• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Geen BPM-heffing zonder deugdelijke grondslag

20 mei 2015 door Jacco van den Boogaart

Een goedkeuring in een besluit van de staatssecretaris van Financiën met betrekking tot de heffing van BPM over een auto die in een andere lidstaat was gehuurd, kon volgens Rechtbank Zeeland-West-Brabant niet leiden tot de heffing van BPM zolang hiervoor geen deugdelijke wettelijke grondslag bestond.

In 2010 bepaalde het EU-Hof van Justitie dat bij de rekening van de BPM voor een voertuig dat in een andere lidstaat was gehuurd, rekening moest worden gehouden met de gebruiksduur van het Nederlandse wegennet. Vooruitlopend op een wetswijziging keurde de staatssecretaris van Financiën in een besluit van 14 december 2010 goed dat men vóór aanvang van het gebruik van de Nederlandse weg met een in een andere lidstaat gehuurde auto, bij de aangifte BPM meteen een verzoek om teruggaaf bij export kon indienen, zodat men alleen het saldo daadwerkelijk hoefde te betalen.

 

Niet repareren

Een man die voor de periode van 1 april tot en met 30 juni 2011 een Duitse auto huurde, kreeg van de inspecteur een naheffingsaanslag én een teruggaafbeschikking opgelegd, waardoor hij per saldo € 855 aan BPM moest betalen. De man ging hiertegen in beroep en werd door Rechtbank Zeeland-West-Brabant in het gelijk gesteld. Volgens de rechtbank was op het moment dat de man met de Duitse auto het Nederlandse wegennet gebruikte, nog geen wetgeving met een deugdelijke grondslag aanwezig. En die kon niet door de staatssecretaris worden gerepareerd door in de uitvoeringssfeer te bepalen dat de ondeugdelijke elementen van de wet niet hoefden te worden toegepast. De rechtbank oordeelde dan ook dat de man geen BPM was verschuldigd voor het gebruik van de Nederlandse weg (met de Duitse auto). De naheffingsaanslag werd dan ook vernietigd.

 

Wet: artikel 1 BPM

Meer informatie: Rechtbank Zeeland-West-Brabant, 15 april 2015, ECLI:NL:RBZWB:2015:2431

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Afdrachtschulden zijn niet te verrekenen met PKV
Volgende artikel
Verplaatsing naar Curaçao om te ontkomen aan dividendbelastingheffing

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

onbelaste vergoeding auto opladen

Wijziging tarieven motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 veranderen de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor diverse categorieën motorrijtuigen. De Belastingdienst stuurt hierover half november een brief.

autobelastingen

Standpunt Kennisgroep Auto ingetrokken wegens viertal arresten Hoge Raad

De Kennisgroep Auto heeft een standpunt ingetrokken in verband met een viertal arresten van de Hoge Raad.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×