• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Belastingplan
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Tools en andere downloads

Geen overgangsrecht later ingeschreven buitenlandse auto

7 juni 2022 door Remco Latour

inschrijven buitenlandse auto

Is een auto na de verhoging van Nederlandse BPM-tarieven geregistreerd in een buitenlands kentekenregister? Dan is de overgangsregeling bij tariefswijzigingen niet van toepassing.

Een bv heeft in de tweede helft van 2017 dertig auto’s vanuit een andere lidstaat naar Nederland overgebracht, doen inschrijven en te naam gesteld. De inspecteur heeft naheffingsaanslagen BPM opgelegd naar het tarief van 2017. Volgens Hof Den Haag (ECLI:NL:GHDHA:2020:2924) zijn de auto’s niet onderworpen aan het in 2016 geldende tarief. De Hoge Raad onderschrijft dat oordeel. Artikel. 16a, eerste lid Wet BPM bevat een tegemoetkoming voor auto’s die voorafgaand aan de inwerkingtreding van een tariefverhoging zijn ingeschreven. Daarnaast moeten deze auto’s binnen twee maanden na de inwerkingtreding van de tariefverhoging te naam zijn gesteld.

Achtergrond tegemoetkoming

Deze tegemoetkoming is destijds ingevoerd omdat enige tijd verstrijkt tussen het moment van afgifte van het kentekenbewijs waarop men indertijd het bedrag van de BPM moest vermelden en het tijdstip van de tenaamstelling. Vanaf 2012 hoeft het kentekenbewijs echter niet langer het bedrag van de BPM te vermelden. Sindsdien is het onderscheid tussen auto’s al naar gelang zij voor of na de inwerkingtreding van een tariefsverhoging zijn ingeschreven, dus evident van redelijke grond ontbloot. Vanwege de geboden terughoudendheid van de rechter, biedt de Hoge Raad geen rechtsherstel.

Alleen inschrijving is bepalend

Vanaf 2022 is voor het belastbare feit niet langer de tenaamstelling vereist, maar is uitsluitend de inschrijving bepalend. Het onderscheid dat art. 16a, eerste lid 1 Wet BPM maakte naar het tijdstip van de tenaamstelling vormt sindsdien geen discriminatie meer. Wel brengt het discriminatieverbod van het VWEU mee dat men de registratie in een andere lidstaat voor de toepassing van art. 16a Wet BPM op één lijn moet stellen met de registratie in het Nederlandse kentekenregister. Dit kan de bv echter niet baten. Zij heeft namelijk niet gesteld dat de dertig auto’s al vóór de tariefsverhoging van 1 januari 2017 in het kentekenregister van een andere lidstaat waren geregistreerd.

Verdrag: art. 110 VWEU

Wet: art. 16a, eerste lid BPM

Bron: Hoge Raad 3 juni 2022, ECLI:NL:HR:2022:826, 20/03704

Online cursus fiscale aspecten auto van de zaak

Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder meer: de wetswijzigingen op het gebied van de bijtelling, de aftopping van de bijtelling van elektrische auto’s, de invoering van een aparte dieseltoeslag, en de recente jurisprudentie inzake de boetes voor een onjuiste rittenregistratie en het gebruik van de ANPR-(nummerplaat)registratie door de Belastingdienst.

Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
De verzekeringsplicht van de dga
Volgende artikel
Initiatiefwetsvoorstel versobering box 2

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

snelweg Nederland

Belasting zware motorrijtuigen wijzigt per 1 oktober 2023

Vanaf 1 oktober 2023 treedt het Kaderbesluit bzm in werking. Oude beleidsbesluiten waarin bepaalde zware motorrijtuigen waren uitgesloten van belastingplicht gelden dan niet meer. Dit betekent dat ondernemers mogelijk bzm moet betalen vanaf 1 oktober 2023.

Kabinetsreactie evaluatie bijzondere regelingen MRB en BPM

Staatssecretaris Van Rij stuurt de Tweede Kamer een bief met de kabinetsreactie op de evaluatie van bijzondere regelingen in de motorrijtuigenbelasting (MRB) en de belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM).

auto-rij

Maar 1x MRB naheffen voor schendingen handelaarsregeling

Constateert de fiscus dat op één dag met betrekking tot verschillende auto’s niet is voldaan aan de voorwaarden van de handelaarskentekenregeling? Dan nog is maar één keer motorrijtuigenbelasting na te heffen.

duurzaam vervoer

Denk mee over AanZET-subsidie

De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) wordt in 2024 op een aantal punten gewijzigd, waaronder de subsidiepercentages. Middels de internetconsultatie Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) kan men tot 25 september reageren op de wijzigingsregeling en de daarbij horende toelichting.

kilometervergoeding

Proceskostenvergoeding moet in BPM-zaak even hoog zijn

De Hoge Raad bevestigt dat de belanghebbende in een BPM-zaak recht heeft op een even hoge proceskostenvergoeding als belanghebbenden in andere zaken.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×