• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Vuil en stank voorkomt bijtelling niet

14 februari 2014 door Marieke Jansen

Een gereedschapskist die nagelvast aan een auto is bevestigd, maakt niet dat de auto uitsluitend is ingericht voor goederenvervoer. Dat een auto daarnaast van binnen sterk vervuild is en stinkt, verandert hier niets aan.

Dit oordeelde de rechter in een zaak die was aangespannen door een vennoot aan wie de fiscus navorderingsaanslagen oplegde in verband privégebruik van een auto. Tot het ondernemingsvermogen van de vof hoorde een terreinauto met vierwielaandrijving. De Landrover had een bestuurdersstoel en bijrijdersplaats met daarachter een halfhoog schot. Aan de laadvloer was een gereedschapskist bevestigd. Volgens de inspecteur was sprake van een bestelauto die de vennoot voor privédoeleinden ter beschikking stond. De vennoot vond onttrekking vanwege privégebruik niet op zijn plaats omdat de Landrover volgens hem door aard of inrichting (nagenoeg) uitsluitend geschikt was voor goederenvervoer. Hof Arnhem-Leeuwarden was het niet met de vennoot eens. De auto had het uiterlijk van een normale terreinwagen en miste kenmerken die erop wezen dat hij alleen geschikt was voor goederenvervoer. Verder was deze goed geschikt voor personenvervoer door de geringe omvang van de auto. Daarbij had de man geen rittenadministratie bijgehouden en toonde niet overtuigend aan dat hij de Landrover voor minder dan 500 kilometer privé had gebruikt. Een verklaring van hemzelf en de werknemers van de vof sloten privégebruik ook niet uit. De inspecteur had terecht de waarde van de auto als onttrekking in aanmerking genomen.

Wet: artikel 3.20 Wet IB2001, artikel 3 Wet BPM

Meer informatie: Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 27 november 2011 (gepubliceerd op 2 december 2013), ECLI:NL:GHARL:2013:9035

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Eerder toegestane aftrek geen garantie voor de toekomst
Volgende artikel
Verzoek km-administratie overleggen in beroepsfase niet tardief

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

woon werkverkeer

De auto rijdt door: contourenbrief hervorming autobelastingen

Het kabinet schetst de contouren van een toekomstbestendig stelsel van autobelastingen, met oog voor betaalbaarheid, klimaatdoelen, bereikbaarheid en stabiele overheidsfinanciën. De brief biedt beleidsopties en overwegingen voor een nieuw kabinet, zonder nieuw beleid aan te kondigen.

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×