• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

Waardering privégebruik auto niet strijdig met Unierecht

10 januari 2019 door Michel Halters - Jacqueline Nietveld

De cataloguswaarde als grondslag voor de berekening van de bijtelling wegens privégebruik van de auto is niet in strijd met het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Mr. Jacqueline Nietveld geeft een reactie.

Een werknemer had een auto van zijn werkgever ter beschikking gekregen. Deze auto gebruikte hij ook voor privédoeleinden. Vanwege de bijtelling wegens privégebruik maakte de werknemer bezwaar tegen de ingehouden loonheffingen. Het bezwaar was gericht tegen de bijtelling voor privégebruik van een uit Duitsland geïmporteerde auto met als datum eerste toelating 3 januari 2017. De auto was op 20 juli 2017 ingeschreven in het Nederlandse kentekenregister.

In geschil is of de cataloguswaarde als grondslag voor de berekening van de bijtelling wegens privégebruik van de auto verenigbaar is met het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU). De werknemer meent dat door op gebruikte auto’s een belasting te heffen gebaseerd op de cataloguswaarde in plaats van de werkelijke waarde, werknemers de voorkeur geven aan de aanschaf van een nieuwe auto. Bij de aankoop van een gebruikte auto afkomstig uit een andere lidstaat treedt door toepassing van het autokostenforfait, gebaseerd op de cataloguswaarde, een zijdelingse fiscale protectie op. De rechtbank oordeelt dat zijdelings fiscaal protectionisme niet aannemelijk is. Het autokostenforfait is onderdeel van de loonheffingen en geen heffing op een ingevoerde auto. Als er al een prikkel is tot aanschaf van een nieuwe auto, maakt het daarbij niet uit of de auto binnen of buiten Nederland is aangeschaft. De waarderingsregel discrimineert in dit opzicht niet. Er is pas sprake van protectionisme als de waarderingsregel de automarkt zodanig kan beïnvloeden dat daardoor het gebruik van ingevoerde auto’s vermindert ten voordele van concurrerende Nederlandse auto’s. Voor een werkgever zou het juist gunstig zijn om een gebruikte auto ter beschikking te stellen in plaats van een nieuwe gezien de lagere aanschafprijs. De rechtbank oordeelt dat niet aannemelijk is dat sprake is van zijdelingse bescherming van binnenlandse auto’s. De waarderingsregel is dan ook niet in strijd met het VWEU. Het beroep is ongegrond.

 

Commentaar mr. Jacqueline Nietveld

Mr. Jacqueline Nietveld van Nietveld loonheffingen en inkomstenbelasting, geeft een reactie in Loonzaken. ‘Het is waarschijnlijk het proberen waard geweest, maar ook voor een gebruikte in Nederland aangeschafte auto wordt uitgegaan van de cataloguswaarde voor de berekening van het autokostenforfait (dit is alleen anders wanneer de auto meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen). Enige mate van ruwheid is ten slotte inherent aan een forfaitaire waardering.’

 

Wet: art. 13bis Wet LB 1964 (tekst 2017) en art. 10 VWEU

Meer informatie: Rechtbank Zeeland-West-Brabant 8 juni 2018 (gepubliceerd op 4 januari 2019), ECLI:NL:RBZWB:2018:3714

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Wetswijzigingen per 1 januari 2019
Volgende artikel
Grote donaties straks niet meer anoniem

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Kabinet voert betalen per kilometer in vanaf 2030

Het kabinet heeft een eerste uitwerking vastgesteld die moet uitmonden in betalen voor het gebruik van een auto in 2030. Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik.

woon-werkverkeer en btw

‘Rekeningrijden voor elke kilometer’

Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, ongeacht waar ze rijden en op welk tijdstip. Dat is het plan voor rekeningrijden van het kabinet, meldt De Telegraaf.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

‘Vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s’

Het kabinet wil vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s meldt De Telegraaf.

parkeerterrein

Privé parkeerterrein kan openbare weg zijn voor MRB

Als een privé parkeerterrein feitelijk door anderen is te gebruiken, telt het als onderdeel van de openbare weg. Een auto met een geschorst kenteken mag daar dus niet staan.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

Parkeerkorting voor elektrische auto’s

Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen, schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×