• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Waardering privégebruik auto niet strijdig met Unierecht

10 januari 2019 door Michel Halters - Jacqueline Nietveld

De cataloguswaarde als grondslag voor de berekening van de bijtelling wegens privégebruik van de auto is niet in strijd met het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Mr. Jacqueline Nietveld geeft een reactie.

Een werknemer had een auto van zijn werkgever ter beschikking gekregen. Deze auto gebruikte hij ook voor privédoeleinden. Vanwege de bijtelling wegens privégebruik maakte de werknemer bezwaar tegen de ingehouden loonheffingen. Het bezwaar was gericht tegen de bijtelling voor privégebruik van een uit Duitsland geïmporteerde auto met als datum eerste toelating 3 januari 2017. De auto was op 20 juli 2017 ingeschreven in het Nederlandse kentekenregister.

In geschil is of de cataloguswaarde als grondslag voor de berekening van de bijtelling wegens privégebruik van de auto verenigbaar is met het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU). De werknemer meent dat door op gebruikte auto’s een belasting te heffen gebaseerd op de cataloguswaarde in plaats van de werkelijke waarde, werknemers de voorkeur geven aan de aanschaf van een nieuwe auto. Bij de aankoop van een gebruikte auto afkomstig uit een andere lidstaat treedt door toepassing van het autokostenforfait, gebaseerd op de cataloguswaarde, een zijdelingse fiscale protectie op. De rechtbank oordeelt dat zijdelings fiscaal protectionisme niet aannemelijk is. Het autokostenforfait is onderdeel van de loonheffingen en geen heffing op een ingevoerde auto. Als er al een prikkel is tot aanschaf van een nieuwe auto, maakt het daarbij niet uit of de auto binnen of buiten Nederland is aangeschaft. De waarderingsregel discrimineert in dit opzicht niet. Er is pas sprake van protectionisme als de waarderingsregel de automarkt zodanig kan beïnvloeden dat daardoor het gebruik van ingevoerde auto’s vermindert ten voordele van concurrerende Nederlandse auto’s. Voor een werkgever zou het juist gunstig zijn om een gebruikte auto ter beschikking te stellen in plaats van een nieuwe gezien de lagere aanschafprijs. De rechtbank oordeelt dat niet aannemelijk is dat sprake is van zijdelingse bescherming van binnenlandse auto’s. De waarderingsregel is dan ook niet in strijd met het VWEU. Het beroep is ongegrond.

 

Commentaar mr. Jacqueline Nietveld

Mr. Jacqueline Nietveld van Nietveld loonheffingen en inkomstenbelasting, geeft een reactie in Loonzaken. ‘Het is waarschijnlijk het proberen waard geweest, maar ook voor een gebruikte in Nederland aangeschafte auto wordt uitgegaan van de cataloguswaarde voor de berekening van het autokostenforfait (dit is alleen anders wanneer de auto meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen). Enige mate van ruwheid is ten slotte inherent aan een forfaitaire waardering.’

 

Wet: art. 13bis Wet LB 1964 (tekst 2017) en art. 10 VWEU

Meer informatie: Rechtbank Zeeland-West-Brabant 8 juni 2018 (gepubliceerd op 4 januari 2019), ECLI:NL:RBZWB:2018:3714

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Wetswijzigingen per 1 januari 2019
Volgende artikel
Grote donaties straks niet meer anoniem

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


Wilt u een correct e-mailadres invullen?

Inschrijving bevestigen

We hebben u een e-mail gestuurd met daarin een bevestigingslink. Nadat u op deze link heeft geklikt is uw inschrijving bevestigd. Indien u binnen 15 minuten geen e-mail in uw inbox aantreft, controleer dan alstublieft uw spam folder.

Jouw inschrijving is voltooid

Hartelijk dank voor jouw inschrijving voor nieuwsbrief Taxence. Je ontvangt binnenkort jouw eerste nieuwsbrief. Indien je je wilt afmelden kun je gebruik maken van de afmeldlink die in elke nieuwsbrief is opgenomen.

×