• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

Wiebes presenteert verbeterprogramma Belastingdienst

21 mei 2014 door Jelle Berghuis

Staatssecretaris Wiebes heeft zijn strijdplan om de Belastingdienst te hervormen kenbaar gemaakt. Als huidige knelpunten ziet hij het achterstallige onderhoud, de slecht uitvoerbare wijzigingen en het onrealistische verwachtingspatroon dat men van de fiscus heeft. Hij wil deze punten aanpakken door de complexiteit te verminderen, vernieuwing van massale processen, het helder stellen en rapporteren van verwachtingen en het borgen van veranderingen in de organisatie. Resultaten verwacht Wiebes niet op korte termijn: ‘De problematiek is in jaren ontstaan en wordt niet in dagen opgelost.’ De staatssecretaris spreekt zelfs van een termijn van 10 jaar om de knelpunten te verhelpen.

Knelpunten

In de eerste maanden als staatssecretaris heeft Wiebes de Belastingdienst uitgebreid geanalyseerd. Daarbij stuitte hij op de onderstaande knelpunten.

 

Achterstallig onderhoud

De Belastingdienst werkt met massale batchgewijze processen die niet aansluiten op de geïndividualiseerde gegevensuitwisseling. Bovendien zijn de processen niet bestand tegen het huidige verandertempo. Daarnaast voert de fiscus niet altijd voldoende regie over de ketens. Als er iets fout gaat, ontbreekt het soms aan systematische en snelle interne terugkoppeling.

 

Uitvoerbaarheid wijzigingen

Een groeiend aantal regelingen dat de Belastingdienst moet uitvoeren, is naar praktische maatstaven niet goed uitvoerbaar. Het grootste risico manifesteert zich sluipenderwijs: de stapeling van complexiteit. Regelingen die afzonderlijk al moeilijk uitvoerbaar zijn, slaan neer in een beperkt aantal processen en systemen en leiden zo tot uitvoeringsknelpunten.

 

Verwachtingen

Het is niet helder wat men van de Belastingdienst mag verwachten. Sommige verwachtingen worden nu niet waargemaakt, omdat ze gewoonweg onrealistisch zijn. Zo zal er altijd een foutenmarge blijven bestaan. Andere verwachtingen zijn volstrekt redelijk, maar daarvan is niet helder of ze waar worden gemaakt. Vervolgens zijn er redelijke verwachtingen, die nooit zijn geformuleerd of gerapporteerd, en die daardoor nooit nastrevenswaardig zijn geworden.

 

Oplossingen

De oplossing voor deze problemen moet volgens Wiebes via vier sporen worden benaderd:

 

A: Verminderen van de complexiteit: uitvoeringstoets

In de eerste plaats wil ik komen tot complexiteitsvermindering. Een belangrijk onderdeel van dit spoor is de herwaardering van de uitvoeringstoets. Deze toets wordt nu al regulier uitgevoerd, maar de staatssecretaris gaat de uitvoeringstoets meer integraal uitvoeren, met oog voor stapeling, aandacht voor fraude en vrij van politieke druk, om de resultaten vervolgens openbaar te maken. Dit geldt ook voor lopende projecten.

 

B: Vernieuwing massale processen

De Belastingdienst zal zijn massale processen grondig vernieuwen. Door verdergaande digitalisering worden de processen geüniformeerd en gestandaardiseerd, waardoor ze ook efficiënter worden. Ook wordt er meer aandacht besteed aan situaties die niet gaan volgens het boekje. Hoe zorgt de Belastingdienst ervoor dat burgers en bedrijven na een fout toch zo snel mogelijk worden bediend en wat leert de dienst van de fout? Het robuuster maken van de werkprocessen van de dienst betekent ook het versterken van de handhaving en fraudebestrijding. Zowel bij Belastingen als bij Toeslagen is in dat kader een aantal acties ingezet.

 

C: Heldere verwachtingen

Helder stellen van de verwachtingen en rapporteren van de prestaties. Burgers, maar ook de verschillende beleidsverantwoordelijken, zijn gebaat bij een helder beeld van wat van de dienst verwacht mag worden. Hiertoe kijkt de staatssecretaris kritisch naar het normenstelsel van de Belastingdienst en gaat hij vervolgens transparanter communiceren over deze normen.

 

X: Borgen van veranderingen

Gedurende het afgelopen decennium heeft de Belastingdienst een aantal grote reorganisaties doorgemaakt. Na de operaties Eén Douane Nederland, Nieuw Toeslagen Systeem, Copernicus en de transitie van een regio- naar een segmentenstructuur, zitten ze nu middenin de reorganisatie van het onderdeel Belastingen. De nieuwe koers vraagt een andere financieringssystematiek en versterking van de interne en externe communicatie. Uiteraard kan het op termijn wenselijk blijken de noodzakelijke veranderingen ook te verankeren in de structuur van de organisatie.

Meer informatie: Kamerbrief over verbeterprogramma Belastingdienst

Filed Under: Fiscaal nieuws, Nieuws, Overige

Reageer
Vorige artikel
ANBI's, geef het internetadres voor 1 juli door!
Volgende artikel
Participant in fonds was IB-ondernemer

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

online aangifte erfbelasting

Derde voortgangsrapportage Jaarplan 2021 Belastingdienst

'De Belastingdienst terugbrengen naar waar hij voor bedoeld is.' Staatssecretaris Van Rij stuurt de derde voortgangsrapportage over het Jaarplan 2021 van de Belastingdienst. Ook het jaarverslag 2021 rulings met een internationaal karakter wordt meegestuurd.

Familiebedrijvenonderzoek: informeel leidinggeven verhoogt productiviteit

Familiebedrijven presteren beter dan niet-familiebedrijven doordat ze op een meer informele manier worden geleid.

In juni meer duidelijk over tegemoetkomingsregeling FSV

In juni worden de contouren van de tegemoetkomingsregeling met de kamer gedeeld. Staatssecretaris Van Rij geeft antwoord op Kamervragen over de uitkomsten van PwC-onderzoeken naar de Fraude Signalering Voorziening (FSV). 

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 20 mei 2022

Onder voorbehoud zal de Hoge Raad op vrijdag 20 mei 2022 de volgende arresten in genoemde zaken wijzen. De met toepassing van artikel 80a RO en 81 RO te wijzen arresten zijn ook in dit overzicht opgenomen.

Universiteit Leiden verzweeg sponsoring door Belastingdienst

De leerstoel van bijzonder hoogleraar Rex Arendsen van de Universiteit Leiden wordt betaald door de Belastingdienst, terwijl hij als hoogleraar onderzoek doet naar belastingwetgeving en de uitvoerbaarheid ervan. Dat blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×