• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Tax Technology
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Partners
    • CROP

Detailgegevens bestellingen en afrekeningen behoren tot administratie

29 juni 2021 door Michel Halters

Boekhouden; voorziening vormen

De Hoge Raad oordeelt dat in een geautomatiseerd bestel- en kassasysteem ingevoerde detailgegevens over bestellingen en afrekeningen tot de administratie behoren. Deze gegevens moet de ondernemer bewaren als deze voor de heffing van belasting van belang zijn.

Een bv dreef een horecaonderneming, een lunchroom tot 20.00 uur en vanaf dat tijdstip tot sluitingstijd een bar/nachtclub. Zij maakte voor het bijhouden van bestellingen en ontvangen vergoedingen gebruik van een geautomatiseerd kassasysteem. Daarbij werden per kassa bestellingen en afrekeningen vastgelegd in zogeheten journals. Tegen sluitingstijd voegde het kassasysteem deze journals van alle kassa’s samen tot een journalbestand. Het kassasysteem wiste de detailgegevens van de bestellingen en afrekeningen na veertien dagen automatisch. Daarna waren alleen nog de totalen van de bestellingen en afrekeningen te raadplegen. Volgens de inspecteur heeft belanghebbende de administratie- en bewaarplicht geschonden. Daarom heeft hij een informatiebeschikking vastgesteld. Hof Den Haag deelt de zienswijze van de inspecteur.

Detailgegevens bestellingen en afrekeningen bewaren

In cassatie heeft belanghebbende ook geen succes. Volgens de Hoge Raad staat namelijk vast dat de detailgegevens van bestellingen en afrekeningen niet door de bv zijn bewaard. Dit feit rechtvaardigt in beginsel de vaststelling door het hof dat niet is voldaan aan de administratieve verplichtingen van art. 52 AWR. Het hof oordeelde voorts dat de administratie van de bv geen gegevens bevat die het mogelijk maken binnen een redelijke termijn controle van de volledigheid van de omzetverantwoording van de bv uit te oefenen. De Hoge Raad laat ook dit feitelijke oordeel van het hof intact en verklaart het cassatieberoep ongegrond.

Wet: art. 52 AWR

Bron: Hoge Raad 25 juni 2021, ECLI:NL:HR:2021:987, 19/05851

Filed Under: Fiscaal nieuws, Formeel belastingrecht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Wetsvoorstel intrekking BIK
Volgende artikel
Medeplegersboete en aansprakelijkheid: risico’s van het vak

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

Geen restrictie te formuleren voor informatiebeschikking

Een informatiebeschikking zonder de formulering van een restrictie in gebruik voor sanctiedoeleinden is niet per definitie te vernietigen.

KNB pleit voor lijst met verdachte cliënten

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie pleit voor een wetswijziging zodat notarissen elkaar via een ‘grijze lijst’ kunnen informeren over verdachte cliënten. Dat zegt KNB-voorzitter Ploumen in een interview met NRC.

Correctie Loonheffingen

Verzuimboete ondanks verzachtende omstandigheden

Voor een aangifteverzuim mag de Belastingdienst ook een verzuimboete opleggen als het een eerste verzuim is en het een klein bedrag betreft.

Bewijsmateriaal pas te weigeren bij grote onrechtmatigheid

De bestuursrechter moet onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal pas negeren als dat bewijs is verkregen op een manier die sterk indruist tegen wat men mag verwachten van een behoorlijk handelende overheid.

Rechters spreken zorg uit over knellende wetgeving

‘Onze rechters en medewerkers zien waar het recht in de dagelijkse praktijk knelt, waar processen vastlopen en waar onrechtvaardigheid het rechtssysteem binnendringt’, schreef Henk Naves (voorzitter Raad voor de rechtspraak) bij het jaarverslag. De transitievergoeding, die ondernemers vaak moeten betalen aan werknemers die zijn ontslagen, vinden rechters in sommige gevallen 'meer dan knellend'.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Symposium fiscale actualiteiten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×