Staatssecretaris Heijnen stuurt de Tweede Kamer een brief waarin wordt ingegaan op de versobering van de ETK-regeling, de samenhang met de expatregeling en het effect op arbeidsmigratie in Nederland.
Het kabinet stelt in het Belastingplan 2026 voor om de extraterritoriale kosten-regeling (ETK-regeling) te versoberen, zonder daarmee de ondersteunende functie van de regeling voor de expatregeling aan te tasten. Deze maatregel moet bijdragen aan gelijke behandeling van inkomende en Nederlandse werknemers en is gericht op het toekomstbestendig maken van de regeling.
De ETK-regeling maakt het mogelijk om extraterritoriale kosten, zoals dubbele huisvestingslasten, kosten voor het in orde maken van officiële papieren en incidentele reiskosten, belastingvrij te vergoeden aan werknemers die tijdelijk in het buitenland of van buiten Nederland in ons land werken. Voor inkomende werknemers die aan specifieke voorwaarden voldoen, bestaat daarnaast de expatregeling, waarmee maximaal vijf jaar lang 30% (vanaf 2027: 27%) van het belastbare loon belastingvrij vergoed mag worden.
Evaluaties en arbeidsmarkteffect
Uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek blijkt dat de expatregeling van belang is voor het aantrekken van internationale kenniswerkers en dat deze per saldo meer belastingopbrengsten oplevert dan de regeling kost. Het kabinet kiest er, gelet op dit belang en de al doorgevoerde aanpassingen, bewust voor om geen extra wijzigingen in de expatregeling door te voeren. Wel wordt de ETK-regeling, overeenkomstig de motie van het lid Kouwenhoven, waar nodig versoberd.
Belangrijkste wijziging is dat de kosten van levensonderhoud (inclusief gas, water, licht en nutsvoorzieningen) en telefoongesprekskosten niet langer belastingvrij kunnen worden vergoed via de ETK-regeling. Volgens het kabinet is dit, gezien het Nederlandse loonpeil en de huidige communicatiemogelijkheden, niet meer nodig. Hiermee worden werknemers op deze onderdelen gelijker behandeld, en wordt de doelmatigheid vergroot. De versobering leidt tot een geschatte structurele opbrengst van € 21 miljoen per jaar.
Beperkt effect voor arbeidsmigratie
De verwachting is dat deze stap het aantrekkelijk maken van Nederland voor arbeidsmigranten nauwelijks raakt, omdat arbeidsmigratie vooral samenhangt met het hogere Nederlandse loon en arbeidsvoorwaarden. Volgens het kabinet blijft de ETK-regeling op deze manier toekomstbestendig en wordt ongelijkheid tussen verschillende groepen werknemers verminderd.
Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing
Tijdens deze verdiepingscursus zoomt loonheffingenspecialist Jaap Spierenburg in op de internationale aspecten van de loonheffingen. Daarbij is er onder meer aandacht voor de belastingplicht van niet in Nederland wonende werknemers, de inhoudingsplicht voor niet in Nederland gevestigde werkgevers, internationale sociale zekerheid, de internationale aspecten van de werkkostenregeling en niet te vergeten de (nu nog) 30%-regeling. Ook komen praktische zaken aan de orde die een rol spelen in de loonadministratie voor grensoverschrijdende werknemers en wordt aandacht besteed aan de salary split.





Geef een reactie