• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Tools & andere downloads
    • Verdieping
  • Thema’s
    • Adviseur
    • Arbeid & Loon
    • Auto
    • Belastingplan
    • Brexit
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Covid-19
    • Eenmanszaak of B.V.
    • Eindejaarstips
    • Estate planning
    • Financiële Planning
    • Formeel belastingrecht
    • Heffing lagere overheden
    • IB ondernemer
    • Internationaal & Europees recht
    • Vastgoed
    • Vpb & dividendbelasting
    • Winst uit onderneming
    • Woning
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Agenda
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Fiscaal en meer
    • Taxvice
    • Tax talks
    • Toolkits
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Uitgelicht: Belastingplan 2021

Het wetsvoorstel Wet differentiatie overdrachtsbelasting nader beschouwd

1 oktober 2020 door dick simonis Leave a Comment

tariefdifferentiatie overdrachtsbelasting

De verhoging naar het 8%-tarief voor o.a. beleggingspanden of een tweede huis kan een groot financieel verschil uitmaken, ook voor jóuw klanten. Kunnen zij deze verhoging vermijden door dit jaar nog over te gaan tot levering van het onroerend goed? Of betreft het starters op de woningmarkt en is uitstel van aankoop juist een optie vanwege de aangekondigde startersvrijstelling?

In het verdiepingsstuk ‘Het wetsvoorstel Wet differentiatie overdrachtsbelasting nader beschouwd’ gaat mr. Dick Simonis, Associate Tax Partner EY en NTFR-auteur, in op de doelmatigheid van de wijzigingen, het praktische belang en deelt hij mogelijkheden die dit jaar nog voordeel op kunnen leveren.

Lees hieronder de preview of download meteen de complete verdieping (16 pagina’s).

1. Inleiding

Op Prinsjesdag 2020 is het Wetsvoorstel Wet differentiatie overdrachtsbelasting gepubliceerd.  Het wetsvoorstel beoogt een differentiatie aan te brengen in de overdrachtsbelasting voor woningen die worden verkregen door (koop)starters en andere verkrijgers die de woning anders dan tijdelijk als hoofdverblijf gaan gebruiken (zelfbewoning). Voor andere verkrijgers dan zelfbewoners gaat het overdrachtsbelastingtarief voor woningen omhoog naar 8% per 2021. Dit tarief geldt dan ook voor de verkrijging van niet-woningen, zoals bijvoorbeeld kantoor- en winkelvastgoed.

In deze bijdrage ga ik nader in op het wetsvoorstel. Allereerst ga ik aan de hand van een in het wetsvoorstel opgenomen stroomschema in op de startersvrijstelling overdrachtsbelasting. Daarnaast behandel ik de overige aspecten van het wetsvoorstel en belicht ik de (mogelijke) gevolgen voor de praktijk.

2. Huidige regeling in een notendop

2.1. Algemeen

Bij de verkrijging van juridische of economische eigendom van in Nederland gelegen onroerende zaken is de verkrijger in beginsel overdrachtsbelasting verschuldigd.  De overdrachtsbelasting wordt berekend over de waarde in het economische verkeer van de verkregen onroerende zaak, waarbij geldt dat de maatstaf van heffing tenminste gelijk is aan de tegenprestatie. 

Heffing van overdrachtsbelasting kan ook aan de orde komen bij de verkrijging van aandelen in onroerende zaakrechtspersonen.  Van een onroerende zaakrechtspersoon (hierna: “OZR”) is kort gezegd sprake indien de bezittingen van een rechtspersoon, op geconsolideerde basis en gemeten naar de waarde in het economische verkeer, voor meer dan de helft bestaan (of op enig moment in de afgelopen 12 maanden hebben bestaan) uit onroerende zaken, tegelijkertijd voor tenminste 30% uit in Nederland gelegen onroerende zaken, en deze onroerende zaken voor tenminste 70% zijn bestemd om te worden geëxploiteerd (bijvoorbeeld door verhuur). Verkrijging van aandelen in een dergelijke OZR levert over het algemeen een belastbaar feit op voor de heffing van overdrachtsbelasting wanneer de verkrijger na de verkrijging een belang heeft van tenminste 1/3e gedeelte in de OZR.  Bij een belaste verkrijging van aandelen in een OZR wordt de overdrachtsbelasting berekend over de waarde in het economische verkeer van de onroerende zaken die door de betreffende aandelen worden vertegenwoordigd (dus niet over de waarde van de aandelen zelf).

In sommige gevallen kan een vrijstelling van toepassing zijn, bijvoorbeeld bij de verkrijging van bepaalde nieuw ontwikkelde onroerende zaken waarbij btw verschuldigd is.  De Hoge Raad heeft in de zogenoemde doorkijkarresten bepaald dat wanneer een verkrijging van de onroerende zaak zelf is vrijgesteld, deze vrijstelling in beginsel ook van toepassing is bij een belaste verkrijging van aandelen in een OZR.

2.2. Tarieven

Al sinds 1 januari 1979 bedraagt het overdrachtsbelastingtarief 6%.  Wel is effectief met ingang van 15 juni 2011 een verlaagd overdrachtsbelastingtarief van 2% geïntroduceerd voor de verkrijging van woningen. 

De introductie van een verlaagd tarief voor woningen heeft in de praktijk geleid tot vele discussies tussen belastingplichtigen en de Belastingdienst, getuige de vele jurisprudentie die de afgelopen jaren is verschenen over de toepassing van het verlaagde tarief.  De belangrijkste oorzaak hiervan is gelegen in de definitie van een woning voor de toepassing van dit verlaagde tarief. Onder een woning dient namelijk te worden verstaan een onroerende zaak welke naar zijn aard is bestemd om te worden bewoond. Deze definitie is in de jurisprudentie van de Hoge Raad nader gepreciseerd, waarbij aangesloten dient te worden bij het doel waarvoor de onroerende zaak is ontworpen en gebouwd, en het beoogde gebruik niet relevant is.  Beoordeling hiervan dient plaats te vinden op het tijdstip van de belastbare verkrijging.

 In 2019 werd reeds aangekondigd dat het reguliere overdrachtsbelastingtarief van 6% voor niet-woningen zou worden verhoogd naar 7% met ingang van 1 januari 2021. 

3. Wetsvoorstel Wet differentiatie overdrachtsbelasting

Naar aanleiding van een in 2019 aangenomen motie in de Tweede Kamer heeft het kabinet een onderzoek laten uitvoeren naar een differentiatie in de overdrachtsbelasting met als doel om de positie van starters op de woningmarkt te verbeteren ten opzichte van beleggers.  Op 17 juni 2020 zijn de uitkomsten van dit onderzoek gepubliceerd.  Uit het gepubliceerde onderzoeksrapport kwam o.a. naar voren dat een tariefdifferentiatie beperkt doeltreffend is en een slechte praktische uitvoerbaarheid heeft.

Desondanks heeft het kabinet op Prinsjesdag 2020 het Wetsvoorstel Wet differentiatie overdrachtsbelasting gepubliceerd.  Het wetsvoorstel brengt een wijziging mee in de huidige tariefstructuur waarbij veel meer wordt aangesloten bij het beoogde gebruik van een onroerende zaak dan bij de objectieve kenmerken van een onroerende zaak…

Verder lezen? Download het verdiepingsstuk

In ‘Het wetsvoorstel Wet differentiatie overdrachtsbelasting nader beschouwd’ gaat mr. Dick Simonis in op de doelmatigheid van de wijzigingen, het praktische belang en deelt hij mogelijkheden die dit jaar nog voordeel op kunnen leveren. Vraag het nu aan en ontvang bovendien toegang tot de NDFR commentaren op artikel 14 Wet belastingen van rechtsverkeer & artikel 13d Wet op de vennootschapsbelasting over de vernieuwde liquidatieverliesregeling.

Download het verdiepingsstuk
Vorige artikel
Hoog fictief loon compenseert fout fiscus met bijtelling
Volgende artikel
Verdragenoverzicht per 1 oktober 2020

Filed Under: Belastingplan, Eigen woning, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reader Interactions

Recente berichten

DNB wil eigen woning zwaarder belasten

De Nederlandsche Bank wil dat het verschil in kosten tussen het huren en kopen van een woning wordt verminderd.

Wijzigingen fiscale uitvoeringsregelingen

In deze eindejaarsregeling is een aantal wijzigingen opgenomen van enkele uitvoeringsregelingen onder andere op het terrein van de directe belastingen, de indirecte belastingen, het formele belastingrecht en het invorderingsrecht.

De Wet differentiatie overdrachtsbelasting

Op Prinsjesdag 2020 is het wetsvoorstel Wet differentiatie overdrachtsbelasting gepubliceerd.

Wetten Belastingpakket 2021 gepubliceerd

Het Belastingplan 2021 is in het Staatsblad verschenen, evenals een aantal overige wetten behorende bij het Belastingpakket 2021.

Eindejaarsbesluit 2020

Het Eindejaarsbesluit 2020 is gepubliceerd. In dit eindejaarsbesluit zijn een aantal wijzigingen opgenomen van het Algemene douanebesluit, enkele uitvoeringsbesluiten op het terrein van de directe belastingen, de indirecte belastingen, het formele recht, het internationale belastingrecht en een eerder wijzigingsbesluit.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken

AGENDA

Webinar wijzigingen overdrachtsbelasting per 1 januari 2021

Recent nieuws

Nog steeds verzwaarde bewijslast na late aangifte

UBO-register privacy

‘Centraal aandeelhoudersregister en UBO-register vullen elkaar aan’

NSW

Verkoopafspraken wijzen op voorraadkarakter

zwitserse bankrekening

Rekeninghouder die buiten groepsverzoek valt, kan inkeren

Vooraankondiging arresten Hoge Raad 29 januari 2021

Meer berichten

Recente blogs en opinies

Blog | Gejojo met de verliesverrekening

18 september 2020 By Almer de Beer Leave a Comment

Het ‘totaalwinstbeginsel’ brengt mee dat een vennootschap belastingheffing is verschuldigd over de ... lees verder

Blog | Aanpassing BPM-regels in Belastingplan

16 september 2020 By Heleen Elbert Leave a Comment

Is er nog wat leuks te melden over autobelastingen? Nou ja, dat hangt er eigenlijk vanaf wie of wat ... lees verder

Blog | Wanneer zijn we eindelijk verlost van de fantasieheffing in box 3?

16 september 2020 By Jeroen Knol Leave a Comment

Piepend en krakend hobbelt box 3  verder zonder de finish in zicht te hebben. Weliswaar vereerd ... lees verder

Blog | Prinsjesdag en de btw: let op internationale transacties

16 september 2020 By Carola van Vilsteren Leave a Comment

Tijdens Prinsjesdag 2020 zijn bij de bekendmaking van het Belastingplan geen grote nieuwe ... lees verder

Blog | Goed nieuws voor de minderbedeelden, minder goed nieuws voor ondernemers

16 september 2020 By gerard meussen Leave a Comment

Veel politici zullen in hun hoofd al langzamerhand bezig zijn met de Tweede Kamerverkiezingen van ... lees verder

Blog | Een aanpassing van 0,02 procent!

15 september 2020 By Jan-Bertram Rietveld Leave a Comment

Loonbelastingliefhebbers houden van details. Immers, massa is kassa. Als iedere werknemer een kleine ... lees verder

Blog | Prinsjesdag 2020: vertrouwen is goed, controle is beter?!?

15 september 2020 By marloes lammers Leave a Comment

Waar voor kinderen in december geldt ‘vol verwachting klopt ons hart’, geldt dat voor fiscalisten op ... lees verder

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Agenda
  • Tools en andere downloads
  • Vacatures
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • Fiscaal en meer
  • Taxvice
  • Tax Talks
  • Sdu Covid-19
  • Contact
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

Aanmelden

×