• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Ophef in loonheffingenland: fout of goed fout

3 juli 2019 door Jan Bertram Rietveld Leave a Comment

Er is iets heel bijzonders aan de hand in loonheffingenland. We wijzigen de wet maar we voeren deze vervolgens niet uit.

Dat er lang gediscussieerd wordt of een zzp'er nu werknemer is, dan wel een zzp'er kan zijn, dat weten we inmiddels wel. Lastig onderwerp. Wiebes heeft de huidige regeling in de Eerste Kamer 'maatschappelijk onaanvaardbaar' genoemd, en zo heeft het ministerie een beetje de schepen achter zich verbrand. Er moet dus echt iets anders komen. In het regeerakkoord ligt een plan om de arbeidsmarkt in drieën te delen, en slimme software een rol te geven, maar daar ligt Brussel ineens dwars. Ondertussen studeert de commissie Borstlap op een fundamenteler oplossing. Wij zijn nog wel even bezig met dit dossier.

 

Dienstbetrekkingscontrolepauze

Ondertussen onderneemt en werkt Nederland natuurlijk lustig voort, en dat is maar goed ook. Maar omdat het huidige systeem maatschappelijk onaanvaardbaar en achterhaald is genoemd, is het wel wat lastig om dit te handhaven. 

Om die reden een handhavingsmoratorium. Oftewel een dienstbetrekkingscontrolepauze, een vrijstaat voor de werkende die geen werknemer wil zijn, voor de werkgever die geen werkgever wil zijn. Natuurlijk, terecht, logisch, misbruikers pakken we aan, maar rechtschapen vergissers hoeven niets te vrezen. Niet alleen vrijwaring voor een boete, er is zelfs beloofd dat er niet wordt gecorrigeerd. De grens tussen onjuist en bewust fout is in de tussentijd iets bijgeschaard, maar de goedbedoelende opdrachtgever die niet opzettelijk buiten de lijntjes kleurt, kan geen tik op de vingers krijgen. 

En zo krijgt één van de kernbegrippen van de loonheffingen een paar jaar pauze. Dat is heel bijzonder: we wijzigen de wet, en we voeren hem vervolgens met zijn allen niet uit. En let op: die pauze duurt zoals het er nu naar uit ziet in totaal zo’n vijf jaar.

 

Kwaadwillenden

De Belastingdienst ging polsen en heeft met 104 opdrachtgevers gesproken. In meer de helft van deze gevallen, zo schrijft staatssecretaris Snel aan de Kamer, gaat het wat betreft het dienstbetrekkingsdossier niet goed: we kunnen niet handhaven, want dat hebben we zo beloofd, maar het gaat niet goed. Daarnaast een handvol kwaadwillenden, en die pakken we natuurlijk wel aan. Maar de rest van de opdrachtgevers die dus eigenlijk werkgever zijn, krijgt coaching, vingerwijzingen, bijles, een vrijblijvend advies van de overheid om het voortaan beter te doen, maar een vuist kan de fiscus niet maken. Niet omdat hij het niet zou willen, maar omdat dit zo beloofd is.

Moeten wij daar als maatschappij blij mee zijn? Natuurlijk niet. Wetgeving is geen vrijblijvend advies. Daar is over nagedacht en daar is door onze vertegenwoordigers over gestemd.

Dat vindt dus ook de oppositie, geschrokken van de uitkomst van de 104 gesprekken. Naar het lijkt vindt ook een deel van de regeringspartijen dat eigenlijk ook. Bij bespreking in de Tweede Kamer van de 104-gesprekkenbrief, is een reeks van moties ingediend. De kern: laten we zo snel mogelijk beginnen met handhaven, of in ieder geval onderzoeken hoe we dat kunnen doen.

Dat wordt spannend: hele duidelijke toezeggingen dat er niet gehandhaafd wordt en nu een paar moties die daar toch op aandringen. De liefhebbers van algemene beginselen van behoorlijk bestuur slijpen de potloden alvast…..

 

Meer controles?

Waar het op uit gaat komen? Die moties zullen het niet halen, maar het ministerie moet wel iets. Dit is niet bevredigend en ook weer niet uit te leggen. Wat kan dan wel? Ongetwijfeld meer controles. Met een grote groep nieuwe jonge enthousiaste loonbelastingspecialisten bij de Belastingdienst, kunnen we uitkijken naar kritische vragen over het grensvlak tussen goedbedoeld fout en kwaadwillend fout. Jammer, dat dit de nieuwe discussie wordt -tenzij de Kamer de staatssecretaris wil laten terugkomen op harde toezeggingen van zijn voorganger- maar we hebben ons wel in die positie gemanoeuvreerd met zijn allen.

 

Hoe zo’n controle zal gaan? Kom dan naar de Loonzaken Update van Jan-Bertram Rietveld op donderdag 16 mei 2019. > Meer informatie en aanmelden

Vorige artikel
Vat ongebruikelijkheid in werkkostenregeling beperkt op
Volgende artikel
Grensarbeiders moeten totale rechten in beschouwing nemen

Filed Under: Arbeid & loon, Blogs

Reader Interactions

Recente berichten

UWV verstuurt voorlopige berekeningen Wtl 2020

UWV verstuurt werkgevers die recht hebben op de tegemoetkoming, uiterlijk 14 maart 2021 een brief met de voorlopige berekeningen 2020 en specificaties.

Algemene criteria voor thuiswerken beschikbaar

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft algemene criteria voor thuiswerken op de website van de Rijksoverheid gepubliceerd.

Opinie | Controversieel

In de NTFR Opinie van deze week betoogt Fons Ravelli dat de Spoedwet conditionele eindafrekening dividendbelasting, een niet controversieel verklaard initiatiefwetsvoorstel, verworpen moet worden. Zowel de Raad van State als twee door de Tweede Kamercommissie voor Financiën zelf aangestelde hoogleraren (Weber en Kavelaars) oordelen dat het voorstel juridisch niet houdbaar is vanwege strijd met verdragen... lees verder

Derde NL leert door-regeling

Het ministerie van Sociale Zaken heeft een derde regeling in het kader van NL leert door gepubliceerd: NL leert door met inzet van sectoraal maatwerk.

correctie box 3 Belastingdienst

Onterechte betaalverzuimboeten voor jaaraangevers loonheffingen

De Belastingdienst meldt dat op de naheffingsaanslagen voor de loonheffingen ten onrechte een betaalverzuimboete staat.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

AGENDA

Leergang loonheffing

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

Recent nieuws

Al het vermogen relevant bij toets verkapt dividend

verruiming exportkredietverzekeringen

Actuele vragen over DAC6 en ATAD2

Regeling subsidie vaste lasten financiering COVID-19

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 12 maart 2021

Stichting na afsplitsing ANBI-status kwijt

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×