• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Geen overgangsrecht later ingeschreven buitenlandse auto

7 juni 2022 door Remco Latour

inschrijven buitenlandse auto

Is een auto na de verhoging van Nederlandse BPM-tarieven geregistreerd in een buitenlands kentekenregister? Dan is de overgangsregeling bij tariefswijzigingen niet van toepassing.

Een bv heeft in de tweede helft van 2017 dertig auto’s vanuit een andere lidstaat naar Nederland overgebracht, doen inschrijven en te naam gesteld. De inspecteur heeft naheffingsaanslagen BPM opgelegd naar het tarief van 2017. Volgens Hof Den Haag (ECLI:NL:GHDHA:2020:2924) zijn de auto’s niet onderworpen aan het in 2016 geldende tarief. De Hoge Raad onderschrijft dat oordeel. Artikel. 16a, eerste lid Wet BPM bevat een tegemoetkoming voor auto’s die voorafgaand aan de inwerkingtreding van een tariefverhoging zijn ingeschreven. Daarnaast moeten deze auto’s binnen twee maanden na de inwerkingtreding van de tariefverhoging te naam zijn gesteld.

Achtergrond tegemoetkoming

Deze tegemoetkoming is destijds ingevoerd omdat enige tijd verstrijkt tussen het moment van afgifte van het kentekenbewijs waarop men indertijd het bedrag van de BPM moest vermelden en het tijdstip van de tenaamstelling. Vanaf 2012 hoeft het kentekenbewijs echter niet langer het bedrag van de BPM te vermelden. Sindsdien is het onderscheid tussen auto’s al naar gelang zij voor of na de inwerkingtreding van een tariefsverhoging zijn ingeschreven, dus evident van redelijke grond ontbloot. Vanwege de geboden terughoudendheid van de rechter, biedt de Hoge Raad geen rechtsherstel.

Alleen inschrijving is bepalend

Vanaf 2022 is voor het belastbare feit niet langer de tenaamstelling vereist, maar is uitsluitend de inschrijving bepalend. Het onderscheid dat art. 16a, eerste lid 1 Wet BPM maakte naar het tijdstip van de tenaamstelling vormt sindsdien geen discriminatie meer. Wel brengt het discriminatieverbod van het VWEU mee dat men de registratie in een andere lidstaat voor de toepassing van art. 16a Wet BPM op één lijn moet stellen met de registratie in het Nederlandse kentekenregister. Dit kan de bv echter niet baten. Zij heeft namelijk niet gesteld dat de dertig auto’s al vóór de tariefsverhoging van 1 januari 2017 in het kentekenregister van een andere lidstaat waren geregistreerd.

Verdrag: art. 110 VWEU

Wet: art. 16a, eerste lid BPM

Bron: Hoge Raad 3 juni 2022, ECLI:NL:HR:2022:826, 20/03704

Online cursus fiscale aspecten auto van de zaak

Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder meer: de wetswijzigingen op het gebied van de bijtelling, de aftopping van de bijtelling van elektrische auto’s, de invoering van een aparte dieseltoeslag, en de recente jurisprudentie inzake de boetes voor een onjuiste rittenregistratie en het gebruik van de ANPR-(nummerplaat)registratie door de Belastingdienst.

Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
De verzekeringsplicht van de dga
Volgende artikel
Initiatiefwetsvoorstel versobering box 2

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

orgaandonatie

KGS orgaandonatieauto’s en vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of orgaandonatieauto’s in aanmerking komen voor vrijstelling van mrb en teruggaaf van bpm voor motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van zieken en gewonden.

inschrijven buitenlandse auto

Restantvoorraadregeling rechtvaardigt discriminerende BPM niet

Het Hof mag zich er niet op beroepen dat de restantvoorraadregeling een EU-regeling is om discriminerende BPM-heffing voor geïmporteerde auto's te rechtvaardigen.

vrachtwagen snelweg

Invoering vrachtwagenheffing op koers voor 2026

Minister Madlener informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de invoering van de vrachtwagenheffing, die per 1 juli 2026 van start moet gaan. De heffing moet niet alleen het gebruik van de weg eerlijker beprijzen, maar ook een impuls geven aan innovatie en verduurzaming in de vervoerssector.

Fout bij motorrijtuigenbelasting door migratie naar nieuw systeem

De Belastingdienst heeft door een rekenfout miljoenen euro’s te veel wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout wordt hersteld via correcties in de resterende afdrachten van 2025, zonder gevolgen voor burgers en bedrijven schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen. Fout door migratie naar nieuw systeem In april 2025 constateerden enkele provincies dat de afdrachten niet overeenkwamen met de... lees verder

btw verkoop auto

Koerslijst van vergelijkbaar model geaccepteerd ondanks CO₂-verschil

Ondanks CO₂-verschil is koerslijst geschikt; geen extra schadeaftrek – naheffingsaanslag wel verminderd

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Online cursus Pillar 2: Wet Minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Sterk in je werk: Mindfulness, communicatie, focus en veerkracht

Online cursus toepassing box 3 in de praktijk

Online cursus Eindejaarstips

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×