• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid
    • Estate planning
    • Tax Technology
    • Alle thema’s
  • Belastingplan
  • Opleidingen
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Addify (voorheen Taxvice)
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Tools en andere downloads

Fiscaal beleid vergroot verschillen vermogensverdeling

11 juli 2022 door Anne-Marie Noordenbos

De vermogensverdeling is schever dan eerder gedacht en het huidig fiscaal beleid vergroot de verschillen. Dit blijkt uit het IBO-rapport ‘Licht uit, spot aan’. Een te grote vermogensconcentratie en een te scheve vermogensverdeling pakt economisch ongunstig uit. Vanaf volgend jaar gaat het kabinet vermogens zwaarder belasten zei premier Rutte vrijdag na afloop van de ministerraad.

Het huidig fiscaal beleid vergroot de verschillen tussen huishoudens in de bestaande vermogensverdeling. Zo ervaart de top 1% een lagere gemiddelde belastingdruk dan andere huishoudens. Deze lagere belastingdruk ontstaat doordat inkomen uit arbeid zwaarder wordt belast dan inkomen uit vermogen. Het inkomen van de top 1% bestaat voor een aanzienlijk deel uit inkomen uit vermogen, terwijl de meeste huishoudens hun inkomen uit arbeid verkrijgen. Hierdoor profiteert vooral de top 1% van de lagere belastingdruk op inkomen uit vermogen. Daarnaast dempen de opvallend hoge schulden bij de top 1% hun netto vermogen en daarmee de belastingdruk. Fiscale regelingen voor ondernemers zijn ooit ontstaan om de mkb’er te helpen. Maar volgens het rapport zijn die miljarden ongericht ingezet. 

Bedrijfsopvolgingsregeling

Ook vergroot de ruime vrijstelling in de schenk- en erfbelasting via de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) de vermogensongelijkheid binnen de volgende generaties. De belastingdruk van een schenking respectievelijk een erfenis waarbij de BOR is toegepast bedraagt respectievelijk 2,1% en 5,3%. Zonder de BOR zou die belastingdruk 19% respectievelijk 20% zijn geweest. Daarbij is het voordeel van deze regeling zeer scheef verdeeld: 40% van het budget gaat naar 2% van de verkrijgers.

Eigen woning

Tot slot versterken de fiscale subsidiëring van de eigen woning en pensioenen het verschil tussen huishoudens. Door de eigen woning per saldo fiscaal te subsidiëren, vergroot het huidige beleid het verschil tussen eigenwoningbezitters en huurders. Eigenwoningbezitters hebben gemiddeld 14 keer meer vermogen dan huurders. Dit grote verschil komt deels doordat het hebben van een eigen woning sterk samenhangt met een relatief gunstige inkomens- en vermogenspositie die nodig is om een eigen woning te kunnen kopen. De fiscale subsidiëring en de stijgende huizenprijzen vergroten echter de toch al grote verschillen tussen huurders en eigenwoningbezitters.

Pensioenopbouw

Ook pensioenopbouw wordt fiscaal gesubsidieerd. Deze voordelen komen voor een groot gedeelte terecht bij hoogopgeleiden en rijkere huishoudens. Onevenwichtige belastingheffing en complexiteit binnen het huidige belastingstelsel leiden tot belastingconstructies en lokken oneigenlijk gebruik uit. Voornamelijk huishoudens aan de bovenkant en de top van de vermogensverdeling hebben vaak de mogelijkheden en de financiële middelen om zich te laten adviseren op het gebied van optimale belastingplanning.

Het rapport presenteert een aantal beleidspakketten die zich richten  op respectievelijk het gelijker belasten van verschillende typen werkenden (pakket A), het gelijker belasten van vermogensoverdrachten (pakket B) en het gelijker belasten van verschillende vermogensvormen door de fiscale voordelen van de eigen woning en pensioenopbouw te verminderen (pakket C).

Vanaf volgend jaar gaat het kabinet vermogens zwaarder belasten zei premier Rutte vrijdag na afloop van de ministerraad.

Bron: IBO Vermogensverdeling – Licht uit, spot aan: de vermogensverdeling, Kamerbrief 2022-0000184898, Ministerie van Financien, 8 juli 2022

Filed Under: Eigen woning, Estate Planning, Financiële planning, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Vooraankondiging arresten Hoge Raad 15 juli 2022
Volgende artikel
Brutobedrag verhuurderheffing verlaagt fiscale winst

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

startersvrijstelling

Verkenning vrijstellingen overdrachtsbelasting

Staatssecretaris Van Rij stuurt de Tweede Kamer het ambtelijk rapport 'Verkenning vrijstellingen in de overdrachtsbelasting', waarin in kaart wordt gebracht voor welke fiscale regelingen in de overdrachtsbelasting er aanleiding is om nader onderzoek te doen.

box 3

Belastingdienst treft voorbereidingen arrest HR box 3

Staatssecretaris Van Rij informeert de Tweede Kamer over voorbereidingen door de Belastingdienst op een arrest van de Hoge Raad over box 3. Daarnaast geeft de brief informatie over een onderzoek naar een meerjarige tegenbewijsregeling.

babykamer

Mogelijkheden uitstel afschaffing IACK en alternatieven

Staatssecretaris Van Rij stuurt een brief over de mogelijkheden om de geplande afschaffing van de IACK per 1 januari 2025 uit te stellen, eventueel in combinatie met een alternatief afbouwtraject.

KGS VvE-aandeel en derdengeldrekening notaris in rechtsherstel box 3

De Kennisgroep Inkomstenbelasting niet-winst heeft de vragen beantwoord op welke wijze een aandeel in een reservefonds van een Vereniging van Eigenaars en een geldbedrag dat tijdelijk op een derdenrekening van een notaris is gestald, worden behandeld in het rechtsherstel box 3.

aow bedragen per 1 januari 2023

KGS toepassing artikel 13a SW 1956 bij koude uitsluiting en finaal verrekenbeding

De Kennisgroep successiewet heeft de vraag beantwoord over de toepassing van artikel 13a van de Successiewet 1956 als deze tot dubbele heffing leidt bij koude uitsluiting met een finaal verrekenbeding.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

PE-Pitstop Scheiding van zeggenschap en belang in de familiesfeer

Basiscursus Estate Planning

Online cursus CV en bedrijfsopvolging

PE-Pitstop Samenhang testament, statuten & aandeelhoudersovereenkomst bij bedrijfsopvolging

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Opleidingen

Masterclass in de eigenwoningregeling

Online Stoomcursus Eigen Woning (on demand)

Opleidingen

On demand cursus Wet toekomst pensioenen

Masterclass Pensioen voor de ondernemer

Specialisatieopleiding Vermogensstructurering

Masterclass Actualiteiten vermogensstructurering 2023

Webinar Recente wijzigingen Box 3

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Addify (voorheen Taxvice)
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×