• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Nieuws van het autofront?

28 december 2018 door Heleen Elbert Leave a Comment

Weten we eigenlijk al hoe de autobelastingen er volgend jaar uit komen te zien? Nee, natuurlijk niet. Hoewel de Autobrief 2 alle wetswijzigingen tot en met 2020 bevat, kunnen we er nog niet van op aan dat deze ook echt doorgevoerd worden. Er zijn al wijzigingen aangekondigd bij de aanschafbelasting (BPM) en ook op bijtellingsgebied hopen we op Prinsjesdag wat meer duidelijkheid voor de toekomst te krijgen.

Zo is er bijvoorbeeld de Tesla-tax: de aftopping van de 4%-bijtelling die er op neer komt dat je bij een nul emissie-auto maximaal € 9.000 korting op de bijtelling krijgt. In de praktijk betekent dat dat je voor die auto’s alleen nog over de eerste € 50.000 het 4%-tarief krijgt, tenzij je een waterstofauto hebt want dan val je nog volop in de bonus. Maar, dit geldt toch alleen voor auto’s die in 2019 nieuw zijn, toch? Of ook voor het huidige wagenpark dat er 60 maanden op heeft zitten? Of met onmiddellijke ingang per 1 januari voor alle nul-emissieauto’s? Een beetje duidelijkheid zou niet verkeerd zijn, hoewel er al het nodige over vermeld staat in de toelichtingen op de Belastingdienstwebsite. Als het goed is, geldt per 2021 voor alle auto’s het 22%-tarief, dus ook voor de oudere nul emissie-auto’s die uit de overgangsregeling lopen, behalve als ze uit 2016 of eerder zijn, want dan is het bingo met 25%. Nou ja, tenzij de Hoge Raad in zijn voor half september geplande arrest bepaalt dat dat discriminatie is.

 

BPM

Hoewel dit natuurlijk belangrijk is wanneer u in een auto van de zaak rijdt, speelt er rond deze tijd een fiscaal nog veel omvangrijker probleem waarover wij op Prinsjesdag meer nieuws hopen te krijgen: de BPM. Sinds kort geldt de WLTP testmethode. Voor de niet-ingewijden: de auto’s worden nu getest op hun reële CO2-uitstoot. Een gevolg van de alom bekende sjoemelsoftware-affaire. En wat schetst onze verbazing (maar niet heus): de werkelijke CO2-uitstoot van de meeste auto’s is een flink stuk hoger. De afwijking is bij bepaalde merken gemiddeld 10 gram/km, maar er zijn flinke uitschieters naar boven. Omdat de BPM voor personenauto’s CO2-afhankelijk is, kan dit betekenen dat uw nieuwe auto een eurootje of 20.000 meer kost dan voorheen. Kortom, het scheelt nogal.

De auto(ver)koper is sinds kort flink de klos, hoewel de fiscale gevolgen iets gematigd werden door een omrekenmodule. De in de Autobrief 2 voor 1 januari 2019 aangekondigde BPM-tabellen zijn alweer aangepast. Dit wordt op Prinsjesdag bekend gemaakt. De nieuwe BPM-tarieven zijn een paar procent lager dan de nu gepubliceerde tabellen, maar ik vraag mij af of dat de gevolgen van de nieuwe testmethode op kan vangen. En, om maar weer op de bijtelling terug te komen: door de afschaffing van de kortingen zijn we milieu-onvriendelijker gaan rijden. Kortom: milieu-onvriendelijker auto’s en een hogere CO2-uitkomst bij de test leveren per saldo beiden een hogere bijtelling op. Of we daarmee de hogere lasten van de afschaffing van de dividendbelasting kunnen opvangen weet ik niet, maar we komen een eind in de richting denk ik zo.

 

Meer weten?

Mr. Heleen Elbert verzorgt donderdag 20 september 2018 een webinar over de highlights van Prinsjesdag 2018. Met welke wijzigingen dient u voor het jaar 2019 rekening te houden?

> Meer informatie en aanmelden

Vorige artikel
De beste downloads van 2018
Volgende artikel
Belastingplan 2019: het MKB betaalt de rekening

Filed Under: Auto, Blogs

Reader Interactions

Recente berichten

Blog | DAC6/MDR: de redelijkheid in de wetgeving is zoek dus is kennis essentieel

Uiterlijk 28 februari moesten belastingplichtigen mogelijk agressieve grensoverschrijdende fiscale constructies, waarvan de eerste stap van implementatie is gezet tussen 25 juni 2018 en 1 juli 2020, melden bij de Belastingdienst (de terugwerkende kracht periode). Onjuiste informatie levert een forse boete op. Erwin Morriën vraagt zich af: ‘Heiligt het doel de middelen?’ Het antwoord op die... lees verder

Opinie | Een lager btw-tarief voor winkelverkopen

De coronacrisis leidde al tot tot tal van regelingen die hiervoor ondenkbaar zouden zijn. Ook op btw-gebied. In deze Opinie pleit prof. mr. dr. Redmar Wolf voor een tijdelijk lager btw-tarief op non food winkelverkopen.

CO2-uitstoot in CVO bepaalt de BPM

Voor de berekening van de verschuldigde BPM moet men werken met de CO2-uitstoot zoals die staat aangegeven op het Certificaat van Overeenstemming.

Opinie | Informele kapitaalstortingen en de toerekening van ab-verliezen

Volgens de staatssecretaris van Financiën kan een belastingplichtige die een onzakelijke lening verstrekt aan een bv waarin hijzelf geen aandelen heeft, maar waarin diens partner een ab heeft, alleen een informele kapitaalstorting doen die leidt tot een verhoging van de verkrijgingsprijs van de ab-aandelen van diens partner, als hij erkent dat er sprake is van... lees verder

Blog | Waarom wel online boekhouden, maar geen online advies?

Deze vraag stelde Ron Meijer enige jaren geleden aan Sdu. Zelf broedde hij al enige tijd op een andere, allesomvattende manier van adviseren.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

Administratie ook zonder informatiebeschikking te verwerpen

Belastingontwijking

Vijlbrief wil strengere criteria EU-lijst van niet-coöperatieve jurisdicties

CPB: lastenverzwaring voor bedrijven

Bitcoin miner is vrij in bewijslevering

voorlopige aanslag 2021

Belastingdienst: let extra goed op aangifte door coronajaar

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×