• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Duurzaamheid
  • Tools en andere downloads

Fiscus moet actief lager BPM-tarief gebruikte auto hanteren

27 maart 2023 door Remco Latour

BPM

Is de BPM op enig tijdstip na twee maanden vóór de eerste ingebruikname lager dan die volgens de normale regels? Dan moet de fiscus de meest gunstige berekening toepassen.

Op 27 februari 2018 heeft een vennootschap een bedrag van € 404 aan BPM op aangifte voldaan vanwege de registratie in het Nederlandse kentekenregister van een personenauto die is overgebracht vanuit een andere EU-lidstaat. Deze auto is op 17 oktober 2011 voor het eerst toegelaten tot het verkeer op de weg. De vennootschap heeft vanwege de gebruikte staat van de auto een afschrijving toegepast op de BPM-grondslag. De Belastingdienst vindt dat de vennootschap een te hoge afschrijving heeft toegepast. Daarom legt de inspecteur de vennootschap een naheffingsaanslag BPM op. De vennootschap begint een beroepsprocedure tegen deze naheffingsaanslag. Voor Hof Den Haag stelt de vennootschap dat de fiscus bij het vaststellen van de naheffingsaanslag het BPM-tarief van 2015 had moeten hanteren. Alleen dan is namelijk gewaarborgd dat men ter zake van de auto niet meer BPM heft dan de belasting die nog rust op soortgelijke, binnenlands geregistreerde voertuigen, aldus de vennootschap.

Fiscus tijdens zitting akkoord met vermindering

De vennootschap heeft dit standpunt pas voor het hof aangevoerd. Maar de inspecteur neemt daarop het standpunt in dat hij de navorderingsaanslag met € 23 moet verminderen. Het hof verlaagt de naheffingsaanslag vervolgens met dit bedrag. Omdat de Belastingdienst een onverplichte nieuwe berekening heeft gemaakt, kent het hof de vennootschap geen proceskostenvergoeding toe. Zie ook: ‘Belastingdienst vrij in bewijs schadebedrag voor BPM’. Volgens het hof is het aan de belanghebbende die de benodigde gegevens heeft om aannemelijk te maken dat te veel BPM is geheven.

Nieuwe berekening is verplicht

Maar in cassatie oordeelt de Hoge Raad dat de Belastingdienst bij het opleggen van een naheffingsaanslag BPM zich aan het Unierecht moet houden. De nieuwe berekening is dus wel degelijk verplicht geweest. Dat de wetgever in de desbetreffende wettelijke bepaling het woord ‘kan’ in de mond neemt, suggereert een vrijblijvendheid die er niet is. Kan de inspecteur bij het opleggen van een naheffingsaanslag aan de hand van de hem op dat moment bekende gegevens een Kan de inspecteur bij het opleggen van een naheffingsaanslag aan de hand van de hem op dat moment bekende gegevens een BPM-tarief dat of BPM-maatstaf toepassen die gunstiger is voor de belastingplichtige? Dan moet hij uit eigen beweging dat meest gunstige tarief of die meest gunstige heffingsmaatstaf toepassen. Als de fiscus dat nalaat, is een beroepsprocedure niet alleen te wijten aan de belanghebbende. Daarom heeft de vennootschap recht op een proceskostenvergoeding.

Wet: art. 8:75 Awb en art. 9, 10, eerste lid en 10b BPM

Regeling: art. 8 Uitv.reg. BPM

Bron: Hoge Raad 24 maart 2023, ECLI:NL:HR:2023:440, 21/03456

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nieuwe goedkeuringen voor KEW, BEW en SEW
Volgende artikel
Nieuwe uitgave 'Handboek Loonheffingen 2023' gepubliceerd

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

auto-rij

Kennisgroepstandpunt toepassing schuifjes EurotaxGlass’s bij wijzigen afschrijvingsmethode gepubliceerd

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of in een latere fase nog gewijzigd mag worden van afschrijvingsmethode voor het bepalen van de handelsinkoopwaarde voor de BPM.

vrachtwagenheffing

Maandelijkse incasso voor motorrijtuigenbelasting vrachtwagens mogelijk

Met ingang van 1 juni 2023 kan de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens per automatische maandincasso worden geïncasseerd.

Kennisgroepstandpunt over twee waardeverminderingspercentages in taxatierapport gepubliceerd

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord hoe om te gaan met een taxatierapport waarin twee waardeverminderingspercentages zijn toegepast op de getaxeerde schadeherstelkosten, waardoor er twee handelsinkoopwaardes uit het taxatierapport voortvloeien.

levering auto

Documenten openbaar over onderzoek bpm

Er zijn documenten (deels) openbaar gemaakt over het onderzoek dat VMS Insight heeft gedaan naar onderdelen van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 (bpm). Het gaat om twee verzoeken op basis van de Wet open overheid (Woo).

Betalen naar Gebruik

Ook tweede rittenregistratie toont privégebruik auto niet aan

Een privégebruik van minder dan 500 kilometer kan alleen worden aangetoond met een sluitende rittenregistratie. Er geldt een verzwaarde bewijslast.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×