• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Hoe zit het met de voorwaarden voor opting-in?

4 december 2020 door Anne-Marie Noordenbos

De Belastingdienst heeft een handreiking over opting-in gepubliceerd. Onder voorwaarden kan een werkgever met de opdrachtnemer een arbeidsrelatie aanmerken als fictieve dienstbetrekking. Dit is de regeling opting-in. De opdrachtnemer heet dan ‘pseudowerknemer’ .

Bij opting-in brengt de werkgever de arbeidsrelatie vrijwillig onder de loonbelasting/volksverzekeringen. De werkgever houdt dan loonbelasting/premie volksverzekeringen en bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) in. Opting-in geldt niet voor de werknemersverzekeringen.

Voorwaarden

Om te kiezen voor opting-in moet de opdrachtnemer voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Hij krijgt van de opdrachtgever een vergoeding voor de werkzaamheden.
  • Hij is niet in echte of fictieve dienstbetrekking bij de opdrachtgever.
  • Hij verricht de werkzaamheden niet als ondernemer.

Melden bij Belastingdienst

Als de werkgever en de pseudowerknemer de regeling willen toepassen, moeten zij dit doorgeven aan de Belastingdienst. Hiervoor is het formulier ‘Verklaring Loonheffingen Opting-in’ beschikbaar. Met dit formulier verklaart de werkgever en de pseudowerknemer dat zij samen kiezen voor opting-in. De regeling geldt alleen voor de werkzaamheden die de werkgever op het formulier vermeldt. Wie nog geen loonheffingennummer heeft, kan zich aanmelden als werkgever met het formulier ‘Melding Loonheffingen Aanmelden Werkgever’. De werkgever ontvangt dan binnen 6 weken een loonheffingennummer van de Belastingdienst.

Gegevens pseudowerknemer

Voordat de pseudowerknemer bij de werkgever gaat werken, moet de werkgever voldoen aan de volgende verplichtingen:

  • De identiteit van de pseudowerknemer vaststellen en een kopie van het identiteitsbewijs in de loonadministratie opnemen.
  • De pseudowerknemer moet zijn gegevens aan de werkgever geven. Hiervoor kan hij het formulier ‘Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen’ gebruiken.
  • De gegevens voor de loonheffingen bewaart de werkgever ook bij de loonadministratie.De werknemer geeft deze gegevens door vóór de 1e werkdag. Of als de werkgever de werknemer op de 1e werkdag aanneemt, op de 1e werkdag vóór aanvang van de werkzaamheden.

In paragraaf 2.2 en 2.3 Handboek Loonheffingen staat hier meer over.

Gewone regels voor loonheffingen

Na de melding moet de werkgever loonheffingen inhouden en betalen, en gelden de gewone regels voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen. Dit betekent bijvoorbeeld dat de werkgever de pseudowerknemer de mogelijkheid kan geven om deel te nemen aan een pensioenregeling. Ook mag de werkgever de werkkostenregeling gebruiken om onbelaste vergoedingen en/of verstrekkingen te geven. Op de beloning van de pseudowerknemer moet de werkgever de bijdrage Zvw inhouden. De pseudowerknemer is geen werknemer voor de werknemersverzekeringen, dus de werkgever is geen premies werknemersverzekeringen verschuldigd.

Codes in de aangifte loonheffingen

Voor de pseudowerknemer gebruikt de werkgever in de aangifte de volgende codes:

  • Code aard arbeidsverhouding = 79
  • Code invloed verzekeringsplicht = niet invullen
  • Code soort inkomstenverhouding = 15
  • Verzekeringsindicaties = N
  • Contractindicaties = N (er is geen sprake van een arbeidsovereenkomst)
  • Loon SV = 0
  • Code Zorgverzekeringswet = M (met uitzondering van internationale SV-situaties)

Geen arbeidsrechtelijke gevolgen

De keuze voor opting-in heeft geen arbeidsrechtelijke gevolgen. Er ontstaat bijvoorbeeld geen ontslagbescherming.

Stopzetten opting -in

De werkgever kan op ieder moment stoppen met toepassen van opting-in. Dit geldt ook voor de werknemer. In beide gevallen moeten zij dit schriftelijk doorgeven aan de Belastingdienst.De werkgever kan niet  met terugwerkende kracht voor opting-in kiezen.

Bron: Forum Salaris, 4 december 2020

Filed Under: Arbeid & loon, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Bijtelling bestelauto door ontbreken kilometeradministratie
Volgende artikel
HR: ook vrijstelling btw voor niet-icbe-fondsen

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Ontslag; vergoeding; Belastingdient

Wettelijke rente over terugbetaalde ontslagvergoeding is negatief loon

Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de wettelijke rente die de man moet betalen bij de terugbetaling van een ontslagvergoeding kwalificeert als negatief loon. De proceskostenvergoeding die hij aan zijn werkgever betaalt, hoort daar niet bij. Ook kan hij de ingehouden loonheffing niet in 2015 verrekenen.

renseigneringsverplichting

CNV wil fiscaal aantrekkelijke regeling voor scholing

Het kabinet moet snel inzetten op een fiscaal aantrekkelijke regeling voor scholing, nu er duizenden banen op de tocht staan, zo dringt CNV aan.

30%-regeling

Kabinet wil 30%-regeling nu niet verder versoberen

Het kabinet acht het, gelet op stabiliteit van het fiscale beleid en het vestigingsklimaat, niet passend om binnen de demissionaire status nu een wetsvoorstel in te dienen voor verdere versobering van de 30%-regeling.

binnenhof renovatie schijnzelfstandigheid

Geen meldingen van schijnzelfstandigheid bij renovatie Binnenhof bij RVB

Minister Keijzer reageert op Kamervragen over signalen van mogelijke schijnzelfstandigheid bij de renovatie van het Binnenhof.

Beoordeling ‘substantieel werk’ bij grensarbeid strikt op 25%-norm

De Hoge Raad oordeelt dat bij grensarbeid alleen arbeidstijd en/of loon meetellen voor de 25%-norm om te bepalen of iemand substantieel in de woonstaat werkt. Andere omstandigheden mogen niet meewegen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus introductie participatieregelingen en lucratieve belangen

Online cursus Gebruikelijk loon 2026

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×