• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Ruim begrip regeling voor toets staatssteun

21 september 2021 door Remco Latour

eu proof

Het Hof van Justitie van de EU oordeelt dat men bij de toets of sprake is van staatssteun het begrip regeling ruim moet opvatten.

Verboden staatssteun

De EU hanteert als uitgangspunt dat staatssteun in strijd is met haar interne marktgedachte. In beginsel mogen lidstaten dus geen staatssteun verlenen. Volgens de EU is een bepaalde maatregel aan te merken als staatssteun als:

  • deze maatregel leidt tot de bevoordeling van een onderneming;
  • de steun alleen toekomt aan bepaalde ondernemingen (het selectiviteitsvereiste);
  • de staat de steun bekostigt of als de steun is bekostigd met staatsmiddelen. Hoe dan ook moet de financiering toerekenbaar zijn aan die staat;
  • de maatregel moet de concurrentie tussen lidstaten (dreigen te) belemmeren; en
  • de maatregel heeft een ongunstige invloed op het handelsverkeer tussen de lidstaten.

Selectiviteitsvereiste

Om te zien of is voldaan aan het selectiviteitsvereiste, dient men de volgende stappen te doorlopen:

  • vergelijk wat de (fiscale) situatie is of zou zijn als de maatregel niet zou gelden;
  • stel vast of een door de betreffende (belasting)maatregel verleend voordeel selectief is. Dat houdt in dat men moet aantonen dat de maatregel afwijkt van de algemene regeling door het invoeren van differentiaties tussen marktdeelnemers die zich feitelijk en juridisch in een vergelijkbare situatie bevinden;
  • als sprake is van een afwijkende regeling, ga na of deze voortvloeit uit de aard of de opzet van het (belasting)stelsel. In dat geval is de maatregel te rechtvaardigen.

Neerwaartse correlatieve aanpassing

In een wet van 21 juni 2004 voerde België een zogeheten correlatieve aanpassing (ca) in. De ca kan aan de orde zijn als twee vennootschappen binnen een internationale groep onderling grensoverschrijdende transacties aangaan. Het gaat dan om situaties waarin de gehanteerde verrekenprijzen onzakelijk, dat wil zeggen niet ‘at arms length’, zijn vastgesteld. In dat geval mag de winst die een van de twee betrokken vennootschapen door het toepassen van de onzakelijke voorwaarden niet heeft behaald worden begrepen in de winst van die vennootschap. Bij de andere vennootschap kan dan een negatieve ca van toepassing zijn. In de praktijk ontving de Belgische fiscus alleen verzoeken voor een neerwaartse aanpassing. De Europese Commissie (EC) stelde daarom dat de ca feitelijk verboden staatssteun vormde. Maar het Gerecht van de EU verwierp dat standpunt. Daarom probeert de EC het nog eens voor het Hof.

Uitleg over begrip staatssteun

Het hof oordeelt dat het Gerecht inderdaad van onjuiste opvattingen is uitgegaan. Het Hof verwijst de zaak terug naar het Gerecht. Daarbij moet het Gerecht wel op het volgende letten:

  • Elke regeling, die het mogelijk maakt om aan ondernemingen individuele steun toe te kennen, telt als een regeling voor het toetsen van potentiële staatssteun. De vaste administratieve praktijk van de fiscus kan daarbij ook als een regeling tellen.
  • De aanwezigheid van staatssteun is niet uitgesloten als een regeling steun toekent aan ondernemingen zonder dat daarvoor nog uitvoeringsmaatregelen zijn vereist.
  • De begunstigde van een regeling die staatssteun vormt moet op algemene en abstracte wijze zijn omschreven.

Terugvordering

Is inderdaad sprake van verboden staatssteun, dan kan de EC bepalen dat de lidstaat deze steun moet terugvorderen. Daarbij moet de lidstaat de regels van de Wet terugvordering staatssteun in acht nemen. Vloeit de staatssteun voort uit de toepassing van een belastingwet? Dan zal de Belastingdienst in principe met naheffings- of navorderingsaanslagen de verboden staatssteun terugvorderen. Een nieuw feit is daarvoor niet nodig en verjaringstermijnen spelen geen rol. Ook kan de inspecteur een correctie doorvoeren om de oude toestand te herstellen. Daardoor heeft uiteindelijk de staatssteun de belastingplichtige geen voordeel opgeleverd. Eventueel kan de belastingplichtige op grond van de Unierechtelijke regeling nog rente zijn verschuldigd over de terug te betalen staatssteun. De heffing van invorderingsrente blijft echter achterwege.

Verdrag: art. 107 VWEU

Wet: art. 20a en 20b AWR en art. 63aa en 63ab Iw 1990 en art. 2 Wet terugvordering staatssteun

Bron: Hof van Justitie van de EU 16 september 2021, ECLI:EU:C:2021:741, C-337/19 P

Filed Under: Internationaal & Europees recht, Nieuws, Verdieping, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Gebruik NOW daalt flink
Volgende artikel
Voormalig universiteitsgebouw geen woning

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

UBO-register

Internetconsultatie Wijzigingsbesluit toegang UBO-registers natuurlijke personen en rechtspersonen met legitiem belang

Het ministerie van Financiën is een internetconsultatie gestart over het Wijzingingsbesluit toegang UBO-registers voor natuurlijke personen en rechtspersonen met een legitiem belang.

Nederland mag loon van Portugese uitzendkrachten belasten

Een Portugese vennootschap detacheert in 2016 werknemers naar een project in Nederland van een Belgische nv, terwijl de werknemers minder dan 183 dagen in Nederland verblijven en op de Portugese loonlijst staan. Het hof past het materiële werkgeversbegrip uit art. 15, lid 2, verdrag Nederland–Portugal toe en oordeelt dat de Belgische nv de materiële werkgever is, omdat de werknemers onder haar gezag werken en de loonkosten functioneel aan de Nederlandse vaste inrichting zijn toe te rekenen. Daardoor komt de beloning ten laste van de Nederlandse vaste inrichting, zijn de cumulatieve voorwaarden van art. 15, lid 2, niet vervuld en heeft Nederland heffingsrecht; het hoger beroep van de Portugese vennootschap is ongegrond.

malta

Misbruikbepaling verdrag Nederland-Malta treft Maltese objectvrijstelling

De Hoge Raad bevestigt dat de objectvrijstelling in Malta voor niet‑geremitteerde vermogenswinsten een ‘bijzondere regeling’ is in de zin van artikel 30 van het verdrag Nederland‑Malta. Daardoor mag Nederland de in Nederland behaalde vermogenswinsten van de Maltese bv in de heffing van vpb betrekken.

Nederland en Thailand sluiten nieuw belastingverdrag

Nederland en Thailand hebben een nieuw belastingverdrag ondertekend. Het vernieuwde verdrag bevat afspraken om belastingontwijking tegen te gaan en moderniseert de bestaande bepalingen. Daarnaast krijgt Nederland opnieuw het recht om belasting te heffen over pensioeninkomsten van Nederlanders die in Thailand wonen.

meldingsplicht grensoverschrijdende constructies

EC publiceert tweede evaluatie DAC

De Europese Commissie heeft de tweede evaluatie gepubliceerd van de DAC (Directive Administrative on Cooperation).

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×