• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Duurzaamheid
  • Tools en andere downloads

Rijd door na het laden van elektrische auto

12 april 2022 door Remco Latour

Is een elektrische auto eenmaal opgeladen aan een laadpaal? Dan moet de bestuurder de auto verwijderen van het parkeervak bij het laadpunt. Anders riskeert hij een sanctie.

Zo had een bestuurder in een gemeente een elektrische auto geparkeerd bij een laadpaal. Een parkeerambtenaar merkte de auto op toen deze al was opgeladen. Praktisch twee uur later constateerde de ambtenaar dat de auto nog steeds op dezelfde plek stond. Ook toen was de auto niet aan het opladen. In de gemeente was het langdurig bezet houden van een gereserveerde parkeerplaats met een ander doel dan opladen niet toegestaan. De ambtenaar legde voor dit zogeheten paalkleven een boete op van € 95 aan de kentekenhouder van de auto, een nv. De nv ging in beroep tegen deze sanctie.

Twee uur paalkleven is te lang voor matigen sanctie

Hof Arnhem-Leeuwarden stelt echter ten eerste dat pas sprake is van parkeren met als doel het opladen van elektrische voertuigen als men het voertuig daadwerkelijk oplaadt. Als de batterij vol is, vindt het parkeren dus niet meer plaats met het doel van opladen. Vervolgens is de vraag of een boetematiging hier op zijn plaats is. Het hof meent van niet. Bij het opladen heeft een bestuurder doorgaans wel een idee hoe lang dat duurt. Bovendien had de auto in deze zaak zo’n twee uur in een voor opladen gereserveerd parkeervak gestaan zonder dat sprake was van opladen. Daarmee was in de ogen van het hof sprake van langdurig bezet houden. Het hof ziet daarom geen reden om de boete te matigen, laat staan te vernietigen. Daarom verklaart het hof het beroep van de nv ongegrond.

Wet: art. 4, eerste lid Wahv

Bron: Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 17 maart 2022 (gepubliceerd 11 april 2022), ECLI:NL:GHARL:2022:2105, Wahv 200.297.197/01

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
A-G: Toepassing echtscheidingsregeling vergt eigendom woning
Volgende artikel
Hoge boete voor Belastingdienst wegens FSV

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

auto-rij

Kennisgroepstandpunt toepassing schuifjes EurotaxGlass’s bij wijzigen afschrijvingsmethode gepubliceerd

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord of in een latere fase nog gewijzigd mag worden van afschrijvingsmethode voor het bepalen van de handelsinkoopwaarde voor de BPM.

vrachtwagenheffing

Maandelijkse incasso voor motorrijtuigenbelasting vrachtwagens mogelijk

Met ingang van 1 juni 2023 kan de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens per automatische maandincasso worden geïncasseerd.

Kennisgroepstandpunt over twee waardeverminderingspercentages in taxatierapport gepubliceerd

De Kennisgroep auto heeft de vraag beantwoord hoe om te gaan met een taxatierapport waarin twee waardeverminderingspercentages zijn toegepast op de getaxeerde schadeherstelkosten, waardoor er twee handelsinkoopwaardes uit het taxatierapport voortvloeien.

levering auto

Documenten openbaar over onderzoek bpm

Er zijn documenten (deels) openbaar gemaakt over het onderzoek dat VMS Insight heeft gedaan naar onderdelen van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 (bpm). Het gaat om twee verzoeken op basis van de Wet open overheid (Woo).

Betalen naar Gebruik

Ook tweede rittenregistratie toont privégebruik auto niet aan

Een privégebruik van minder dan 500 kilometer kan alleen worden aangetoond met een sluitende rittenregistratie. Er geldt een verzwaarde bewijslast.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×