• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

BPM-berekening gebruikte kampeerauto mag geen mix zijn

23 mei 2022 door Remco Latour

kampeerauto

Men mag de BPM-afschrijving voor een gebruikte kampeerauto niet berekenen door de catalogusprijs van een gewone bestelauto te vergelijken met de handelsinkoopwaarde van een kampeerauto.

Een bv had in 2016 vier kampeerauto’s doen registreren in het Nederlandse kentekenregister. Deze kampeerauto’s kwamen uit het buitenland en waren gebruikt voor verhuur. Zij waren in 2015 in het buitenland voor het eerst toegelaten tot het wegverkeer. Elke kampeerauto was een gesloten bestelauto met recreatieve voorzieningen. Bij de berekening van BPM voor kampeerauto’s was de netto catalogusprijs van belang. De bv ging daarbij uit van de catalogusprijs van een referentiebestelauto. Dat was een gesloten bestelauto, die vergelijkbaar was met die kampeerauto. Daarbij was zij geen BPM verschuldigd over de waarde van de delen met een recreatieve functie. Vervolgens paste de bv een afschrijving toe op deze waarde vanwege het gebruik. Zij ging daarbij uit van de som van de catalogusprijs van de referentiebestelauto in nieuwe staat plus de BPM die voor die bestelauto was verschuldigd. Dit bedrag zette de bv af tegen de getaxeerde handelsinkoopwaarde van de kampeerauto.

Fiscus gebruikte forfaitaire afschrijvingstabel

De taxateur had deze getaxeerde handelsinkoopwaardes genomen van gebruikte referentiebestelauto’s zonder recreatieve voorzieningen, maar met dezelfde leeftijd als de kampeerauto’s. Van die handelsinkoopwaarde had de taxateur een bedrag in verband met ‘schade’ afgetrokken. Voor drie van de vier kampeerauto’s was die schade voor minsten 90% terug te voeren op intensief gebruik vanwege bedrijfsmatige verhuur. Maar de Belastingdienst vond dat de handelsinkoopwaarde te laag was vastgesteld. Volgens de fiscus verliep de afschrijving bij kampeerauto’s trager dan bij de referentiebestelauto’s. De inspecteur legde de bv vervolgens naheffingsaanslagen BPM op. Daarbij berekende hij de BPM-vermindering vanwege gebruik met behulp van de forfaitaire afschrijvingstabel. De bv was het oneens met de naheffingsaanslagen en startte een beroepsprocedure. De zaak belandde uiteindelijk bij de Hoge Raad.

Handelsinkoopwaarde heeft geen invloed op catalogusprijs

Een van de argumenten van de bv is dat een motorvoertuig niet een andere catalogusprijs krijgt als blijkt dat zijn huidige handelsinkoopwaarde hoger of lager ligt. Daarom is de catalogusprijs niet te bepalen door deze af te leiden uit een getaxeerde handelsinkoopwaarde en een vooraf veronderstelde afschrijving, uitgedrukt in procenten. De Hoge Raad bevestigt dat standpunt van de bv. Verder merkt de Hoge Raad het volgende op. Om het juiste afschrijvingspercentage te kunnen vaststellen, moet zowel de catalogusprijs als de handelsinkoopwaarde betrekking hebben op dezelfde referentieauto. Een afschrijvingspercentage voor een kampeerauto valt dus niet te berekenen op basis van:

  • enerzijds een catalogusprijs die men bepaalt door vergelijking met een gesloten bestelauto, en
  • anderzijds een handelsinkoopwaarde die is bepaald door vergelijking met een kampeerauto.

Verwijzing

In de voorafgaande zaak had Hof Arnhem-Leeuwarden (zie NTFR 2019/2281) onder meer dit standpunt niet meegenomen in zijn oordeel. Daarnaast heeft het hof het standpunt van de bv dat zij voor drie kampeerauto’s de taxatiemethode hanteerde, ten onrechte niet behandeld. Daarom is er genoeg reden de zaak door te verwijzen naar Hof Den Bosch.

Wet: art. 9, derde en veertiende lid en 10, eerste, tweede en achtste lid BPM

Besluit: onderdeel 5.3.1 Besluit BLKB2014/2067M

Regeling: art. 8, vierde lid, letter b en vijfde lid Uitv.reg. BPM

Bron: Hoge Raad 20 mei 2022, ECLI:NL:HR:2022:640, 19/04563

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Wijziging TVL: steun voor startende mkb-bedrijven in Q4 2021 en Q1 2022
Volgende artikel
A-G: nihil-alimentatie kan in voorhuwelijkse voorwaarden

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Vaste voet bpm voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen

Met een nieuw besluit wordt de bpm-heffing voor emissievrije bijzondere personenauto’s en motorrijwielen gelijkgetrokken met die van emissievrije personenauto’s.

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?


×