• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Ruim begrip regeling voor toets staatssteun

21 september 2021 door Remco Latour

eu proof

Het Hof van Justitie van de EU oordeelt dat men bij de toets of sprake is van staatssteun het begrip regeling ruim moet opvatten.

Verboden staatssteun

De EU hanteert als uitgangspunt dat staatssteun in strijd is met haar interne marktgedachte. In beginsel mogen lidstaten dus geen staatssteun verlenen. Volgens de EU is een bepaalde maatregel aan te merken als staatssteun als:

  • deze maatregel leidt tot de bevoordeling van een onderneming;
  • de steun alleen toekomt aan bepaalde ondernemingen (het selectiviteitsvereiste);
  • de staat de steun bekostigt of als de steun is bekostigd met staatsmiddelen. Hoe dan ook moet de financiering toerekenbaar zijn aan die staat;
  • de maatregel moet de concurrentie tussen lidstaten (dreigen te) belemmeren; en
  • de maatregel heeft een ongunstige invloed op het handelsverkeer tussen de lidstaten.

Selectiviteitsvereiste

Om te zien of is voldaan aan het selectiviteitsvereiste, dient men de volgende stappen te doorlopen:

  • vergelijk wat de (fiscale) situatie is of zou zijn als de maatregel niet zou gelden;
  • stel vast of een door de betreffende (belasting)maatregel verleend voordeel selectief is. Dat houdt in dat men moet aantonen dat de maatregel afwijkt van de algemene regeling door het invoeren van differentiaties tussen marktdeelnemers die zich feitelijk en juridisch in een vergelijkbare situatie bevinden;
  • als sprake is van een afwijkende regeling, ga na of deze voortvloeit uit de aard of de opzet van het (belasting)stelsel. In dat geval is de maatregel te rechtvaardigen.

Neerwaartse correlatieve aanpassing

In een wet van 21 juni 2004 voerde België een zogeheten correlatieve aanpassing (ca) in. De ca kan aan de orde zijn als twee vennootschappen binnen een internationale groep onderling grensoverschrijdende transacties aangaan. Het gaat dan om situaties waarin de gehanteerde verrekenprijzen onzakelijk, dat wil zeggen niet ‘at arms length’, zijn vastgesteld. In dat geval mag de winst die een van de twee betrokken vennootschapen door het toepassen van de onzakelijke voorwaarden niet heeft behaald worden begrepen in de winst van die vennootschap. Bij de andere vennootschap kan dan een negatieve ca van toepassing zijn. In de praktijk ontving de Belgische fiscus alleen verzoeken voor een neerwaartse aanpassing. De Europese Commissie (EC) stelde daarom dat de ca feitelijk verboden staatssteun vormde. Maar het Gerecht van de EU verwierp dat standpunt. Daarom probeert de EC het nog eens voor het Hof.

Uitleg over begrip staatssteun

Het hof oordeelt dat het Gerecht inderdaad van onjuiste opvattingen is uitgegaan. Het Hof verwijst de zaak terug naar het Gerecht. Daarbij moet het Gerecht wel op het volgende letten:

  • Elke regeling, die het mogelijk maakt om aan ondernemingen individuele steun toe te kennen, telt als een regeling voor het toetsen van potentiële staatssteun. De vaste administratieve praktijk van de fiscus kan daarbij ook als een regeling tellen.
  • De aanwezigheid van staatssteun is niet uitgesloten als een regeling steun toekent aan ondernemingen zonder dat daarvoor nog uitvoeringsmaatregelen zijn vereist.
  • De begunstigde van een regeling die staatssteun vormt moet op algemene en abstracte wijze zijn omschreven.

Terugvordering

Is inderdaad sprake van verboden staatssteun, dan kan de EC bepalen dat de lidstaat deze steun moet terugvorderen. Daarbij moet de lidstaat de regels van de Wet terugvordering staatssteun in acht nemen. Vloeit de staatssteun voort uit de toepassing van een belastingwet? Dan zal de Belastingdienst in principe met naheffings- of navorderingsaanslagen de verboden staatssteun terugvorderen. Een nieuw feit is daarvoor niet nodig en verjaringstermijnen spelen geen rol. Ook kan de inspecteur een correctie doorvoeren om de oude toestand te herstellen. Daardoor heeft uiteindelijk de staatssteun de belastingplichtige geen voordeel opgeleverd. Eventueel kan de belastingplichtige op grond van de Unierechtelijke regeling nog rente zijn verschuldigd over de terug te betalen staatssteun. De heffing van invorderingsrente blijft echter achterwege.

Verdrag: art. 107 VWEU

Wet: art. 20a en 20b AWR en art. 63aa en 63ab Iw 1990 en art. 2 Wet terugvordering staatssteun

Bron: Hof van Justitie van de EU 16 september 2021, ECLI:EU:C:2021:741, C-337/19 P

Filed Under: Internationaal & Europees recht, Nieuws, Verdieping, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Gebruik NOW daalt flink
Volgende artikel
Voormalig universiteitsgebouw geen woning

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

buitenlands belastingplichtigen

Fiscale belang trailing tax beperkt

Het fiscale belang van een verlengde belastingplicht na emigratie voor zeer vermogende personen is beperkt en de uitvoeringslasten zijn groot.

Belastingontwijking

Bronbelasting zeer effectief bij bestrijding rente- en royaltystromen

De bronbelasting blijkt zeer effectief in de bestrijding van rente- en royaltystromen, al is er weinig effect zichtbaar in de dividendstromen naar laagbelastende jurisdicties. Ook blijkt de maatregel tegen mismatches bij toepassing van het zakelijkheidsbeginsel effectief in het tegengaan van dubbele niet‑heffing.​

aanpak witwassen; belastingparadijs

Opnieuw minder bedrijfswinsten via Nederland naar belastingparadijzen

De inkomens uit buitenlandse directe investeringen en royalty’s die vanuit Nederland naar landen met een laag belastingtarief stromen, zijn in 2024 opnieuw afgenomen blijkt uit nieuwe cijfers van DNB. Waar deze geldstromen eerder vooral bestonden uit royalty‑inkomsten, zoals merk- en auteursrechten, gaat het nu vooral om dividenden.

minimumbelasting

Standpunt berekening inkomen-inclusiebijheffing bij interne overdracht van een laagbelaste groepsentiteit

De Kennisgroep Pijler 2 heeft een vraag beantwoord over de berekening van het bedrag aan inkomen-inclusiebijheffing ingeval van een overdracht, binnen dezelfde groep, gedurende het verslagjaar, van een laagbelaste groepsentiteit door een in Nederland gevestigde moederentiteit aan een andere moederentiteit die gevestigd is in een andere staat.

zwanger-werknemer

Standpunt Verdrag NL – BEL en heffingsrecht WAZO-uitkeringen ivm zwangerschaps-, bevallings- en ouderschapsverlof

De Kennisgroep IBR IB niet-winst/LB/PH aanslag heeft een standpunt ingenomen over de toepassing van het belastingverdrag tussen Nederland en België bij uitkeringen op grond van de Wet arbeid en zorg in verband met zwangerschaps-, bevallings- en ouderschapsverlof en aanvullingen van de werkgever daarop.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

AGENDA

Webinar voorjaarsnota & vooruitblik Belastingplan 2026

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×