• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Belastingdienst balanceert tussen fraudebestrijding en privacywaarborging

25 juni 2025 door redactie

De Belastingdienst zoekt voortdurend naar een evenwicht tussen het opsporen van fraude en het waarborgen van privacyrechten. De aanpak van urgente meldingen loopt tegen complexe organisatorische, maatschappelijke en interpersoonlijke dynamieken aan.

Dit blijkt uit het reflectieverslag ‘De fraudeaanpak en privacypuzzel’ van de Inspectie Belastingen, Toeslagen en Douane (IBTD).

Urgente meldingen

Dit verslag richt zich op het traject van urgente meldingen bij de directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) van de Belastingdienst. Uit onderzoek blijkt dat het verwerken van meldingen over mogelijke fraude lange tijd stagneerde, omdat het proces niet voldeed aan de eisen van de privacywetgeving. Hierdoor werden mensen soms onterecht vaker geselecteerd voor controles of als potentiële fraudeurs bestempeld, wat negatieve gevolgen kon hebben voor betrokkenen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) constateerde eerder al dat dit bijvoorbeeld leidde tot onterecht afgewezen betalingsregelingen. De Belastingdienst moest daarom het meldingenproces herzien en aanpassen aan de privacywetgeving, wat een moeizaam en langdurig proces bleek.

Maatschappelijke druk

De maatschappelijke druk op de Belastingdienst is groot: enerzijds wordt verwacht dat fraude effectief wordt bestreden, anderzijds moet de privacy van burgers strikt worden gewaarborgd. Dit leidt tot een spanningsveld waarbij medewerkers vaak het gevoel hebben dat zij moeten kiezen tussen deze belangen. De vertraging in het aanpassen van het meldingenproces vergroot deze druk en leidt tot frustratie en een gebrek aan energie bij betrokkenen. Tegelijkertijd versterkt deze vertraging het gevoel van urgentie en de behoefte aan snelle actie, wat de situatie verder compliceert.

Organisatorische dynamiek

De organisatie van de Belastingdienst is complex, met veel verschillende afdelingen en rollen die betrokken zijn bij het meldingenproces. Door onduidelijkheid over rollen en verantwoordelijkheden en gefragmenteerde betrokkenheid van medewerkers, ontstaan er miscommunicatie en een gebrek aan een gedeeld beeld. Dit belemmert de voortgang en maakt besluitvorming moeilijker. De versnippering van betrokkenheid zorgt ervoor dat verschillende standpunten en expertises niet goed bij elkaar komen, wat de inrichting van een privacy-compliant proces vertraagt.

Interpersoonlijke dynamiek

De interpersoonlijke dynamiek speelt een belangrijke rol in het moeizame verloop van het traject. Medewerkers hebben vanuit hun beroepstrots en professionaliteit de wens om het beste te doen voor de samenleving, zowel op het gebied van fraudebestrijding als privacybescherming. Door gebrek aan begrip voor elkaars vakgebieden versterken zij echter elkaars terughoudendheid en voorzichtigheid, wat de besluitvorming verder bemoeilijkt. Ook speelt de angst om risico’s te nemen mee bij het toepassen van privacywetgeving.

Conclusie

Het verslag concludeert dat de dynamieken elkaar voortdurend beïnvloeden en dat er geen eenduidig begin- of eindpunt is aan te wijzen. De versnippering, rolonduidelijkheid en onderlinge afhankelijkheid maken het ingewikkeld om het meldingenproces op orde te krijgen. Toch zijn er hefbomen voor verandering: door meer gedeeld begrip, heldere rolverdeling en betere samenwerking kan het proces verbeterd worden. In maart 2025 meldde de staatssecretaris dat het meldingenproces inmiddels gereed is om meldingen conform privacywetgeving te ontvangen, te toetsen en te behandelen, al moeten in de praktijk nog enkele stappen worden gezet.

Bron: Reflectieverslag onderzoek Inspectie belastingen, toeslagen en douane (IBTD) ”De fraudeaanpak en privacypuzzel”, 31388-9, 24 juni 2025

Filed Under: Fiscaal nieuws, Formeel belastingrecht, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
Nieuwe fiscale regels voor grensarbeiders: thuiswerken tot 34 dagen fiscaal gefaciliteerd
Volgende artikel
Optas-affaire: langdurige strijd om havenpensioenen en toezicht DNB

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

douane aanpak accijnsfraude

Vernietiging van utb brengt niet mee dat daaraan ten grondslag liggende douaneschuld is vernietigd

De Hoge Raad bevestigt dat het vernietigen van een uitnodiging tot betaling (utb) niet leidt tot het vervallen van de onderliggende douaneschuld. De inspecteur mag nieuwe utb’s uitreiken, mits procedurele regels worden gevolgd. Het rechtszekerheidsbeginsel blijft intact. Wel wordt een beperkte schadevergoeding toegekend wegens overschrijding van de redelijke termijn.

boete inkeer

Hof laat aanslag staan door interne compensatie bij vergeten ab-inkomen

Gerechtshof Amsterdam laat aanslag staan met interne compensatie. Hoewel de inspecteur het box 1-inkomen foutief hoger instelde, bleef de totale belastingaanslag staan omdat de belastingplichtige ruim € 1 miljoen aan ab-inkomen had verzwegen. Een belangrijk precedent voor interne compensatie in belastingrecht.

online aangifte erfbelasting

Jaarplan Belastingdienst 2026

Het versterken van de dienstverlening aan burgers en bedrijven, het klaarmaken van de Belastingdienst voor de toekomst en het herstellen van fouten uit het verleden. Dat is de koers van de Belastingdienst voor de komende jaren schrijft staatssecretaris Heijnen in een Kamerbrief.

deadline 30 september

Verzuimboete vervalt bij avas door zware psychische problematiek

Rechtbank Noord-Nederland vernietigt verzuimboete omdat eiseres door ernstige verslavings- en psychische problematiek niet in staat was om aangifte te doen. Ondanks hulpvraag kon zij de aangifte niet tijdig indienen.

opsporing

Nota nav verslag wetsvoorstel Wet stroomlijning fiscaal inzagerecht naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel Wet stroomlijning fiscaal inzagerecht behandelt vragen over het recht op inzage in fiscale dossiers.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Staken van de onderneming: (turbo)liquidatie, WHOA liquidatie akkoord

AGENDA

Webinar voorjaarsnota & vooruitblik Belastingplan 2026

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×