• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials

Fiscale herkomst niet van belang voor heffing BPM

7 juli 2015 door robbert verleun Leave a Comment

De (fiscale) herkomst van een auto is geen eigenschap die aan de auto kleeft. Zodoende moet het voor de BPM niet uitmaken of een auto onder de margeregeling valt of niet, zo oordeelde Hof Den Haag.

Tussen december 2010 en februari 2012 had een bv aangifte BPM gedaan van onder andere veertien uit het buitenland afkomstige personenauto’s. De BPM was berekend aan de hand van de X-ray koerslijsten. De bv ging in de aangifte uit van de waarde van een btw-auto, maar ging later in bezwaar tegen de aanslag die conform haar eigen aangifte was opgelegd. Zij vond namelijk dat zij mocht uitgaan van de waarde van een zogenoemde marge-auto. Bij een btw-auto wordt de omzetbelasting berekend over het totale bedrag, bij een marge-auto wordt de btw geheven over de winstmarge. De inspecteur stelde dat hij terecht was uitgegaan van de waarde van een btw-auto omdat hiervoor bij de aangifte was gekozen. De bv was van mening dat de auto’s door particulieren waren gekocht en daarmee marge-auto’s waren geworden. De rechtbank oordeelde dat sprake is van een marge-auto als een auto vanuit het particuliere circuit in het handelscircuit komt. In deze casus was daarvan geen sprake. Desondanks mocht de bv van de rechtbank de waarde van marge-auto’s hanteren. Uit een arrest van het Europese Hof van Justitie blijkt namelijk dat men producten die te koop worden aangeboden op de markt voor tweedehands voertuigen soms moet zien als gelijksoortige producten in het land van import. Dit is het geval als de voertuigen zich in een concurrentieverhouding bevinden vanwege de eigenschappen en door de behoeften waarin zij voorzien. Hierbij dient men rekening te houden met het model, type en andere kenmerken.

 

Kiezen voor laagste waarde koerslijst

De inspecteur was het niet eens met de uitspraak van de rechtbank en ging in hoger beroep. Hof Den Haag beslist dat de bv de laagste waarde op de koerslijst mocht kiezen, ongeacht hoe ze aan de auto was gekomen. De (fiscale) herkomst van de auto is geen eigenschap van de auto en kan de heffing van de BPM dus ook niet beïnvloeden. De inspecteur stelde nog dat de bv niet meer kon terugkomen op de gemaakte keuze in de aangifte. Maar het hof verwierp ook dit standpunt en verklaarde het hoger beroep van de fiscus dus ongegrond.

 

Wet: artikel 28b Wet OB 1968 en artikel 10, zevende lid BPM 1992

Meer informatie: Hof Den Haag, 26 juni 2015 (gepubliceerd op 1 juli 2015), ECLI:NL:GHDHA:2015:1760

Vorige artikel
Btw-procedure kan leiden tot naheffing OVB bij ander
Volgende artikel
Samenhangende groep inhoudingsplichtigen

Filed Under: Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

CO2-uitstoot in CVO bepaalt de BPM

Voor de berekening van de verschuldigde BPM moet men werken met de CO2-uitstoot zoals die staat aangegeven op het Certificaat van Overeenstemming.

Nieuwe handreiking bijtelling auto

Er is een nieuwe handreiking ‘Geen zakelijke kilometers en bijtelling auto’ gepubliceerd.

Inhoudingsplicht over bestelauto van verbonden inlener

Normaal gesproken betaalt de inlener van personeel de loonheffing over de bijtelling wegens privégebruik van een auto die de lener ter beschikking stelt aan uitzendkrachten.

CO2-meting volgens Scandinavische methode is ook geldig

Rechtbank Den Haag oordeelt dat het hanteren van de Scandinavische methode om de CO2-uitstoot van een auto te bepalen is toegestaan.

Grenzen aan beroep op Unierecht bij naheffingsaanslag MRB

Stel een Nederlander maakt in Nederland een rit met een auto van een persoon uit een andere lidstaat.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

Recent nieuws

Zorgbonus voor zorgverleners pgb

Koolmees geeft toelichting op Tozo-regeling

Opbrengst paard geen ROW

Aanpassing verschoningsrecht raakt ook belastingadviseurs

Korting verlaagt grondslag overdrachtsbelasting niet

Meer berichten

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×