• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

BPM-berekening gebruikte kampeerauto mag geen mix zijn

23 mei 2022 door Remco Latour

Men mag de BPM-afschrijving voor een gebruikte kampeerauto niet berekenen door de catalogusprijs van een gewone bestelauto te vergelijken met de handelsinkoopwaarde van een kampeerauto.

Een bv had in 2016 vier kampeerauto’s doen registreren in het Nederlandse kentekenregister. Deze kampeerauto’s kwamen uit het buitenland en waren gebruikt voor verhuur. Zij waren in 2015 in het buitenland voor het eerst toegelaten tot het wegverkeer. Elke kampeerauto was een gesloten bestelauto met recreatieve voorzieningen. Bij de berekening van BPM voor kampeerauto’s was de netto catalogusprijs van belang. De bv ging daarbij uit van de catalogusprijs van een referentiebestelauto. Dat was een gesloten bestelauto, die vergelijkbaar was met die kampeerauto. Daarbij was zij geen BPM verschuldigd over de waarde van de delen met een recreatieve functie. Vervolgens paste de bv een afschrijving toe op deze waarde vanwege het gebruik. Zij ging daarbij uit van de som van de catalogusprijs van de referentiebestelauto in nieuwe staat plus de BPM die voor die bestelauto was verschuldigd. Dit bedrag zette de bv af tegen de getaxeerde handelsinkoopwaarde van de kampeerauto.

Fiscus gebruikte forfaitaire afschrijvingstabel

De taxateur had deze getaxeerde handelsinkoopwaardes genomen van gebruikte referentiebestelauto’s zonder recreatieve voorzieningen, maar met dezelfde leeftijd als de kampeerauto’s. Van die handelsinkoopwaarde had de taxateur een bedrag in verband met ‘schade’ afgetrokken. Voor drie van de vier kampeerauto’s was die schade voor minsten 90% terug te voeren op intensief gebruik vanwege bedrijfsmatige verhuur. Maar de Belastingdienst vond dat de handelsinkoopwaarde te laag was vastgesteld. Volgens de fiscus verliep de afschrijving bij kampeerauto’s trager dan bij de referentiebestelauto’s. De inspecteur legde de bv vervolgens naheffingsaanslagen BPM op. Daarbij berekende hij de BPM-vermindering vanwege gebruik met behulp van de forfaitaire afschrijvingstabel. De bv was het oneens met de naheffingsaanslagen en startte een beroepsprocedure. De zaak belandde uiteindelijk bij de Hoge Raad.

Handelsinkoopwaarde heeft geen invloed op catalogusprijs

Een van de argumenten van de bv is dat een motorvoertuig niet een andere catalogusprijs krijgt als blijkt dat zijn huidige handelsinkoopwaarde hoger of lager ligt. Daarom is de catalogusprijs niet te bepalen door deze af te leiden uit een getaxeerde handelsinkoopwaarde en een vooraf veronderstelde afschrijving, uitgedrukt in procenten. De Hoge Raad bevestigt dat standpunt van de bv. Verder merkt de Hoge Raad het volgende op. Om het juiste afschrijvingspercentage te kunnen vaststellen, moet zowel de catalogusprijs als de handelsinkoopwaarde betrekking hebben op dezelfde referentieauto. Een afschrijvingspercentage voor een kampeerauto valt dus niet te berekenen op basis van:

  • enerzijds een catalogusprijs die men bepaalt door vergelijking met een gesloten bestelauto, en
  • anderzijds een handelsinkoopwaarde die is bepaald door vergelijking met een kampeerauto.

Verwijzing

In de voorafgaande zaak had Hof Arnhem-Leeuwarden (zie NTFR 2019/2281) onder meer dit standpunt niet meegenomen in zijn oordeel. Daarnaast heeft het hof het standpunt van de bv dat zij voor drie kampeerauto’s de taxatiemethode hanteerde, ten onrechte niet behandeld. Daarom is er genoeg reden de zaak door te verwijzen naar Hof Den Bosch.

Wet: art. 9, derde en veertiende lid en 10, eerste, tweede en achtste lid BPM

Besluit: onderdeel 5.3.1 Besluit BLKB2014/2067M

Regeling: art. 8, vierde lid, letter b en vijfde lid Uitv.reg. BPM

Bron: Hoge Raad 20 mei 2022, ECLI:NL:HR:2022:640, 19/04563

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Wijziging TVL: steun voor startende mkb-bedrijven in Q4 2021 en Q1 2022
Volgende artikel
A-G: nihil-alimentatie kan in voorhuwelijkse voorwaarden

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

‘Vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s’

Het kabinet wil vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s meldt De Telegraaf.

parkeerterrein

Privé parkeerterrein kan openbare weg zijn voor MRB

Als een privé parkeerterrein feitelijk door anderen is te gebruiken, telt het als onderdeel van de openbare weg. Een auto met een geschorst kenteken mag daar dus niet staan.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

Parkeerkorting voor elektrische auto’s

Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen, schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer.

inschrijven buitenlandse auto

Geen overgangsrecht later ingeschreven buitenlandse auto

Is een auto na de verhoging van Nederlandse BPM-tarieven geregistreerd in een buitenlands kentekenregister? Dan is de overgangsregeling bij tariefswijzigingen niet van toepassing.

subsidie elektrische auto

Subsidiebudget elektrische auto’s is opgemaakt

RVO.nl laat weten dat het budget voor de Subsidieregeling voor Elektrische Personenauto’s Particulieren als op is.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×