• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

RB en NOB blijven ontevreden over de fiscus

1 juni 2022 door Remco Latour

Uit onderzoek blijkt dat de leden van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs en het Register Belastingadviseurs nog altijd ontevreden zijn over de dienstverlening door de Belastingdienst.

De fiscale beroepsverenigingen de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) en het Register Belastingadviseurs (RB) laten elke twee jaaronderzoek uitvoeren naar de vraag hoe de leden hun relatie met de Belastingdienst ervaren. In dit onderzoek valt op dat bedrijfsfiscalisten veel vaker persoonlijk contact hebben met de Belastingdienst dan belastingadviseurs. Tijdens de coronapandemie verliepen de persoonlijke afspraken online via Teams, Zoom of Webex. Vaak vinden de onderzochte RB/NOB-leden de combinatie e-mail en telefonisch contact het meest aantrekkelijk. Maar voor de meeste fiscaal dienstverleners is deze voorkeur in de praktijk lastig te realiseren. Dat komt door het ontbreken van contactgegevens van de dossierbehandelaars en de inhoudelijk specialisten van de Belastingdienst. Zo’n 89% van de bedrijfsfiscalisten hebben een vaste contactpersoon, bij belastingadviseurs is dat maar 28%. Een vaste contactpersoon scoort een 7,7 voor waardering. Dat is duidelijk hoger dan de score van 6,5 voor Belastingdienstmedewerkers in het algemeen.

Bereikbaarheid

Hoewel een goede bereikbaarheid van de Belastingdienst een absolute prioriteit is, was en blijft dit een verbeterpunt. De waardering van de bereikbaarheid neemt wel toe als eenmaal een contactpersoon bekend is. Ongeveer de helft van de onderzochte leden ervaart de bereikbaarheid dan als ‘goed’ of ‘uitstekend’. Overigens staan op de correspondentie vanuit de Belastingdienst steeds vaker de contactgegevens van de dossierbehandelaar inclusief e-mailadres vermeld. Maar in de praktijk is nog geen sprake van een consistente werkwijze. Een ander punt van zorg is dat de Belastingdienst de afhandeling van schriftelijke correspondentie nog altijd niet op orde heeft. De RB/NOB-leden proberen deze vorm van correspondentie daarom zo veel mogelijk te vermijden.

Kwaliteit van de dienstverlening

40% van de NOB-leden en 20% van de RB-leden vindt de kwaliteit van de dienstverlening door de fiscus lager dan in 2019. Het overall gemiddelde waarderingscijfer van belastingadviseurs voor de kwaliteit van de dienstverlening van de Belastingdienst is blijven staan op 5,9. Maar de kwaliteitsaspecten die te maken hebben met de ‘workflow’ scoren slechts een 5,1. Daarbij maakt het nauwelijks verschil of men al dan niet onder een Horizontaal toezicht  convenant werkt. Bedrijfsfiscalisten waarderen de dienstverlening gemiddeld op 6,7.

Relatie met de Belastingdienst

De leden van de NOB en het RB waarderen de relatie met de Belastingdienst gemiddeld met een 5,7. De scores voor ‘Automatiseringssystemen’, ‘Wederzijds vertrouwen’ en ‘Vaktechnische kennis’ zijn 5,1 respectievelijk 6,0 en 6,3.  Bedrijfsfiscalisten zijn meer tevreden dan belastingadviseurs. Daarbij gaat het vooral om de vaktechnische kennis, efficiency en wederzijds vertrouwen.

Rechtszekerheid en rechtsbescherming

De beleving met betrekking tot rechtszekerheid en rechtsbescherming is ten opzichte van 2019 enigszins verbeterd. 30% van de belastingadviseurs vindt dat de Belastingdienst hogere fiscale boetes oplegt. Hoewel deze boetes wettelijk correct zijn toegepast staan zij volgens veel leden niet in verhouding tot het verzuim. Ook ontbreekt het vaak aan de menselijke maat. De leden ervaren duidelijk een verdere verharding van de verhoudingen.

Horizontaal toezicht

Bedrijfsfiscalisten staan positiever tegenover Horizontaal Toezicht dan belastingadviseurs. Dit is ook te zien in de ervaring met Horizontaal Toezicht: 65% bij bedrijfsfiscalisten en 37% bij belastingadviseurs. Ruim 40% van de onderzochte leden die werken onder Horizontaal Toezicht zeggen nog altijd geen vaste contactpersoon te hebben. Dit is echter een van de belangrijkste concrete voordelen van een HT-convenant. Over het algemeen vinden de onderzochte leden dat de Belastingdienst zijn inspanningsverplichtingen onvoldoende nakomt . Bovendien legt de fiscus nog altijd te veel controles op onder Horizontaal Toezicht, ten koste van verticaal toezicht. Daardoor is de toegevoegde waarde van Horizontaal Toezicht voor belastingplichtigen in de praktijk beperkt.

Bron: NOB 31 mei 2022 en RB 31 mei 2022

Filed Under: Adviseur, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Internetconsultaties over elektronisch deponeren en boetes
Volgende artikel
Voormalige vennoot blijft ook na uittreden uit vof aansprakelijk

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Met nieuwe pensioenwet minder verschillen tussen pensioen en lijfrente

De Wet toekomst pensioenen verkleint de verschillen tussen lijfrente en pensioen. Daarnaast uniformeert het wetsvoorstel het nabestaandenpensioen.

Uit eigenbelang uitlenen adviseren is onrechtmatige daad

Een belastingadviseur die zijn cliënt adviseert om geld uit te lenen aan een bv van de adviseur, terwijl deze bv niet kan aflossen, pleegt een onrechtmatige daad.

fraude belastingadviseur

Advies zuivere aanvaarding bij overbedelingsschuld is fout

Een adviseur die zijn cliënt adviseert een erfenis zuiver te aanvaarden zonder te controleren of overbedelingsschulden zijn voldaan, begaat een beroepsfout.

fraude belastingadviseur

Van Rij positief over Tax Governance Code

Staatssecretaris Van Rij hoopt dat meer bedrijven zich gaan aansluiten bij de Tax Governance Code. Dit antwoordt de bewindsman op Kamervragen.

planning fiscale wetsvoorstellen 2020

Behandelschema Belastingplan 2023

et pakket Belastingplan 2023  is als volgt.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Praktische tips voor discussies met de Belastingdienst

Online cursus Tax Tech: AI & algoritmen

Online cursus Tax Tech: in data leren denken

Pitstop Belastingcontrole met steekproeven vs Tax Monitoring

Masterclass modelmatig en kwantitatief adviseren

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×