• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Bijna 6,1 miljard aan wegenbelasting in 2021

23 december 2020 door Anne-Marie Noordenbos Leave a Comment

Het Rijk en de provincies verwachten in 2021 € 6,1 miljard aan wegenbelasting te ontvangen. Dat is ongeveer evenveel als in de ramingen voor 2020.

Dit meldt het CBS op basis van onderzoek van begrotingen van het Rijk en de provincies. De wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) bestaat uit een rijksdeel en deel bestemd voor de provincies. Het Rijk verwacht komend jaar in totaal € 4,4 miljard te innen, 0,6 procent minder dan de eerste raming voor 2020. De uitgangswaarden voor de raming 2020 voor de opbrengsten van het Rijk zijn naar beneden bijgesteld. Deze dalen onder andere door een fors negatiever economisch beeld als gevolg van de coronacrisis.

Daarnaast komt er naar verwachting minder binnen doordat gedeeltelijk of volledig elektrische voertuigen geen wegenbelasting hoeven te betalen. Wel houdt het Rijk rekening met een groei van het wagenpark in 2021. Door dit laatste blijft de krimp beperkt.

Stijging inkomsten

In tegenstelling tot het Rijk is bij de opbrengsten voor de provincies wel een stijging zichtbaar het komende jaar. Provincies verwachten komend jaar in totaal € 1,7 miljard te ontvangen aan motorrijtuigenbelasting, dit is 2,5 procent meer dan een jaar eerder. De stijging is onder andere te danken aan hogere tarieven. Ook wordt verwacht dat het rijdend wagenpark voor zowel 2020 als het komende jaar een groei laat zien.
Wel remt de toename van het aantal volledig elektrische auto’s deze groei enigszins. Voor provincies is de motorrijtuigenbelasting een belangrijke inkomstenbron, waarvan de opbrengst toevalt aan de algemene middelen. Dit laatste geldt ook voor het Rijk.

Vijf provincies verhogen opcenten motorrijtuigenbelasting

De verschillen per provincie zijn aanzienlijk, omdat provincies zelf het opslagpercentage, het zogenoemde opcententarief, mogen bepalen en ook omdat het aantal auto’s zich niet in elke provincie gelijk ontwikkelt. Vijf van de twaalf provincies, Utrecht, Noord-Brabant, Gelderland, Groningen en Flevoland, verhogen voor 2021 de opcententarieven. Dit verschilt van 0,5 procent in Noord-Brabant tot 2,6 procent in Gelderland. In de laatstgenoemde provincie was het tarief in 2020 tijdelijk verlaagd.
Alle twaalf provincies verwachten hogere opbrengsten voor het komende jaar. In Flevoland is de ontwikkeling het laagst, in de provincie Utrecht is de verwachte groei van de opbrengsten het hoogst.

Groningse autobezitters betalen het meest aan opcenten

Van alle Nederlandse autobezitters betalen die in Groningen in 2021 het meest aan opcenten; omgerekend in euro’s 64,54 op kwartaalbasis. Voor een dieselauto van 1 200 kilogram betaalt de Groningse autobezitter in totaal zo’n € 323 per kwartaal aan wegenbelasting. In vergelijking met de goedkoopste provincie, Noord-Holland, scheelt dat € 17,57. Daar betaalt een autobezitter voor een vergelijkbare auto € 46,97 per kwartaal aan opcenten en in totaal 305 euro aan wegenbelasting.

Meer informatie: CBS, 22 december 2020

Vorige artikel
Strengere controle teruggaaf BPM
Volgende artikel
Geen giftenaftrek voor niet declareren kosten

Filed Under: Autobelastingen, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

nieuwe subsidieregeling elektrische auto

Staatssecretaris vindt subsidiebedrag per elektrische auto niet te ruim

De subsidieregeling voor elektrische personenauto's is populair. Staatssecretaris Van Veldhoven antwoordt op Kamervragen dat bij deze regeling geldt: 'Wie het eerst komt, het eerst maalt'. Alleen op de dag dat het subsidieplafond is bereikt, wordt geloot.

maatstaf van heffing btw

Formulier Verzoek teruggaaf bpm wegens export aangepast

Wie een een gebruikt motorrijtuig dat in Nederland is geregistreerd exporteert kan met het vernieuwde formulier 'Teruggaaf bpm wegens export van een in Nederland geregistreerd motorrijtuig ’ de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) terugvragen. In het vernieuwde formulier kan men aangeven naar welk land en op welke datum het motorrijtuig is overgebracht.

subsidie elektrische auto

Keuzewijzer Autobelastingen

Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën biedt de Keuzewijzer Autobelastingen aan. Deze Keuzewijzer is een ambtelijk traject zonder politieke sturing om voor de formatie de beleidsopgaven en mogelijke beleidsopties op het terrein van de Autobelastingen te schetsen.

Actuele ontwikkelingen autobelastingen en bijtelling

Nieuwe wetgeving en ook nieuwe rechtspraak op het gebied van autobelastingen zorgt voor veel veranderingen. Vanaf 15 maart 2021 kunnen ondernemers voor bepaalde elektrisch bestelauto’s bovendien in aanmerking komen voor een nieuwe subsidieregeling. Kortom fiscale regelingen voor de auto en reiskosten blijven de aandacht vragen.

Nieuwe handreiking bijtelling auto

Er is een nieuwe handreiking ‘Geen zakelijke kilometers en bijtelling auto’ gepubliceerd.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

Ab-houder weet al snel van verkapte bevoordeling

Besluit over ‘quick fixes’ btw gepubliceerd

Vraag alle buitenlandse hypotheekrente terug

Geen reden voor veelvliegerstaks

BPM bezwaar

Drie ICT-projecten Belastingdienst lopen uit de planning

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×