• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Verplicht standaardformulier grote ANBI

29 maart 2021 door Anne-Marie Noordenbos

anbi

De Belastingdienst stuurt een brief aan vertegenwoordigers van ANBI’s over de publicatie van gegevens van grote ANBI’s. Vanaf 1 januari 2021 is het verplicht een standaardformulier te gebruiken. Voor kleinere ANBI’s is het formulier beschikbaar maar daar geldt geen verplichting voor.

Het verplicht gebruik van het standaardformulier geldt vanaf 1 januari 2021 voor ANBI’s die:

  • actief geld of goederen werven onder derden (fondsenwervende instellingen), en waarvan de baten in het betreffende boekjaar meer dan € 50.000 bedragen
  • niet actief geld of goederen werven onder derden, als de lasten in het betreffende boekjaar meer dan € 100.000 bedragen

Publicatieplicht

ANBI’s zijn verplicht zich jaarlijks financieel te verantwoorden over het afgelopen jaar en die verantwoording te publiceren. Maximaal een halfjaar na afloop van het boekjaar moet de informatie via internet openbaar zijn gemaakt. Het niet voldoen aan de publicatieplicht kan leiden tot intrekking van de ANBI-status.

Wijziging wet- en regelgeving

Naast het verplichte gebruik van het standaardformulier voor grotere ANBI’s, staat in de brief informatie over meerdere wijzigingen in de ANBI wet- en regelgeving.

Met ingang van 1 januari 2021 is de:

  • liquidatiebepaling versoepeld
  • integriteitseis aangescherpt
  • overheidsinstantie automatisch ANBI-status

De standaardformulieren staan op de internetsite van de Belastingdienst en bij verschillende brancheorganisaties. Ook het erkenningspaspoort van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) is als standaardformulier te gebruiken.  Let op, er zijn verschillende formulieren (afhankelijk van het type van de organisatie en de sector). 

Bron: Forum Fiscaal Dienstverleners, 26 maart 2021

Filed Under: Estate Planning, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
'Verplichte AOV zelfstandigen duurt nog jaren'
Volgende artikel
BPM over waarde WOK-auto na herstel ernstige schade

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

contant geld

Vernieuwing Wet op de consignatie van gelden

Minister Heinen informeert de Tweede Kamer over het voornemen om Wet op de consignatie van gelden (Wcg) te vernieuwen.

Onderzoek legitieme portie in het erfrecht

40% van de Nederlanders is in alle gevallen vóór het behoud van de legitieme portie. Staatssecretaris Rutte stuurt de Tweede Kamer het rapport 'Draagvlak voor de legitieme portie' van het Wetenschappelijk Onderzoek – en Datacentrum (WODC).

NOW concernregeling

Derde nota van wijziging wetsvoorstel Belastingplan 2026

Staatssecretaris Heijnen stuurt de Tweede Kamer de derde nota van wijziging bij het wetsvoorstel Belastingplan 2026.

gift aan stichting

Standpunt periodieke gift waarbij slechts een termijn is uitgevoerd

De Kennisgroep inkomstenbelasting niet-winst heeft de vraag beantwoord of het tussentijds niet nakomen van de verplichtingen op grond van de schenkingsovereenkomst tussen de belastingplichtige en een ANBI of vereniging gevolgen heeft voor de genoten periodieke giftenaftrek over al voldane termijnen.

Tax Talks

Bedrijfsopvolgingsregeling vanaf 2026 ingrijpend aangepast

De bedrijfsopvolgingsregeling ondergaat per 1 januari 2026 ingrijpende wijzigingen. De bezitseis verlengt voor oudere ondernemers, herstructureringen worden versoepeld, maar de BOR wordt beperkt tot gewone aandelen van minimaal 5 procent—mits goedgekeurd door Brussel. Voor fiscale professionals en ondernemers zijn rechtzetting van planning en administratieve voorbereiding nu essentieel.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Online cursus Familiestichting en family governance

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×