• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

De auto en Prinsjesdag: toch nog wat nieuws

13 februari 2017 door Heleen Elbert

Toegegeven, de meeste fiscale regelingen rondom de auto van de zaak zijn al bekend gemaakt in het wetsvoorstel Wet uitwerking Autobrief II. Toch heeft Prinsjesdag nog wat nieuws in petto, en dan in het bijzonder voor de bezitter van een elektrische auto. De energiebelasting voor laadpalen (benodigd voor het opladen van de elektrische en plug-in hybride auto’s) gaat namelijk omlaag. Dit is bekendgemaakt in het wetsvoorstel Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting. De achterliggende reden is uiteraard het bevorderen van de overgang naar elektrisch rijden.

De overige aanpassingen per 1 januari 2017 zijn afkomstig uit de eerdergenoemde Autobrief II.

 

Bijtelling

De bijtelling voor de auto van de zaak wordt qua tarief vereenvoudigd: per 1 januari houden we nog drie tarieven over. Het gaat dan om een 4% tarief voor elektrische auto’s (nulemissie auto’s), een standaardtarief van 22% voor de overige auto’s tot en met 14 jaar oud. Het huidige 35% tarief voor auto’s van 15 jaar en ouder blijft bestaan. Qua wagenparkbeheer kan enige planning rondom de bijtelling aardige voordelen opleveren. Overweegt u een elektrische auto, dan maakt het qua bijtelling niet uit of u deze in 2016 of 2017 aanschaft. Een auto met een lage uitstoot, kunt u echter beter nog in 2016 aanschaffen. U houdt dan nog gedurende de overgangsperiode recht op de huidige lagere bijtelling van 15% of 21%. Hebt u een iets minder milieuvriendelijke smaak, dan is het aan te bevelen tot 2017 te wachten. Voor een auto met een datum eerste toelating in 2017 geldt namelijk een bijtellingstarief dat 3% lager is dan het huidige maximumtarief. De verlaging van het maximumtarief (en dan vooral de beperking tot nieuwe auto’s) zal naar alle waarschijnlijkheid onderdeel worden van proefprocedures. Houdt dit onderwerp dus extra goed in de gaten wanneer uw auto voorlopige nog onder het hogere 25% tarief blijft vallen.

 

MRB

Op het gebied van de motorrijtuigenbelasting is er goed nieuws: deze tarieven gaan per 1 januari met 2% omlaag. Houders van een elektrische auto zijn nog tot en met 2020 vrijgesteld van MRB, en de houders van een plug-in hybride blijven gedurende die periode nog recht houden op het halftarief. Nadeel voor de houders van een plug-in hybride is dat de kilocorrectie van 125 kg per 1 januari vervalt. Dit kan (afhankelijk van het gewicht van de auto) per 1 januari leiden tot een hoger MRB-tarief.

 

BPM

De elektrische auto blijft tot en met 2020 BPM vrij. Voor plug-in hybrides komt een aparte BPM tabel. Bij een CO2-uitstoot van 30 gram/km of meer leidt dit tot BPM heffing. Voor alle andere personenauto’s gaat het basis BPM-bedrag per 1 januari omhoog van 175 euro naar 350 euro. Ook wordt per 1 januari de aanzet gegeven tot een afbouw van de BPM. Dit heeft als gevolg dat de BPM tarieven per 1 januari worden verlaagd.

 

Kortom, er is autonieuws, maar het meeste nieuws was al bekend. De automobilist heeft hierdoor wat extra tijd gekregen om na te denken over de gevolgen voor zijn of haar portemonnee.

Filed Under: Auto, Blogs

Reageer
Vorige artikel
Naar een nieuwe regeling voor de personenvennootschappen
Volgende artikel
Box 3 voor de klachtencommissie KIFID

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Opinie | Wanneer geniet je het genot: de verkoop van huurtermijnen

Lekt de Wet tegenbewijsregeling box 3 doordat vooruit ontvangen reguliere voordelen onbelast kunnen blijven? Mr. R.J.C. Segers geeft in deze NTFR Opinie een analyse van de wetgeving aan de hand van vooruit ontvangen huurtermijnen. Lees de hele NTFR/NDFR Opinie gratis via NDFR

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

Opinie | Geautomatiseerde besluitvorming voor wiens rekening?

De geautomatiseerde uitvoering van belastingwetgeving is niet meer weg te denken en een belangrijk hulpmiddel voor de uitvoering van belastingwetgeving. Wel kan automatisering tot verstrekkende gevolgen leiden. Mr. Reza Zeldenrust gaat in zijn NTFR Opinie in op drie situaties waarbij de afhankelijkheid van automatisering tot onwenselijke uitkomsten heeft geleid.

vrachtwagen snelweg

Wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heef het wetsvoorstel Implementatie herziene Europese tolheffingsregels aangenomen. Dit wetsvoorstel gaat over het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen in de Wet vrachtwagenheffing.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Cursus AI-Implementatie – Organiseren van AI-geletterdheid

Verdiepingscursus Aangifte erfbelasting

Masterclass Inbreng in en terugkeer uit de BV

Masterclass Fiscale aspecten fusies & overnames

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

Stoomcursus Erfrecht – Civiel en fiscaal – Het hele erfrecht in één dag! 

Verdiepingscursus Erven en schenken

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×