• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Bijtelling, MRB en BPM 2016 alweer aangepast

5 november 2014 door Jelle Berghuis

Verschillende Kamerfracties en brancheorganisaties waren zeer negatief over wijzigingen in de autobelastingen voor 2016. Staatssecretaris Wiebes komt nu na overleg met een alternatief dat tegemoet komt aan de bezwaren en tegelijkertijd de begroting niet zwaarder belast en recht doet aan het Energieakkoord. Deze aanpassing is ingediend via een nieuwe nota van wijziging.

Groter verschil nulemisse en semi-elektrisch

In de variant die is neergelegd in de derde nota van wijziging wordt voor elektrische auto’s een hele en voor semi-elektrische auto’s een halve vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voorgesteld, in combinatie met een bijtelling voor het privégebruik van de zakelijke auto van 4% voor nulemissie-auto's en 15% voor semi-elektrische auto’s. Door ten opzichte van het eerdere voorstel te kiezen voor een grotere differentiatie tussen nulemissie en semi-elektrisch, geeft het kabinet gehoor aan de aarzelingen die bij de verschillende woordvoerders bestonden ten aanzien van die laatste categorie. Ten opzichte van het eerdere voorstel is de toename van de bijtellingspercentages voor de leaserijder gematigd.

 

Weinig of geen MRB voor zeer zuinige en nulemissie auto's

Voor de particuliere automobilist is relevant de hele vrijstelling voor nulemissie-auto’s en het verlaagde MRB-tarief voor auto's met een lage CO2-uitstoot (1-50 gram/km), die zonder dit wetsvoorstel ingevolge de Wet uitwerking autobrief zouden verdwijnen per 2016. Daarmee ontstaat voor de particuliere autorijder ten opzichte van de nu in de wet voor 2016 vastgelegde regeling een neutrale situatie, dan wel een fiscaal voordeel, afhankelijk van de keuze van het voertuig. Daarnaast bevat de derde nota van wijziging maatregelen betreffende de auto’s met een CO2-uitstoot van meer dan 50 gram/km. Met deze voorstellen worden de bestaande bijtellingspercentages voor deze categorieën verhoogd, maar minder dan in het voorstel in de tweede nota van wijziging.

 

Nieuwe bijtellingspercentages 2016

4%: 0-emissie
15%: 1-50 gram/km
21%: 51-106 gram/km
25%: > 106 gram/km

 

Verhoging drie hoogste schijven BPM

Teneinde het voorstel van een adequate budgettaire dekking te voorzien wordt in de nota van wijziging een verhoging van de drie hoogste schijven in de BPM (106-155 gram/km; 156-174 gram/km en meer dan 174 gram/km) voorgesteld.

Het voorstel geldt, voor wat betreft het percentage van de bijtelling en de wijzigingen in de tarieven in de BPM, alleen voor de auto’s die in 2016 nieuw worden aangeschaft. Bestaande leasecontracten worden ontzien; niemand wordt tijdens zijn leaseperiode met nieuwe bijtellingspercentages geconfronteerd.

Meer informatie: Aanbiedingsbrief bij Derde nota van wijziging op het Belastingplan 2015 – wijzigingen autobelastingen

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Uitbreiding fiscale eenheid leidt toch tot meer boekjaren
Volgende artikel
Intrekking ANBI-status niet onbeperkt met terugwerkende kracht

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

Tussenevaluatie fiscale regelingen emissieloze voertuigen en plug-in-hybrides

Staatssecretaris Van Rij stuurt de Tweede Kamer zijn bevindingen en reactie op het onderzoek 'Tussenevaluatie fiscale regelingen emissieloze voertuigen en plug-in-hybrides'. 

Belastingvoordeel speelt grote rol bij keuze elektrisch rijden

Belastingvoordeel speelt een grote rol bij de keuze voor elektrisch rijden. Dit blijkt uit het jaarlijkse Nationaal Elektrisch Vervoer (EV) en berijdersonderzoek meldt RVO.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

EP stemt definitief voor emissievrije auto’s vanaf 2035

Vanaf 2035 mogen er in de EU geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer worden verkocht. Het Europees Parlement stemde met 340 stemmen voor, 279 tegen en 21 onthoudingen in met het afscheid van auto's die rijden op fossiele brandstoffen.

kampeerauto

Geen boete als garage met geschorste auto rijdt

Rijdt een garagehouder op een andere dag dan de dag van de APK-keuring met de geschorste auto van een klant? Dan mag de fiscus de klant wel een naheffingsaanslag MRB opleggen, maar geen verzuimboete.

Documenten Kennisgroep Auto over waardeverminderende factoren koerslijst openbaar

De staatssecretaris van Financiën heeft twee documenten openbaar gemaakt van de Kennisgroep Auto. Het gaat om documenten over waardeverminderende factoren bij de koerslijst.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×