• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Nieuws van het autofront?

28 december 2018 door Heleen Elbert

Weten we eigenlijk al hoe de autobelastingen er volgend jaar uit komen te zien? Nee, natuurlijk niet. Hoewel de Autobrief 2 alle wetswijzigingen tot en met 2020 bevat, kunnen we er nog niet van op aan dat deze ook echt doorgevoerd worden. Er zijn al wijzigingen aangekondigd bij de aanschafbelasting (BPM) en ook op bijtellingsgebied hopen we op Prinsjesdag wat meer duidelijkheid voor de toekomst te krijgen.

Zo is er bijvoorbeeld de Tesla-tax: de aftopping van de 4%-bijtelling die er op neer komt dat je bij een nul emissie-auto maximaal € 9.000 korting op de bijtelling krijgt. In de praktijk betekent dat dat je voor die auto’s alleen nog over de eerste € 50.000 het 4%-tarief krijgt, tenzij je een waterstofauto hebt want dan val je nog volop in de bonus. Maar, dit geldt toch alleen voor auto’s die in 2019 nieuw zijn, toch? Of ook voor het huidige wagenpark dat er 60 maanden op heeft zitten? Of met onmiddellijke ingang per 1 januari voor alle nul-emissieauto’s? Een beetje duidelijkheid zou niet verkeerd zijn, hoewel er al het nodige over vermeld staat in de toelichtingen op de Belastingdienstwebsite. Als het goed is, geldt per 2021 voor alle auto’s het 22%-tarief, dus ook voor de oudere nul emissie-auto’s die uit de overgangsregeling lopen, behalve als ze uit 2016 of eerder zijn, want dan is het bingo met 25%. Nou ja, tenzij de Hoge Raad in zijn voor half september geplande arrest bepaalt dat dat discriminatie is.

 

BPM

Hoewel dit natuurlijk belangrijk is wanneer u in een auto van de zaak rijdt, speelt er rond deze tijd een fiscaal nog veel omvangrijker probleem waarover wij op Prinsjesdag meer nieuws hopen te krijgen: de BPM. Sinds kort geldt de WLTP testmethode. Voor de niet-ingewijden: de auto’s worden nu getest op hun reële CO2-uitstoot. Een gevolg van de alom bekende sjoemelsoftware-affaire. En wat schetst onze verbazing (maar niet heus): de werkelijke CO2-uitstoot van de meeste auto’s is een flink stuk hoger. De afwijking is bij bepaalde merken gemiddeld 10 gram/km, maar er zijn flinke uitschieters naar boven. Omdat de BPM voor personenauto’s CO2-afhankelijk is, kan dit betekenen dat uw nieuwe auto een eurootje of 20.000 meer kost dan voorheen. Kortom, het scheelt nogal.

De auto(ver)koper is sinds kort flink de klos, hoewel de fiscale gevolgen iets gematigd werden door een omrekenmodule. De in de Autobrief 2 voor 1 januari 2019 aangekondigde BPM-tabellen zijn alweer aangepast. Dit wordt op Prinsjesdag bekend gemaakt. De nieuwe BPM-tarieven zijn een paar procent lager dan de nu gepubliceerde tabellen, maar ik vraag mij af of dat de gevolgen van de nieuwe testmethode op kan vangen. En, om maar weer op de bijtelling terug te komen: door de afschaffing van de kortingen zijn we milieu-onvriendelijker gaan rijden. Kortom: milieu-onvriendelijker auto’s en een hogere CO2-uitkomst bij de test leveren per saldo beiden een hogere bijtelling op. Of we daarmee de hogere lasten van de afschaffing van de dividendbelasting kunnen opvangen weet ik niet, maar we komen een eind in de richting denk ik zo.

 

Meer weten?

Mr. Heleen Elbert verzorgt donderdag 20 september 2018 een webinar over de highlights van Prinsjesdag 2018. Met welke wijzigingen dient u voor het jaar 2019 rekening te houden?

> Meer informatie en aanmelden

Filed Under: Auto, Blogs

Reageer
Vorige artikel
De beste downloads van 2018
Volgende artikel
Belastingplan 2019: het MKB betaalt de rekening

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

europa grenzen

Opinie | Het vrijheidsdividend: over defensie, belasting en vijandschap

In hun NTFR Opinie onderzoeken mr. drs. C.M. (Carl) Dijkstra en mr. dr. S. (Sam) van der Vlugt waarom het voorstel voor een ‘vrijheidsbijdrage’ meer is dan een fiscale curiositeit.

vrachtwagenheffing

Zevende voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing

De Kamerbrief geeft een stand van zaken van de invoering van de vrachtwagenheffing, die op 1 juli 2026 van start moet gaan.

Opinie | Wanneer geniet je het genot: de verkoop van huurtermijnen

Lekt de Wet tegenbewijsregeling box 3 doordat vooruit ontvangen reguliere voordelen onbelast kunnen blijven? Mr. R.J.C. Segers geeft in deze NTFR Opinie een analyse van de wetgeving aan de hand van vooruit ontvangen huurtermijnen. Lees de hele NTFR/NDFR Opinie gratis via NDFR

vrachtwagenheffing

Wijzigingswet Wet vrachtwachtheffing ivm herziene Europese tolheffingsregels gepubliceerd

De wijzigingswet met een aanpassing van de Wet vrachtwagenheffing in verband met de implementatie van de herziene Europese tolheffingsregels is in het Staatsblad gepubliceerd.

laadkosten auto van de zaak

Minder snelle stijging bijtelling elektrische auto

De geplande gelijktrekking van de bijtelling voor elektrische auto’s met benzineauto’s in 2026 gaat niet door. In plaats daarvan blijft er in 2026 en deels in 2027 een financieel voordeel bestaan voor elektrische auto’s.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×