• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Happy!

13 februari 2017 door dick van sprundel

Pharrell Williams zong “Here come bad news talking this and that, Yeah, give me all you got, don't hold back” […] Because I'm happy […] Because I'm happy”. Mijns inziens ademt de Miljoenennota een bepaalde gelukzaligheid uit die vergelijkbaar is met het liedje “Happy”. Begrijp me goed. De afgelopen jaren is ons begrotingstekort onder de Brusselse norm gebleven en we hebben nauwelijks “Zuid-Europese toestanden (oplopende tekorten)”. Desalniettemin zie ik wel ruimte en mogelijkheden om het Nederlandse investeringsklimaat te verbeteren en gerichtere investeringen te doen.

Hoewel inverdieneffecten een politieke doodzonde zijn, heeft een juist gebruik van de eerder beproefde willekeurige afschrijving een positief effect op de economie. Door deze faciliteit kunnen bedrijven investeringen fiscaal versneld – bijvoorbeeld in twee jaar – afschrijven in plaats van in de gebruikelijke vijf jaar. De ondernemer krijgt hierdoor een financierings- en liquiditeitsvoordeel. Het vooruithalen van grote infrastructurele projecten heeft een positieve invloed op de werkgelegenheid, de Nederlandse economie en ons welzijn. Gezien de lage rentestand is de begrotingspijn beperkt. Gelukkig dringen diverse economen en het Internationaal Monetair Fonds inmiddels eveneens aan op een vraagstimulerend beleid. Kan dit nog tijdens de parlementaire behandeling worden opgepakt? In de Troonrede wordt hier – zij het voorzichtig maar nog niet concreet – gewag van gemaakt.

 

Verder is – vooralsnog – geen verdere verlaging van het Nederlandse statutaire vennootschapsbelastingtarief aangekondigd. De ons omringende landen – zoals het Verenigd Koninkrijk en België – doen dit wel. Uiteraard ben ik me ervan bewust dat belastingontwijking door multinationals hoog op de agenda staat. Het ligt dan niet voor de hand om tarieven te verlagen. Desalniettemin heeft Nederland een open economie en trekt Nederland graag internationale hoofdkantoren aan. Door het terechte gebruik van de deelnemingsvrijstelling wordt economische dubbele belasting voorkomen. Hoofdkantoren zorgen voor hoogwaardige banen, loonbelasting en omzetbelasting. Je zou de stelling kunnen verdedigen dat door het hebben van een lager statutair tarief, belastingplanning minder noodzakelijk wordt. Toch?

 

In dit kader wordt – oude wijn in nieuwe zakken – de eerder aangekondigde maatregel met betrekking tot het beperken van de renteaftrek voor overnameholdings ingevoerd. De Staatssecretaris steunt (wederom) de strijd om belastingontwijking tegen te gaan. In dit kader wordt, zoals verwacht, de dividendbelasting niet afgeschaft en worden coöperaties min of meer gelijkgesteld met kapitaalvennootschappen, zoals de BV en de NV. Bij de meeste belastingverdragen zal de huidige situatie niet veel anders worden. In niet verdragssituaties wordt bij coöperaties voortaan eerder dividendbelasting geheven. De mogelijke budgettaire opbrengsten zijn weliswaar verwaarloosbaar, maar Nederland geeft hiermee wel een internationaal politiek signaal af. Het is nog wachten op het wetsvoorstel en gestreefd wordt naar een inwerkingtreding vanaf 2018.

 

Tot slot nog wat om de lezer een goed gevoel te geven: voor kleine ondernemers / start-ups wordt de eerste vennootschapsbelastingschijf van 20% verlengd tot €250.000 (echter pas in 2018) tot €300.000 / €350.000 in 2020, respectievelijk 2021.

 

2017 lijkt een overgangsjaar te worden… Happy?

Filed Under: Blogs, Internationaal & Europees recht

Reageer
Vorige artikel
Naar een nieuwe regeling voor de personenvennootschappen
Volgende artikel
Nieuw verdrag met Duitsland: Het wordt nu echt serieus!

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

NTFR Opinie

Opinie | Beroepseed voor belastingadviseurs?

Op 14 december 2022 publiceerden de leden van de Tweede Kamer Van der Lee (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) de ‘Initiatiefnota Aanpak van Nederland als belastingparadijs’. Het doel van de initiatiefnota is om de aanpak van belastingontwijking verder te brengen en ervoor te zorgen dat Nederland niet langer spil is in het internationale web van belastingontwijking.... lees verder

Belastingontwijking Barbados

Verdragenoverzicht per 1 januari 2023

Het ministerie van Financiën heeft een geactualiseerd verdragenoverzicht gepubliceerd.

NTFR Opinie Frederik Boulogne

Opinie | ‘Daar in de Pijler Twee veilige haven…’

Op 22 december 2022 is de definitieve tekst gepubliceerd van de richtlijn tot waarborging van een mondiaal minimumniveau van belastingheffing voor groepen van multinationale ondernemingen en omvangrijke binnenlandse groepen in de Europese Unie, kort gezegd: de Pijler Twee-richtlijn. In deze bijdrage bespreekt dr. Frederik Boulogne de veiligehavenregeling, zoals voorgesteld door het OECD/G20 Inclusive Framework, die... lees verder

speciaal vignet voor grensarbeiders; coronacrisis

Geen heffingsrecht over Nederlands pensioen Belgische inwoner

Hof Den Bosch is van oordeel dat het heffingsrecht over een pensioen dat een Belgische inwoner uit Nederland ontvangt niet in Nederland belast is. Hoewel dit bruto meer is dan € 25.000 wordt minder dan € 25.000 niet progressief belast in België.

NTFR Opinie Tax Talks

Opinie | Fiscale armoede

Het kabinet kan gemakkelijk iets doen tegen wat hij ‘opmerkelijke belastingconstructies’ noemt, namelijk drie fiscale onevenwichtigheden opruimen (herstel globaal evenwicht, afschaffing BOR, aanpassing box 3). Maar dat gaat niet gebeuren, omdat het kabinet niet wil dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, zo leidt prof. mr. dr. Philippe Albert uit diverse documenten af in... lees verder

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Werken in de grensstreek

Online cursus Ontwikkelingen Internationaal Belastingrecht

PE-Pitstop Emigratie van de aanmerkelijk belanghouder

Online cursus Ontwikkelingen Internationaal Belastingrecht

Online cursus Belastingheffing digitale platforms

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×