• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Algemene criteria voor thuiswerken beschikbaar

5 maart 2021 door Annemiek Zwaan

hybride werken

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft algemene criteria voor thuiswerken op de website van de Rijksoverheid gepubliceerd. Deze handreiking helpt individuele werkgevers en werknemers bij het maken van afwegingen of een werknemer thuis of op locatie kan werken en kan onduidelijkheden over wel of niet thuiswerken wegnemen.

Veel mensen werken sinds het begin van de coronacrisis al thuis. Minister Koolmees liet op 3 februari 2021 in een Kamerbrief weten dat uit onderzoek van TNO blijkt dat circa 9% van de werknemers meer (uren) kan thuiswerken. De minister heeft in overleg met werkgevers- en werknemersorganisaties criteria voor thuiswerken opgesteld om werkgevers en werknemers te ondersteunen bij thuiswerken.

Het uitgangspunt voor de criteria voor thuiswerken is ‘werk thuis, tenzij het niet anders kan’. Maar in veel sectoren kunnen mensen niet of slechts gedeeltelijk thuiswerken, bijvoorbeeld door de aard van het werk of vanwege persoonlijke omstandigheden. Werken op locatie kan nodig zijn, bijvoorbeeld omdat die werknemers nodig zijn om de voortgang van een noodzakelijk bedrijfsproces op locatie te waarborgen of voor die werknemers die toegang moeten hebben tot vertrouwelijke informatie die enkel op de bedrijfslocatie is in te zien.

Mentale klachten

Daarnaast zijn er ook situaties waarin mensen vanwege dringende persoonlijke omstandigheden (deels) thuis of op locatie kunnen werken. Bijvoorbeeld werknemers die door het thuiswerken dusdanige mentale klachten ervaren, dat het voor hun mentale gezondheid noodzakelijk is dat ze hun werk (deels) op locatie doen. Of werknemers voor wie de omstandigheden thuis niet geschikt zijn om vanuit huis te werken, en niet toereikend te maken zijn. Uiteraard moet de werkplek op locatie dan wel voldoen aan de coronamaatregelen van het RIVM.

Onduidelijkheden wegnemen

De handreiking is bedoeld om onduidelijkheden over het al dan niet thuis kunnen werken weg te nemen bij werkgevers en werknemers. De werkgever moet samen met de OR of PVT de concrete uitwerking hiervan nader invullen. Het is belangrijk dat werkgevers en werknemers al bestaande afspraken over naar het werk komen aan de hand van deze criteria opnieuw tegen het licht houden.

De minister geeft in de Kamerbrief aan dat hij in maart 2021 een advies zal vragen aan de SER over de toekomst van hybride werken na de coronacrisis. Deze adviesaanvraag zal over meer thema’s gaan dan alleen arbeidsomstandigheden. Ook gaat het in op bijvoorbeeld de effecten van hybride werken voor mobiliteit en milieu, randvoorwaarden voor een goede balans tussen thuiswerken en werken op locatie, sociaal-maatschappelijke effecten en de gevolgen voor specifieke groepen zoals jongeren en zzp’ers.

Meer informatie: Ministerie SZW, 26 februari 2021

Filed Under: Arbeid & loon, Covid-19, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Meer tijd voor belastingaangifte door storing
Volgende artikel
Internetconsultatie wetsvoorstellen tegen belastingontwijking

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

RVU-uitkeringen terecht als inkomen uit vroegere dienstbetrekking aangemerkt; geen arbeidskorting mogelijk

Voormalig politiewerknemer krijgt geen arbeidskorting over RVU-uitkeringen omdat deze gelden als inkomen uit vroegere dienstbetrekking, niet uit tegenwoordige arbeid.

faillissement

Werknemersbescherming bij doorstart na faillissement versterkt

Met het wetsvoorstel overgang van onderneming in faillissement (Wovof) wil het kabinet de positie van werknemers bij een doorstart na faillissement verbeteren. Het voorstel, dat nu voor advies aan de Raad van State is voorgelegd, moet ook misbruik van faillissement om ontslagbescherming te omzeilen tegengaan.

reiskostenvergoeding

Kabinetsreactie advies Stichting van de Arbeid over reiskostenvergoeding

Het kabinet reageert op het advies van de Stichting van de Arbeid over de toekomst van de reiskostenvergoeding. De Stichting pleit voor maatwerk en fiscale verbeteringen, maar ziet geen rol voor een wettelijke minimumvergoeding.

restaurant leeg

Coronasteun voor vaste lasten heeft ondernemers geholpen

Het kabinet concludeert dat de coronasteunregelingen TOGS en TVL effectief en doelmatig waren in het voorkomen van liquiditeitsproblemen en bedrijfsopheffingen tijdens de coronacrisis. Ondernemers waren overwegend positief over de gebruiksvriendelijkheid, voorwaarden en snelheid van de steun.

evaluatie fiscale regelingen

Kabinetsreactie op evaluaties fiscale regelingen

Staatssecretaris Van Oostenbruggen informeert de Tweede en Eerste Kamer over de kabinetsreactie op de evaluaties van enkele fiscale regelingen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Werken in de grensstreek

Online cursus Gebruikelijk loon 2025

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Online cursus Lucratieve belangen en participatieregelingen

AGENDA

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Online cursus Afwikkeling van overnameregelingen in firmacontract en statuten

Cursus ESG Reporting & Datamanagement

ESG Essentials

Certified ESG Management

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Online cursus Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

AI Governance & Compliance: Veilige toepassing van AI in juridische/fiscale praktijk

Geavanceerd prompten voor fiscalisten

Masterclass AI, GenIA-L, ChatGPT en Copilot in de Fiscale Praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×