• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Uitgelicht Tax Technology
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

BPM-berekening: ga niet van duurste herstel uit

20 september 2019 door Remco Latour

Als een auto schade heeft, werkt dit door in de BPM-berekening. Het gaat volgens Hof Arnhem-Leeuwarden echter te ver om bij de berekening van het schadebedrag uit te gaan van een volledig herstel van de schade volgens de meest dure methode.

Het hof meent dat niet iedere euro aan schade of herstelkosten volledig in mindering komt op de handelsinkoopwaarde van een voertuig. Aan de hand van diverse criteria, zoals merk en type voertuig, courantheid, leeftijd, soort schade en verkrijgbaarheid van onderdelen, moet men vaststellen wat het effect is van schade of een beschadiging op de waarde van een voertuig. De Belastingdienst hoeft evenmin met een zodanig bedrag aan herstelkosten rekening te houden, dat de koper het voertuig in een betere staat kan brengen. Het gaat er bij de berekening van de BPM-grondslag erom, dat men de waarde van een voertuig met schade in de juiste verhouding brengt tot de waarde van voertuigen die afgezien van de schade vergelijkbaar zijn. Deze vergelijkbare voertuigen zullen ook sporen van gebruik vertonen. Juist omdat deze sporen bij een gebruikt voertuig heel normaal zijn, daalt de waarde van zo’n voertuig niet met de kosten van het wegwerken van die normale gebruiksschade, aldus het hof.

 

Wet: art. 10, eerste lid Wet BPM 1992

Regeling: art. 8, vierde lid Uitv.reg. BPM 1992

Meer informatie: Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 26 juni 2019 (gepubliceerd 18 september 2019), ECLI:NL:GHARL:2019:5984

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Overgang recht op de resterende ODV-termijnen na overlijden
Volgende artikel
Inspecteur mag uitgaan van 10% rendement op verhuur

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

subsidie elektrische auto

Subsidiepot voor gebruikte elektrische personenauto’s leeg

Het subsidiebudget voor de Subsidieregeling voor Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) is voor de categorie gebruikte auto’s op 5 juli 2022 overtekend. Dat betekent dat er voor meer geld is aangevraagd dan dat er dit jaar beschikbaar is.

Kabinet voert betalen per kilometer in vanaf 2030

Het kabinet heeft een eerste uitwerking vastgesteld die moet uitmonden in betalen voor het gebruik van een auto in 2030. Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik.

woon-werkverkeer en btw

‘Rekeningrijden voor elke kilometer’

Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, ongeacht waar ze rijden en op welk tijdstip. Dat is het plan voor rekeningrijden van het kabinet, meldt De Telegraaf.

subsidieregeling aanschaf elektrische auto

‘Vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s’

Het kabinet wil vanaf 2025 alleen nog elektrische zakelijke leaseauto’s meldt De Telegraaf.

parkeerterrein

Privé parkeerterrein kan openbare weg zijn voor MRB

Als een privé parkeerterrein feitelijk door anderen is te gebruiken, telt het als onderdeel van de openbare weg. Een auto met een geschorst kenteken mag daar dus niet staan.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Online cursus Fiscale aspecten auto van de zaak

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×