emissieloze voertuigen, maar het voorgestelde budget daarvoor is onvoldoende.

Nieuwe rekenhulp voor btw en auto

De Belastingdienstdienst heeft een nieuwe rekenhulp gepubliceerd voor btw en auto.

Cameraplan 2021; motorrijtuigenbelasting

Cameraplan 2021 vastgesteld voor controle motorrijtuigenbelasting

Het cameraplan voor 2021 is vastgesteld voor het gebruik van Elektronische Camerabeelden (ECB)-camera’s boven de Nederlandse wegen en camera’s op, aan of in flitspalen langs de Nederlandse wegen.

Subsidieloket elektrische auto weer open

Vanaf maandag 09.00 uur is het weer mogelijk om als particulier 4.000 euro subsidie aan te vragen voor de aanschaf van een elektrische auto. De verwachting is dat de subsidiepot snel leeg is.

Bijna 6,1 miljard aan wegenbelasting in 2021

Het Rijk en de provincies verwachten in 2021 € 6,1 miljard aan wegenbelasting te ontvangen. Dat is ongeveer evenveel als in de ramingen voor 2020.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

Terbeschikkingstelling muziekstudio blijft verhuur voor btw

Misdaad loont fiscaal niet

Btw-plicht CLO’s opnieuw bekeken

Mkb-meldpunt voor overschrijding betaaltermijnen

Nog steeds verzwaarde bewijslast na late aangifte

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×