• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Fiscus te kort door de bocht bij een U-bochtconstructie?

5 september 2017 door Michel Halters

Voor de BPM is een nieuwe auto, een auto die na vervaardiging ervan niet of nauwelijks in gebruik is geweest. Het tarief voor nieuwe auto’s is ook van toepassing op gebruikte auto’s bij een zogeheten U-bochtconstructie met belastingbesparing als doorslaggevende reden.

Een B.V. kocht op 11 januari 2012 een Porsche voor ruim € 123.000. De kilometerstand bedroeg toen tien kilometer. De bestuurder van de B.V. liet op 12 januari 2012 op zijn eigen naam de auto voor het eerst registreren in het Duitse kentekenregister op een adres in Zwitserland. Daarbij kreeg de auto een zogeheten Duits exportkenteken. Op 8 februari 2012 liet de bestuurder namens de B.V. de auto registreren per 1 februari 2012. De auto had toen 3.092 kilometer gereden. Voor de aangifte Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) was in geschil of sprake was van een nieuwe auto of een gebruikte auto. De Belastingdienst had een naheffingsaanslag BPM opgelegd.

 

Is er sprake van een gebruikte auto?

Hof Den Bosch verwijst naar de arresten van de Hoge Raad van 27 januari 2017 (ECLI:NL:HR:2017:78 en 79 voor uitleg van het begrip gebruikte auto. Als een auto voor de overbrenging naar Nederland in Duitsland op kenteken is gezet, wil dat nog niet zeggen dat sprake is van een gebruikte auto. Volgens het hof kon een auto die op het moment van aangifte BPM en registratie 3.092 kilometer had gereden, niet kwalificeren als nieuwe auto. Het tarief BPM voor nieuwe auto’s kon toch van toepassing zijn bij een zogeheten U-bochtconstructie, waarbij het oogmerk tot belastingbesparing de doorslaggevende reden was geweest. De inspecteur stelde dat de B.V. de gekochte auto bewust in het buitenland kilometers had laten maken om deze na korte tijd in Nederland te registreren, zodat sprake zou zijn van een gebruikte auto. Het hof achtte de inspecteur niet geslaagd in zijn bewijs dat sprake zou zijn van een gekunstelde (U-bocht)constructie met als enig oogmerk belastingbesparing. Het hof vernietigde daarom de naheffingsaanslag BPM.

 

Wet: artikelen 9 en 10 Wet BPM (tekst 2012)

Meer informatie: Gerechtshof Den Bosch 27 augustus 2017 (gepubliceerd op 31 augustus 2017), ECLI:NL:GHSHE:2017:3644

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Begrip woning ruim uitgelegd bij verhuurderheffing
Volgende artikel
NOB: 'laat 30%-regeling intact'

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×