• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Geen BPM-heffing zonder deugdelijke grondslag

20 mei 2015 door Jacco van den Boogaart

Een goedkeuring in een besluit van de staatssecretaris van Financiën met betrekking tot de heffing van BPM over een auto die in een andere lidstaat was gehuurd, kon volgens Rechtbank Zeeland-West-Brabant niet leiden tot de heffing van BPM zolang hiervoor geen deugdelijke wettelijke grondslag bestond.

In 2010 bepaalde het EU-Hof van Justitie dat bij de rekening van de BPM voor een voertuig dat in een andere lidstaat was gehuurd, rekening moest worden gehouden met de gebruiksduur van het Nederlandse wegennet. Vooruitlopend op een wetswijziging keurde de staatssecretaris van Financiën in een besluit van 14 december 2010 goed dat men vóór aanvang van het gebruik van de Nederlandse weg met een in een andere lidstaat gehuurde auto, bij de aangifte BPM meteen een verzoek om teruggaaf bij export kon indienen, zodat men alleen het saldo daadwerkelijk hoefde te betalen.

 

Niet repareren

Een man die voor de periode van 1 april tot en met 30 juni 2011 een Duitse auto huurde, kreeg van de inspecteur een naheffingsaanslag én een teruggaafbeschikking opgelegd, waardoor hij per saldo € 855 aan BPM moest betalen. De man ging hiertegen in beroep en werd door Rechtbank Zeeland-West-Brabant in het gelijk gesteld. Volgens de rechtbank was op het moment dat de man met de Duitse auto het Nederlandse wegennet gebruikte, nog geen wetgeving met een deugdelijke grondslag aanwezig. En die kon niet door de staatssecretaris worden gerepareerd door in de uitvoeringssfeer te bepalen dat de ondeugdelijke elementen van de wet niet hoefden te worden toegepast. De rechtbank oordeelde dan ook dat de man geen BPM was verschuldigd voor het gebruik van de Nederlandse weg (met de Duitse auto). De naheffingsaanslag werd dan ook vernietigd.

 

Wet: artikel 1 BPM

Meer informatie: Rechtbank Zeeland-West-Brabant, 15 april 2015, ECLI:NL:RBZWB:2015:2431

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Afdrachtschulden zijn niet te verrekenen met PKV
Volgende artikel
Verplaatsing naar Curaçao om te ontkomen aan dividendbelastingheffing

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

btw verkoop auto

Koerslijst van vergelijkbaar model geaccepteerd ondanks CO₂-verschil

Ondanks CO₂-verschil is koerslijst geschikt; geen extra schadeaftrek – naheffingsaanslag wel verminderd

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×